Max Verstappen heeft McLaren verder onder druk gezet met een poleposition voor de sprintrace. Oscar Piastri stond op een pijnlijke achterstand met een verschil van bijna vier tienden. De door Verstappen uitgedeelde tik komt extra hard aan gezien de aanpak van McLaren. F1Maximaal.nl voorspelt dat McLaren en Ferrari diskwalificaties riskeren na de Grand Prix.
Verstappen is sinds de zomerstop in topvorm en dat laat de Nederlander ook in Austin weer zien. Bij F1Maximaal.nl voorspelt kun je de afloop van de race voorspellen. Deel nu ook jouw voorspelling hier en win mooie prijzen! De winnaar gaat er met een Playseat, ter waarde van 2.500 euro vandoor. Dankzij Bleekemolens Race Planet en StichD: Fuel for Fans zijn er in totaal prijzen te verdienen ter waarde van ruim 4.000 euro.
- Was de uitslag van de sprintkwalificatie een verrassing?
'Voor Nico Hülkenberg zeker. Je zou verwachten dat de Sauber-coureur in de race gaat terugvallen, maar dat hoeft absoluut niet het geval te zijn. Hülkenberg liet in de vrije training en alle kwalificatiedelen zien dat hij snel is, en er is geen reden om aan te nemen dat Hülkenberg dat in de race van negentien ronden niet kan vasthouden. Dat werd in Zandvoort ook bij Isack Hadjar verwacht en bijvoorbeeld ook bij Daniel Ricciardo in de sprintrace in Miami, 2024. Hülkenberg staat daar op pure snelheid.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'In de top drie waren er minder verrassingen tussen de titelfavorieten als je puur naar de volgorde kijkt. Op basis van de afgelopen maanden was Lando Norris de duidelijke favoriet bij McLaren. Hij is al maandenlang bijna altijd sneller, en Oscar Piastri heeft meer tijd nodig om op gang te komen. Die tijd heb je in een sprintkwalificatie niet. De verwachting is wel dat Piastri in de hoofdkwalificatie dichter bij zijn rivalen staat.'
Sector | Verstappen | Norris | Piastri |
Sector 1 | 24,891 | 24,955 (+0,064) | 25,125 (+0,234) |
Sector 2 | 37,159 (+0,025) | 37,134 | 27,206 (+0,072) |
Sector 3 | 30,093 | 30,125 (+0,032) | 30,192 (+0,099) |
Rondetijd | 1:32,143 | 1:32,214 (+0,071) | 1:32,523 (+0,380) |
'Piastri moet zich vooral zorgen maken over de onderlinge verschillen. De Australiër was in elk van de drie sectoren langzamer dan zowel Verstappen als Norris. Zijn achterstand van bijna vier tienden heeft niks te maken met fouten, maar met een algemeen gebrek aan snelheid. Hij lijkt gedoemd om derde te worden en lijkt ironisch genoeg nu vooral te moeten hopen dat Verstappen wint en de punten zo bij Norris weghoudt.'
- Wie is de favoriet voor de sprintrace?
'Ik denk dat Verstappen een zware dobber gaat krijgen aan Norris. Ten eerste is de tweede startplek heel gunstig. In de afgelopen jaren kwam de nummer twee vaker voor de nummer een door de eerste bochten dan andersom. Nu kun je er bij Verstappen wel op rekenen dat hij de deur meteen agressief dicht zal gooien, maar dat kan alleen als hij minimaal net zo goed van zijn plek komt als de McLaren-coureur. In tegenstelling tot Singapore is het nadeel van de vuile kant van de grid hier erg beperkt.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Als je beide coureurs de negentien ronden alleen zou laten rijden, verwacht ik dat Norris iets sneller is. Het verschil zal vermoedelijk wel klein zijn, waardoor baanpositie cruciaal is. Als Verstappen de leiding behoudt, geeft dat een voordeel qua bandenmanagement. Nagenoeg alle coureurs zullen op de mediumbanden starten. Ze hebben namelijk nog maar één set harde banden, die ze voor de Grand Prix willen bewaren, en de zachte banden zijn té zacht.'
'De slotfase van de sprintrace zal een voorbode zijn voor de Grand Prix. Als Verstappen dan goed stand kan houden en niet onder druk gezet wordt, belooft dat veel goeds voor de Grand Prix en ook de rest van het seizoen. Als Verstappen onder druk gezet wordt in de slotronden, is de kans groot dat je in de Grand Prix een herhaling van zetten krijgt en dan heeft de snellere coureur strategisch gezien meer kansen dan in de sprintrace.'
- Welke factoren zijn anders voor de Grand Prix dan bij de sprintrace?
'Ten eerste mogen de teams de afstelling na de sprintrace weer aanpassen. Dat betekent dat het veel lastiger wordt voor outsiders om in de Grand Prix te verrassen. Hülkenberg zal het hele weekend wel sterk blijven, maar in de hoofdkwalificatie mag je wel verwachten dat hij terugvalt richting ongeveer de zevende plek. Mercedes heeft in de basis namelijk een snellere auto, en ook Ferrari kan de afstelling nog aanpassen.'
'Daarnaast is het kwalificatieformat anders. In de sprintkwalificatie rijden de coureurs twee kwalificatiedelen lang op de mediumbanden. De softs werden pas in SQ3 van stal gehaald. In de hoofdkwalificatie worden die zachte banden de hele kwalificatie gebruikt. In de sprintkwalificatie zagen we al dat Norris sterker was op de mediumbanden en Verstappen op de zachte banden. Dit is dus een positief teken voor Verstappen voor de hoofdkwalificatie.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'In de Grand Prix zullen de omstandigheden anders zijn dan in de sprintkwalificatie, sprintrace, en hoofdkwalificatie. Op vrijdag werd het 32 graden en op zaterdag worden soortgelijke temperaturen verwacht. Op zondag zal de temperatuur zo'n vier graden lager liggen en dat kan Verstappen mogelijk redden tegen de McLarens. Daar staat dus tegenover dat McLaren in de hoofdrace meer kansen heeft om voor een andere strategie te gaan.'
Lees ook
Commentator met prachtige metafoor voor Verstappen: 'Moet denken aan de scène uit Jurassic Park'
- Zijn de teams goed voorbereid op de Grand Prix?
'De Formule 1 is dusdanig geprofessionaliseerd dat je alle teams nagenoeg hetzelfde ziet doen in de vrije trainingen. De tweede vrije training is daar een goed voorbeeld van. In een traditioneel raceweekend begint iedereen braaf op de harde banden of mediumbanden aan enkele performance runs, om in het tweede deel van de sessie aan een racesimulatie te werken. De sessie wordt dan afgesloten met een kwalificatiesimulatie op de zachte banden. De teams hebben op basis van jarenlange ervaring vastgesteld wat de beste aanpak van het weekend is.'
'Het mooie van een sprintweekend is dat de teams niet allemaal hetzelfde doen. Er is te weinig voorbereidingstijd om het normale programma helemaal af te werken. Dat heeft in het verleden ook voor de nodige verrassingen gezorgd, met Ricciardo in Miami 2024 dus als goed voorbeeld. Het heeft echter ook voor negatieve verrassingen gezorgd bij de topteams.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Het was zeer opvallend dat de topteams in de vrije training twee totaal verschillende richtingen insloegen. Ferrari en McLaren vestigden nagenoeg geen aandacht aan de racesimulaties. Zij reden alleen enkele ronden achter elkaar na hun snelste tijden van de sessie, zonder tussendoor bij te tanken. Daarmee kregen ze een snel gevoel voor de balans van de auto over meerdere ronden, maar kregen ze verder weinig waardevolle informatie voor de Grand Prix.'
'Mercedes en Red Bull Racing kozen ervoor om wel een substantieel deel van de onderbroken vrije training te gebruiken om waardevolle data te vergaren. Daarbij was George Russell nog 1,3 seconde per ronde sneller dan Verstappen. Na de sprintkwalificatie is duidelijk dat dit puur te wijten is aan het verschil in brandstof. Mercedes werkte de long run met een vrij zware auto af, Red Bull tankte de auto helemaal af, en McLaren en Ferrari deden dat dus helemaal niet.'
'Dit verschil in aanpak kan cruciaal zijn in de rest van het weekend. In de afgelopen drie seizoenen zijn er drie gevallen geweest waarbij coureurs van topteams gediskwalificeerd werden vanwege te veel slijtage aan de plank onder de auto: Charles Leclerc (Ferrari) en Lewis Hamilton (Mercedes) in Austin, 2023, en Hamilton (Ferrari) eerder dit jaar ook in China. Het is absoluut geen toeval dat deze drie diskwalificaties in een sprintweekend kwamen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Dat heeft er alles mee te maken dat de teams dan niet uitgebreid kunnen testen. Het is ook geen toeval dat twee van de drie diskwalificaties op het Circuit of the Americas plaatsvonden. Beide teams deelden in 2023 dat ze in het sprintformat op het hobbelige circuit misleid werden in de vrije trainingen. Door niet met zware auto's te rijden hadden ze in de racesimulatie minder slijtage aan de plank dan in de Grand Prix op zondag.'
'Red Bulls keuze is dus heel slim. Het team van Verstappen heeft cruciale data kunnen vergaren en kan zo goed bepalen hoe hoog de auto voor de race moet worden afgesteld. Met het grondeffect is er veel winst te behalen in het lager afstellen van de auto en de teams zoeken hierin dus de limiet op. In tegenstelling tot Red Bull en in mindere mate Mercedes tasten McLaren en Ferrari dus in het duister.'
'McLaren werd daarin geleid door Verstappen, die levensgevaarlijk is in de kwalificaties. Het Britse team wil koste wat kost voor Verstappen staan op de startopstelling, maar mist nu cruciale informatie. Zoals het verleden heeft aangetoond, riskeert McLaren hiermee een dubbele diskwalificatie. Hetzelfde geldt voor Ferrari. In het geval van het Italiaanse team is dit onbegrijpelijk, want Ferrari is dus al twee keer in deze val getrapt.'
Volg F1Maximaal.nl nu ook op Google Discover om onze artikelen op Google tegen te komen. Klik op deze link en klik op 'Volgen op Google'.
Speel mee en win prijzen ter waarde van € 4.000! Laat je voorspelling achter in een reactie onder dit artikel. Nog geen account? Registreer je dan hier.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties