george russell max verstappen mercedes canada 2025 Opinie
Opinie

Verstappen krijgt kritiek van Nederlandse analist: 'Maakt van een mug een olifant'

george russell max verstappen mercedes canada 2025

Max Verstappen wist in Montréal heel goed dat hij zich gedeisd moest houden. De Nederlander moet deze maand overleven zonder strafpunten op zijn superlicentie, en slaagde daar in Canada met vlag en wimpel in. Verstappen stuurde zijn RB21 richting een tweede plek, en bleef buiten de problemen. Het enige moment van controverse volgde achter de Safety Car. Robert Doornbos deelt zijn mening daarover.

In de slotfase van de race reden de vijf snelste coureurs vlak achter elkaar. Lange tijd leidde dat niet tot inhaalacties, totdat Lando Norris achter teamgenoot Oscar Piastri aansloot. Beide McLaren-coureurs gingen de strijd met elkaar aan, waarbij Norris de situatie totaal verkeerd inschatte en tegen Piastri aanreed. Het moment zorgde voor de eerste uitvalbeurt voor McLaren dit jaar. De nulscore zorgde ervoor dat Piastri een voorsprong van 22 punten kon pakken.

'Zak Brown gaat nog wel een zware dobber hieraan krijgen, als ze een paar van dit soort acties uitvoeren', reageert Doornbos bij De Stamtafel, een programma van Ziggo Sport. 'Het was wel een mooie race. Max pakt ook wat punten terug. Of hij het kampioenschap nog binnen kan hengelen, weet ik niet, maar de race was wel mooi', concludeert de Rotterdammer. Verstappen staat nu nog 43 punten achter Piastri en nog maar 21 punten achter Norris.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen krijgt kritiek van Nederlandse analist: 'Maakt van een mug een olifant'
Norris stapt uit zijn beschadigde auto.

Verstappen krijgt kritiek

De fout van Norris zorgde voor een Safety Car-periode. De race was met twee ronden te gaan duidelijk al beslist, omdat de race theoretisch gezien niet meer hervat kon worden. De achterblijvers reden namelijk nog tussen de koplopers, en de baan was nog niet vrijgegeven. Het opwarmen van de remmen was dus ook niet nodig, en dat maakt de remactie van Russell des te opvallender. Verstappen haalde zijn rivaal kort in, waarna beide mannen zich meldden via de boordradio.

'Het valt te vergelijken met twee voetballers, die om een gele kaart vragen', opent Doornbos. 'Je weet dat je het zo moet spelen, omdat de FIA meeluistert naar de boordradio's. Max was heel duidelijk en noemde het erratic driving.' Doornbos vindt echter dat Russell niks verkeerd deed. 'Uiteindelijk bepaalt de leider in de race. Als de leider beslist om zijn remmen op te warmen, moet je alert zijn. Max reed ernaast, en schoot een beetje door.'

Verstappen wees met de vinger dus meteen naar Russell. 'Ik vind dat je van een mug een olifant maakt', oordeelt Doornbos over Verstappen. 'Wat wil je bereiken dan? Russell wint de race. Dat is zijn eerste overwinning van het seizoen. Ik geloof niet dat hij Max een oor wilde aannaaien', vermoedt de analist. Hij vindt het vooral jammer dat Red Bull Racing daarna nog een protest indiende. 'Dit hoort niet bij de sport. Dit is zonde van de tijd.'

Doornbos krijgt tegengeluid

De collega's van Doornbos zijn het niet met die lezing eens. 'Het is een beetje uitdagen, maar als je ziet hoe hard Russell remt...' reageert Formule 2-coureur Richard Verschoor. Presentatrice Shelly Sterk vraagt of Russell Verstappen geen strafpunt probeerde aan te smeren. 'Daar leek het wel een beetje op, als je ziet hoe hard Russell remde, precies toen Verstappen rechts achter hem reed. Max was helemaal niet zo boos erover. Ik heb hem ook wel eens anders gezien, dus dat vond ik wel opvallend', lacht de nummer twee uit het voorportaal van de Formule 1.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

verstappen russell zondag canada 15
Verstappen feliciteert Russell.

Renger van der Zande is het met Verschoor eens. 'Ik vind het verschil met hoe Russell het zegt opvallend. Russell klinkt als een snitch, en hoe Verstappen het zegt is gewoon: dit is er gebeurd, dat was niet helemaal de bedoeling', zo probeert hij aan te geven dat Verstappen zich niet al te druk maakte, maar gewoon aangaf wat er aan de hand was.

Hoewel Toto Wolff en George Russell aangaven dat Verstappen niks met het protest van doen had, vindt Doornbos dat Verstappen dus wel wat te verwijten valt. Olav Mol bekijkt de situatie ook, en denkt niet dat Russell veel verkeerd deed. 'Bij de onboardbeelden van George zie je ook dat hij met zijn hand naar de Safety Car zat te wijzen, zo van: rij eens een beetje door. Max riep ook al dat Russell daarmee bezig was en dat de Safety Car inderdaad langzaam reed, om te kijken of er toch nog een ronde geracet werd.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws