'We hebben nog niet eens één tiende gezien van wat er in het vat zit bij Verstappen' Max Verstappen
Max Verstappen

'We hebben nog niet eens één tiende gezien van wat er in het vat zit bij Verstappen'

'We hebben nog niet eens één tiende gezien van wat er in het vat zit bij Verstappen'

Ivo Pakvis heeft recent zijn boek Jos & Max uitgegeven. In het boek gaat de sportjournalist dieper in op de relatie tussen Max en Jos Verstappen. Hij vraagt zich af in welke opzichten de coureurs hetzelfde zijn maar vooral ook waar de verschillen vandaan komen. In gesprek met F1Maximaal licht Pakvis toe waarom hij het boek juist nu schreef en schijnt hij zijn licht op de meest prominente onderwerpen binnen de Formule 1.

Het boek legt de carrieres van de Verstappens parallel aan elkaar en vergelijkt hoe het de twee mannen vergaan is aan het begin van de carriere, hoe ze die eerste jaren doorgekomen zijn en hoe Max er nu voor staat, vergeleken met zijn vader op die leeftijd. Na het lezen van het boek kwamen er enkele vragen op bij de redactie. In een interview licht Pakvis zijn perspectief toe, hij heeft het over Jos, Max, Red Bull, de Ferrari-krachtbron en nog veel meer.

Als Red Bull zo blijft presteren als in Brazilië 2019, dan zouden we misschien volgend jaar al wel een Nederlandse wereldkampioen hebben. Waarom heb je het boek nú geschreven?

'Ik zat er al een hele tijd over na te denken om een boek te schrijven over de Formule 1. Ik heb besloten om het verhaal zo op papier te zetten, de carrieres van de twee coureurs tegenover elkaar. Is er een reden dat ik het boek nu geschreven heb? Nee, ik wilde graag een boek schrijven over de dynamiek tussen die twee. Als ik het over twee jaar gedaan had dan kan je me dan deze vraag ook stellen. We hebben nog niet eens één tiende gezien van wat er in het vat zit bij Verstappen, dus het maakt denk ik weinig verschil.'

Het is bij coureurs waarvan de vader ook in de Formule 1 gereden heeft, de vraag of de achternaam invloed heeft gehad op de plaatsing. Het feit dat hij uitgerekend bij Toro Rosso - het team dat voortgevloeid is uit het laatste team waar vader Jos voor reed - aan de slag kon leek bijna voorbestemd. In hoeverre heeft de naam Verstappen de keuze voor Max vergemakkelijkt?

'Ik denk dat dat niet per definitie heel veel uit heeft gemaakt. Ik denk dat Marko hem heeft zien rijden. Er zijn van die momenten dat zo'n scout een jongen ziet rijden, die doet dan iets en dan weet zo'n man: Dat is hem. Ik denk dat de achternaam van Verstappen veel heeft geholpen om hem op dat punt te krijgen. De connecties en kennis van zijn vader - ook binnen de kartwereld heeft hij natuurlijk een enorme staat van dienst - hebben veel geholpen tot op dat moment. Maar toen Marko besloot: 'dit wordt hem', dat was op de Norisring, reed hij daar inderdaad wel mede dankzij het feit dat zijn vader is wie hij is. Het moment dat Toro Rosso besloot voor hem te kiezen, dat heeft hij dat vooral aan zichzelf te danken.'

Schumacher kreeg het in zijn carriere met de FIA aan de stok vanwege geruchten rondom de validiteit van zijn Benetton. De situatie die nu bij Ferrari speelt is niet exact hetzelfde, maar er is een vergelijking te trekken tussen de twee zaken. Is dit iets wat van alle tijden is?

'Ik denk dat het van alle tijden is dat de teams de grens opzoeken van het toelaatbare. Hoe ver kan je pushen? Hoe kunnen we de reglementen interpreteren? Ze willen zó ver gaan dat het nog wel legaal is, maar wel tegen de absolute grens is. Als een team, zoals Benetton, ineens een sprong maakt, dan wordt er logischerwijs naar gekeken; waar halen ze dit vandaan? Als Ferrari ineens een halve seconde wint op het rechte stuk en Mercedes lukt dat niet, dan gaan ze op onderzoek uit. Als ze verwachten dat het niet volledig volgens de reglementen is, dan kaarten ze dat aan. En dat is absoluut van alle tijden, dat geloof ik.'

Je gaat op zoek naar de definitie van succes binnen de autosport. Wanneer is een coureur succesvol? Zie jij Jos zijn carriere als succesvol?

'De definitie van succes is een hele lastige want het hangt er heel erg van af wat je eigen doelen zijn. Je mag verwachten dat van elke coureur het doel is om wereldkampioen te worden, maar dat lukt alleen een handjevol mannen. Je kan zeggen dat een man als Rubens Barrichello, die negen races gewonnen heeft in zijn carriere, een behoorlijk succesvolle carriere gehad heeft. Martin Brundle heeft geen race gewonnen maar hij heeft niet per se geen succesvolle carriere gehad.'

Je gaat vervolgens op zoek naar de verschillen tussen Verstappen en zijn vader. In mijn optiek is het grootste verschil dat gevonden wordt, dat Verstappen de ervaring van zijn vader gebruikt om vanaf het begin af aan steviger in zijn schoenen te staan. Ben jij het eens met de deze conclusie?

'Wij kunnen de conclusie wel trekken dat Jos eigenlijk nog niet helemaal klaar was voor zijn debuut. Je kan als jonge vent best in het diepe gegooid worden, maar daar heb je wel begeleiding bij nodig. Dat was er bij Benetton absoluut niet. Max Verstappen heeft vanaf het begin een kern om zich heen gebouwd en heeft vanaf het begin de touwtjes in handen gehad. Was het contract van Toro Rosso niet voldoende, dan hadden ze het niet gedaan. Stel Max was hetzelfde overkomen als wat er toentertijd met Jos gebeurde, dan had Jos er dus niets van geleerd.

'Jos reed in het team van Michael Schumacher, en hij was er ook. Johnny Herbert (na Verstappen teamgenoot van Schumacher, red.) zei hetzelfde: wij waren er ook nog. Zij zaten er naast maar moesten genoegen nemen met zijn (Schumacher's, red.) restjes. Als Fernando Alonso zoiets was overkomen dan had hij met zijn vuist op tafel geslagen, maar Jos was zo jong, die had geen poot om op te staan. Wat kan je doen op zo'n moment? Je zit in de Formule 1, je hebt het gehaald, heel erg gaaf, maar er kijkt niemand naar je om. En tegelijkertijd wordt je teamgenoot wereldkampioen. Dan heb je geen goede beslissing gemaakt. Jos die verzoop en heeft daardoor nooit meer een redelijke kans gehad.'

We zijn benieuwd op jouw perspectief op de kans van Verstappen op het wereldkampioenschap. Gaat Verstappen de titel winnen in 2020?

'Ik heb geen flauw idee, het is moeilijk om nu al een voorspelling te doen. Het ziet er goed uit, eind vorig jaar reed hij ook de sterren van de hemel. Het ziet er goed uit, als ze dit vast kunnen houden en Verstappen volgend jaar altijd mee kan strijden om pole position en altijd de pace heeft in de wedstrijd, dan kan het. Ik zou het mooi vinden als de dominantie van Mercedes ten minste één keer in dit hybride-tijdperk doorbroken wordt. Als Max Verstappen dat doet, hartstikke mooi, is het Charles Leclerc, ook goed.'

Denk je dat de sport er aan toe is? Een nieuwe wereldkampioen?

'Nieuwe succesverhalen en nieuwe winnaars zijn altijd goed voor de sport. Zo'n Leclerc, die veel tegenslagen heeft gehad, zijn rug recht en laat zien wat hij waard is, dat is prachtig. Sterker nog, ik denk dat het heel gezond is voor de sport om nieuwe winnaars te krijgen. Niets tegen Mercedes en Lewis Hamilton hoor, maar ik ben er nu wel een beetje klaar mee.'

En wat doet Verstappen in 2021, stapt hij over naar Mercedes of blijft hij bij Red Bull?

'Vanaf 2021 denk ik dat het wat minder op de motoren gebaseerd is. Vroeger was het meer geleveld en ging het over downforce. Als het gaat over hoe de auto gebouwd is, dan heeft Red Bull - met Adrian Newey aan het roer - statistisch gezien een hele goede kans. Maar dit is natuurlijk wel koffiedik kijken, eigenlijk weet ik het gewoon echt niet.'

Christian Moerman | info@f1maximaal.nl

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws