De McLaren-coureurs ontvangen de laatste tijd veel lof vanwege hun prestaties. Vooral Oscar Piastri krijgt veel complimenten. Oud-coureur Christijan Albers is het daar niet altijd mee eens. Er zijn een paar coureurs die hij boven het McLaren-duo plaatst. Met één naam verwacht hij de Nederlandse fans niet zo blij te maken. Met journalist Erik van Haren blikt hij terug op de race in Canada in De Telegraaf Formule 1-podcast.
Na afloop van de kwalificatie in Canada was Albers al kritisch op de heren van McLaren. Piastri kwalificeerde op P3 en Norris zelfs op P7, nadat ze het niet voor elkaar kregen om de auto in het gareel te laten lopen. Het Circuit Gilles Villeneuve en de MCL39 bleken geen match te zijn, dat was vroeg in het weekend al duidelijk. Albers wees op het feit dat ze allebei een dominante auto in handen hebben, maar vanaf de eerste sessie al worstelden met de set-up.
In de race ging het mis toen Norris een aanval deed op Piastri, en vervolgens in de muur belandde. Ondanks eerdere kritiek is hij mild voor Norris. 'We noemen dingen soms dom, maar ik kan het eigenlijk niet dom noemen', zegt de oud-coureur. 'Je moet in millisecondes reageren. Ik vond die strijd daarvoor al supermooi. Een goede actie in de hairpin, goed geremd. Hij schoot een beetje door. Piastri was echter wakker en hij lijnde zich goed op.'
Vanaf dat moment gingen de twee het rechte stuk op, zij aan zij. Piastri sloot de deur in de laatste chicane, maar Norris hield de klepel naar beneden en dook in een gat dat achteraf niet bleek te bestaan. Hij belandde in de muur. 'Er kwam een beslissing die hij zelf moest maken. Het is lastig in te schatten hoe ver die neus loopt. Helemaal nu met de grote auto's. Het is geen excuus, hè', wijst Albers erop. 'Hij was gewoon te greedy om van het gas af te gaan. Dus hij dacht: het komt wel goed. Het ging helemaal fout.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Piastri loopt uit
Van Haren wijst aan dat het voor Piastri wel lekker was. De Australiër loopt twaalf punten uit op zijn teamgenoot in het kampioenschap. 'Hij heeft ook ongelooflijk veel geluk gehad', zegt Albers direct. 'Je kan ook nog hebben dat die voorvleugel de hele band kapotsnijdt.' De oud-coureur komt vervolgens terug op de dominante bolide van McLaren. 'Ik weet niet wie de rondetijden bekeken heeft, maar man, man, man. Wat liep die McLaren ongelooflijk hard', zegt Albers.
'We spraken gewoon van zes tienden per ronde sneller', klinkt hij verbaasd. Ondanks dat McLaren zo snel was, lukte het Piastri niet om Kimi Antonelli in te halen. 'Je bent best kritisch op Norris en Piastri omdat ze zo wisselvallig zijn. We hebben Verstappen in 2023 gezien met veel meer ervaring. We hebben nu tien races gehad. Hoeveel races had Verstappen gewonnen als hij een McLaren-coureur was geweest? Tien?' vraagt Van Haren.
'Minimaal acht, negen', zegt Van Haren. 'Maar mag ik hem omdraaien? Hoeveel races zou Leclerc hebben gewonnen? Hoeveel races zou George Russell hebben gewonnen?' zegt Albers. 'Of je hem nu leuk vindt of niet, hij is superconstant. Hij staat er altijd bij', vervolgt hij over Russell. 'Dus jij schat Russell hoger in dan Piastri en Norris?' vraagt Van Haren, enigszins met ongeloof. 'Ja, en Leclerc ook', reageert Albers.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ophemelen niet nodig
Van Haren is op dat moment even stil om zeker te weten dat Albers geen grapje maakt. 'Ja, zeker Erik. Ga er maar eens rustig over nadenken vannacht', lacht Albers. Van Haren wil ook even zeker weten dat Albers Russell niet onder hetzelfde niveau schaart als Verstappen. 'Nee, iets onder, maar wel beter dan Piastri en Norris', zegt Albers. 'Ik zeg niet dat Piastri en Norris heel slecht zijn, alleen ik vind het niet fair om die helemaal op te hemelen. Dat is net zoals ik het niet fair vond dat Villeneuve of Hill kampioen werden toen Michael Schumacher reed, snap je.'
Van Haren denkt dat we, als Nederlandse fans, nog blij moeten zijn, want Verstappen houdt het kampioenschap nog in leven. 'Als er een duidelijke nummer één was geweest, had je gewoon een probleem', zegt hij. 'Dan had je zo'n situatie als met Max gehad', reageert Albers. 'Ik vind het wel grappig met Nederlanders altijd. Ze zeggen dan: ja, het gaat niet goed met Max. Het is klaar. En we zijn nog niet eens over de helft van het seizoen. Vorig jaar kwam McLaren ook in één keer terug.'
Achterstand valt mee
Albers denkt dat de situatie anders is dan met Norris en Verstappen vorig jaar. Verstappen had een behoorlijke voorsprong, maar die werd snel kleiner toen McLaren de overhand begon te krijgen. Norris moest toen een grotere afstand overbruggen dan Verstappen nu, en dat lukte de Brit niet. Na tien races had Norris in 2024 een achterstand van 69 punten, Verstappen staat nu 43 punten achter op Piastri. Van Haren kaart aan dat Norris het niet redde in 2024.
'Heeft Norris het laten liggen in Brazilië of niet?' zegt Albers. 'En had hij toen al de beste auto? Het risico dat je dat krijgt met Verstappen is minder groot als bijvoorbeeld met Norris. Red Bull heeft tijd gekocht op deze mannier. Nu moeten ze gaan knallen. De mogelijkheden zijn er nog steeds. Je merkt gewoon dit seizoen dat die auto's ook heel gevoelig zijn voor de circuits waarop ze rijden. Het is gewoon supercompetitief', besluit Albers.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties