Het is inmiddels geen geheim meer dat ontwerper Rob Marshall een grote rol speelt bij McLaren. De Britse ingenieur deed bij Red Bull Racing al goede zaken en is nu het brein achter de MCL39. Oud-coureur Christijan Albers gaat vaak in op het werk van Marshall en doet dat nu opnieuw. Hij verwacht dat Red Bull Racing binnenkort gaat reageren en gaat 'shoppen' bij McLaren.
De Britse renstal was ten opzichte van Barcelona totaal niet dominant in Canada. Vanaf de eerste sessie was het duidelijk dat beide rijders het lastiger hadden met de MCL39 dan normaal. Tot overmaat van ramp kwamen ze samen tijdens de race. Oscar Piastri kon doorrijden, maar Lando Norris reed zichzelf klem tussen de muur en zijn teamgenoot. Hij reed zijn auto in de kreukels en moest een DNF achter zijn naam laten zetten.
Iedereen verwacht dat het een uitschieter is, en dat McLaren er het volgende weekend gewoon weer staat. 'Rob Marshall kwam ook nog even in beeld, hè', begint Erik van Haren in De Telegraaf Formule 1-podcast. 'Als je ook hoort bij Red Bull, was hij eigenlijk gewoon de vertaler van Adrian Newey', zegt Albers. 'Dus hij kon dat gewoon goed overbrengen', verwijst hij naar het werk van Newey, die naast een goede ontwerper ook aerodynamicagenie is.
'Ik kom er nog niet helemaal achter of die Waché daartussen zat of op dezelfde hoogte zat als Rob', vervolgt Albers. 'Maar ja, weet je, door dat gerommel in dat team wordt duidelijk waarom een teambaas het goed voor elkaar moet hebben en er bovenop moet zitten. Je moet weten waar je personeel is. Dat doet een manager, dat is zijn job. Het klinkt hard, maar het is wel zo.' De oud-coureur is vaker kritisch geweest op Horner, ook begin vorig jaar, tijdens de mediastorm rondom zijn zaak.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Personeelsbestand vernieuwd
Albers lijkt daarmee niet te willen zeggen dat Horner het vertrek van Newey had kunnen voorkomen, maar mogelijk wel dat het vertrek uitgesteld had kunnen worden. De Britse ontwerper verliet Red Bull in mei 2024. Direct werden de problemen met de auto aan het gemis van Newey gelinkt, maar dat was volgens Red Bull niet aan de orde. Sindsdien hebben Verstappen en zijn teamgenoten het lastig in de auto. Sinds Marshall bij McLaren is, gaat het bij hen veel beter.
Andrea Stella zei dat hij de sleutel was tot het succes dat McLaren naar de constructeurstitel van 2024 bracht. 'Hij is echt door de vingers geglipt bij Christian Horner', is Albers van mening. 'Hij is natuurlijk al voor dat gedoe weggegaan', luidt het tegenargument van Van Haren. 'Je hoort wel dat zijn rol daar minder belangrijk werd. Misschien dacht hij wel: bij McLaren kan ik dit en dit, en daar voel ik meer waardering', oppert de journalist van De Telegraaf.
'Hoelang is het wel niet bezig geweest voordat het nieuws bij ons kwam?' verwijst Albers naar het persbericht over het vertrek van Marshall. 'Daar heb je een punt', geeft Van Haren toe. 'Je weet hoe alles wordt besproken in zo'n F1-team. Voordat het naar buiten komt, ben je altijd een week of twee, drie, of een maand verder', zegt Albers. Van Haren trekt het gesprek vervolgens naar een positief punt: Verstappen eindigde boven beide McLarens in de race in Canada.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Positiever beeld dan origineel geschetst
Van Haren wijst aan dat die P2 gewoon een goed resultaat was voor Verstappen, gezien de omstandigheden. 'Alleen ik denk dat hij zelf denkt: dan had ik hem ook moeten winnen', vervolgt hij. 'Nu was Mercedes weer sneller en ik moet zelf heel veel compenseren.' Albers knikt: 'Je krijgt een totaal andere race. Als hij de leiding had gepakt en de topsnelheid had gehad. Ik had het nog wel verwacht. Op dat lange rechte stuk, daar pakte hij zes, zeven kilometer per uur', merkt de oud-coureur op.
'Red Bull reed misschien met iets minder vleugel', oppert Albers nog. 'Ik bedoel meer dat het heel verleidelijk is om het heel positief uit te leggen', zegt Van Haren dan. 'Want het was een redelijk positief weekend voor hem. Alleen ik denk dat hij zelf vooral denkt dat het nog beter moet en dat hij niet tevreden is.' Albers snapt zeker wat Verstappen bedoelt. 'Elke coureur wil een winnende auto hebben. Hij is die dominantie natuurlijk ook gewend. Een auto die gewoon competitief is en ervoor zorgt dat hij weer dominant wordt, die creëert hij.'
Het is volgens de oud-coureur meer dan logisch dat Verstappen baalt. Een paar races geleden gaf hij nog aan dat hij wilde zien dat er grote stappen werden gezet. De stand van zaken met de RB21 lijkt amper te zijn veranderd. 'Hij ziet ook dat hij in de race tekortkomt. Dus daar heeft hij echt wel een punt. Aan de andere kant mag hij echt met een supergevoel naar huis gaan', looft Albers de P2 die Verstappen pakte in Canada. 'Ze hebben dit weekend er wel voor gezorgd dat het kampioenschap nog steeds open is. Je rekt tijd zo.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

McLaren-personeel binnenhalen?
De Nederlander denkt tevens dat het zo weer mogelijkheden creëert om met upgrades te komen en de auto te verbeteren. Verstappen bevestigde dan ook dat er nieuwe onderdelen aankomen. Misschien moet Red Bull nog een stap verdergaan, denkt Albers: 'Erik, daar wordt straks een monteur weggekocht bij McLaren. Dit is gewoon de nieuwe wereld. Je kan nooit een geheim zolang geheim houden. Geloof mij nou maar. Dat zag je ook bij Aston Martin.' Albers doelt op de 'rondleidingen' van Aston Martin en Newey.
Hij noemt ook de voorbeelden van Marshall en Dan Fallows. 'Iedereen werkt daar met een geheimhoudingsplicht en ze moeten allemaal met gardening leave, en moeten in de tuin werken voor een jaar of zoiets...', lacht hij. 'Als je een contract tekent, dat heb je ook gezien met Marshall en Fallows, ga zo maar door, dan geef je al een richting aan.' Momenteel zijn er nog geen berichten over Red Bull die McLaren-personeel kaapt, maar het is niet ongebruikelijk in de Formule 1. Dat heeft het vertrek van meerdere kopstukken al bewezen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties