Albers over waarom Pérez nog steeds bij Red Bull rijdt: 'Denk dat het daarmee te maken heeft' Opinie
Opinie

Albers over waarom Pérez nog steeds bij Red Bull rijdt: 'Denk dat het daarmee te maken heeft'

Albers over waarom Pérez nog steeds bij Red Bull rijdt: 'Denk dat het daarmee te maken heeft'

Christijan Albers is onder de indruk van de manier waarop Max Verstappen zich in Japan revancheerde na een lastig weekend in Singapore. Over teamgenoot Sergio Pérez is de voormalig Formule 1-coureur echter een stuk minder positief. Albers vraagt zich hardop af waarom Red Bull nog geen afscheid heeft genomen van de Mexicaan. Daarnaast bevestigde AlphaTauri, het zusterteam van Red Bull, Daniel Ricciardo voor 2024. Albers denkt wel te weten wat aan die beslissing ten grondslag ligt.

Vorige week beleefde Verstappen zijn minste raceweekend van het seizoen. De RB19 ging voor geen meter op het Marina Bay Street Circuit en aangezien de FIA in Singapore voor het eerst de regels rondom de flexibele vleugels strenger ging controleren, beweerde boze tongen dat één en ander wel in met elkaar te maken kon hebben. Verstappen liet in Singapore al weten dat de RB19 het in Suzuka weer prima zou doen en met de poleposition en zijn dertiende overwinning bewees hij zijn gelijk. Albers zag Verstappen de nodige frustratie omzetten in een klinkend resultaat.

'Je zag dat hij in Singapore best wel veel moeite had om door het veld heen te komen en daar kwamen dan de geruchten over die flexibele vleugels nog bij. Dat is om moedeloos van te worden. Als je dit bij elkaar optelt, was er denk ik ook stiekem wel een klein beetje frustratie. Dat heeft hij omgezet in een goede prestatie. Chapeau', zegt Albers in de podcast van De Telegraaf.

Pérez leek wel last te hebben van de nieuwe technische richtlijn

Aan de andere kant van de garage leek Pérez volgens De Telegraaf-verslaggever Erik van Haren haast wel last te hebben van de nieuwe richtlijn rondom de flexibele vleugels. Het verschil naar Verstappen was in Suzuka met acht tienden in de kwalificatie weer bijzonder groot. Dat zag Albers ook en daar begrijpt de oud-coureur van onder meer Minardi helemaal niks van. 'Hij verbetert zich niet gedurende het weekend en dat zou eigenlijk wel moeten. Hij heeft Verstappen naast zich rijden en kan alle data van hem bekijken. En toch krijgt hij het niet voor elkaar om het gat te verkleinen, het wordt zelfs alleen maar groter.'

'Ik vind dat je het niet langer goed kunt praten. Het houdt een keer op', gaat Albers verder. 'Ik begrijp wel dat Horner en Marko misschien hebben geleerd van de afgelopen jaren, maar aan de andere kant zijn ze heel hard geweest tegen Nyck de Vries. Als je daarnaar kijkt, dan verbaast het me hoe lang ze Pérez de hand boven het hoofd houden. Het moet toch haast wel met Carlos Slim te maken hebben', doelt Albers op een mogelijke flinke sponsorbijdrage van de steenrijke Mexicaanse zakenman.

Waarom verkiest AlphaTauri Ricciardo boven Lawson?

AlphaTauri maakte in Japan het rijdersduo voor 2024 bekend. Ricciardo en Yuki Tsunoda zullen komend seizoen de kleuren van het zusterteam van Red Bull verdedigen en daarmee wordt de uitstekend presterende Liam Lawson gepasseerd. Vooral de keuze voor Ricciardo roept flink wat vragen op. De Australiër reed tot dusver slechts twee races voordat hij zich blesseerde, terwijl zijn vervanger Lawson ieder weekend indruk maakt en in Singapore met P9 zelfs het beste resultaat van AlphaTauri in 2023 scoorde. Albers heeft wel een vermoeden waarom het Italiaanse team toch voor Ricciardo heeft gekozen.

'Ik denk dat ze hem eerder een contract hebben gegeven, waarin staat dat hij één jaar zal testen en het jaar daarop een stoeltje zal krijgen. En dat stoeltje kreeg hij eerder, omdat Nyck (De Vries, red.) gewoon niet goed presteerde', aldus Albers.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws