Max Verstappen is dit jaar voorlopig de coureur met de meeste polepositions. Na een topronde in Austin staat de teller in 2025 alweer op zeven polepositions. De wereldkampioen was een klasse apart, maar legt wel uit dat de omstandigheden niet makkelijk waren. Wellicht is dat juist de reden voor het grote verschil met de rest van het veld, waardoor de Limburger aan één Q3-ronde genoeg had.
Verstappen was op vrijdag en zaterdag in het sprintgedeelte van het weekend ook al de sterkste coureur van het veld en vergrootte zijn voorsprong in de hoofdkwalificatie alleen maar. 'Het was een goede kwalificatie, ja', beaamt Verstappen in de FIA-persconferentie. 'De omstandigheden waren niet makkelijker. Het waaide nog harder dan in de sprintkwalificatie.' Daarnaast draaide de wind, waardoor de coureurs rugwind hadden in de bochtige eerste sector, waardoor ze minder downforce hadden.
'Het was lastiger om constant te blijven in de eerste sector, want de auto bewoog alle kanten op. Wat dat betreft bevond wel iedereen zich in dezelfde situatie', concludeert de wereldkampioen. 'In Q1 en Q2 probeer je ook elke keer weer een stapje vooruit te zetten met de rondetijden. Ik had in Q3 niet het gevoel dat de baan sneller was, misschien zelfs wat slechter. Ik probeerde wel nog wat meer snelheid te vinden en gelukkig zat dat in de auto. Het leek dus wel een stap vooruit te zijn vergeleken met de sprintkwalificatie', concludeert de tevreden Nederlander.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Isack Hadjar wordt waarschijnlijk Verstappens volgende teamgenoot, maar de Fransman kende in Texas geen goede zaterdag. Q1 was pas net van start gegaan toen de Racing Bulls-coureur al voor een rode vlag zorgde. 'Dit maakte iedereen ervan bewust hoe lastig de omstandigheden waren', reageert Verstappen, die de rookie duidelijk spaart. 'Dit was de hele kwalificatie het geval. De auto voelde heel los aan in die sector, dus ik kan goed begrijpen wat daar gebeurde. Daar moesten we de rest van de kwalificatie maar mee omgaan.'
Voordeel op McLaren
Verstappen maakte in die kwalificatie een dominante indruk, terwijl hij enkele uren eerder nog ontevreden was over de balans van de RB21. Hij bevestigt dat hij de afstelling na de sprintrace behoorlijk wat aanpaste. 'Ja, hopelijk is dit beter voor de race. Het is lastig om te zeggen hoe de race zal verlopen, maar ik voelde me wel beter in de auto dan in de sprintkwalificatie, dus ik hoop dat dat genoeg is voor de Grand Prix.'
McLaren maakte in de kwalificatie een relatief zwakke indruk. Lando Norris vocht zich nog nipt naar de tweede startplek, maar Oscar Piastri mocht van geluk spreken met een zesde tijd. Het gat naar nummer vijf Lewis Hamilton was namelijk duidelijk groter dan zijn voorsprong op nummer tien Fernando Alonso. Daarbij speelt het een rol dat McLaren in de sprintrace geen informatie kon verzamelen om de afstelling voor de hoofdrace aan te passen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen pakte dus een voorsprong van drie tienden, een van de grootste polemarges van het jaar, en deed dat zelfs met maar één Q3-ronde. De Red Bull-coureur legt uit waarom hij geen tweede ronde kon rijden, nadat Yuki Tsunoda een dag eerder hetzelfde overkwam in SQ1. 'Er reden een paar auto's voor me die een gat van zeker tien seconden lieten vallen. Dan kom je gewoon tijd tekort', baalt de wereldkampioen, die als laatste naar buiten reed.
'Ik had ook nog twee auto's voor me rijden, die ook aan het racen waren om het nog te halen. Volgens mij hebben ze zelfs paarse sectortijden neergezet in de out lap', grinnikt de Limburger. 'Dat is niet ideaal. We kwamen dus gewoon tijd tekort.' Verstappen verwijst dan naar George Russell en Fernando Alonso. De Spanjaard sloot zijn out lap inderdaad met twee paarse minisectoren af. Russell kwam net op tijd over start-finish, maar beide coureurs reden geen optimale ronde. Alonso eindigde als tiende, slechts 0,076 seconde achter nummer zes Piastri, en Russell sloot de sessie als vierde af, 0,025 seconde achter nummer twee Lando Norris.
Volg F1Maximaal.nl nu ook op Google Discover om onze artikelen op Google tegen te komen. Klik op deze link en klik op 'Volgen op Google'.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties