Verstappen: 'Wanneer één sensor stopt met werken, heb je een probleem' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen: 'Wanneer één sensor stopt met werken, heb je een probleem'

Verstappen: 'Wanneer één sensor stopt met werken, heb je een probleem'

Max Verstappen en Sebastian Vettel hebben aangegeven dat de kerbs op de Red Bull Ring bij meerdere teams roet in het eten gooien. Of de uitvalbeurt van Verstappen te wijten was aan de randen van het circuit, is niet duidelijk. Wel had Mercedes er gedurende de eerste race op de Red Bull Ring last van, evenals Vettel gedurende de kwalificatie.

Er wordt bij ServusTV gevraagd aan de Nederlander of hij last heeft van de verhoogde randen van de bochten: 'Die gele kerbs zijn lastig maar de rest van de kerbs zien er volgens mij zo uit als normaal', geeft hij aan. De gele kerbs (door Olav Mol worstenbroodjes genoemd, red.) die er nog liggen proberen de coureurs ten alle tijden te ontwijken om de kans op schade te minimaliseren.

Verstappen vervolgt: 'De snelheid ligt in de bochten hoog maar ik durf niet te zeggen dat het aan het circuit ligt.' Omdat de coureurs met hoge snelheid door de bochten gaan, is de vibratie wanneer een kerb geraakt wordt groter. Dit zou tot technische malheur kunnen leiden bij de teams.

Verstappen waarschuwt dat de huidige Formule 1-bolides zó fragiel zijn dat wanneer er één onderdeel hapert, de rest spoedig volgt: 'Alles hangt natuurlijk met elkaar samen. Deze keer was het bij ons geen sensor, maar alles ligt natuurlijk zó op de limiet, ook qua motor, dat wanneer één sensor stopt met werken, je een probleem hebt.'

Vettel zekerder dan Verstappen

Voor Vettel is het duidelijker dat de Red Bull Ring voor serieuze problemen zorgt: 'De kerbs zijn inderdaad op vrijwel alle circuits ongeveer hetzelfde als in Oostenrijk. Maar we gebruiken in Oostenrijk de kerbs wel wat radicaler dan normaal. Voor coureurs is dat leuk, je hebt een beetje speling. Maar voor de auto's is het heel zwaar.'

'De laatste ronde van de kwalificatie had ik bijvoorbeeld een sensor die uitgevallen was. De oorzaak was waarschijnlijk dat ik te hard gereden heb over de kerbs. De auto's moeten goed genoeg zijn om dat de overleven', besluit de Ferrari-rijder. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws