Louis Dekker en Jeroen Bleekemolen vinden de straf die Max Verstappen kreeg tijdens de openingsfase van de Grand Prix van Saoedi-Arabië terecht. Desondanks vindt Bleekemolen dat de coureur van Red Bull Racing wel moest proberen om op die manier de leiding van de race te behouden. De analist weet zeker dat Verstappen op een ander circuit voor een andere tactiek had gekozen.
Verstappen was na afloop van de Grand Prix van Saoedi-Arabië weer eens onderwerp van gesprek, ditmaal na een incident met Oscar Piastri in de eerste bocht. De Red Bull-coureur kwam slecht van zijn lijn, terwijl Piastri juist goed van start ging. Beide coureurs waren vastberaden om als eerste de eerste bocht door te komen. Toen Verstappen merkte dat er geen ruimte meer was tussen de witte lijnen, besloot hij de eerste bocht deels af te snijden.
Hierdoor kreeg de viervoudig wereldkampioen een tijdstraf van vijf seconden. Piastri gaf aan dat Verstappen een voordeel behaalde door de baan af te steken, terwijl de Red Bull-coureur aangaf dat hij geen ruimte kreeg. Volgens de nieuwe racestandaarden van de FIA moest de straf naar Verstappen. 'Dit is al eerder gebeurd. Max heeft zelf de trend gezet met dit soort acties. Nu trapt hij er een keer zelf in en krijgt hij een tik op de vingers', zegt Dekker in de Formule 1-podcast van de NOS.
'Ik moet toch terugdenken aan Mexico vorig jaar. Toen was het ook oorlog met de wedstrijdleiding omdat hij niet één maar twee keer een tijdstraf van tien seconden kreeg. Toen begon hij daar ook cynische opmerkingen over te maken na afloop: Doe de volgende keer maar dertig', vervolgt Dekker. Destijds was Verstappen in gevecht met Lando Norris. Verstappen kreeg in Mexico straf voor een ander vergrijp, namelijk forcing another driver off the track.
Dekker vindt de straf voor Verstappen dan ook te rechtvaardigen. Bovendien stelt de journalist dat de Red Bull-coureur ook een beetje gemazzeld heeft. 'Volgens de regels is dit een tijdstraf van tien seconden.' De wedstrijdleiding sprak echter van verzachtende omstandigheden, aangezien het incident gebeurde in de eerste bocht van de eerste ronde. 'De straf is gewoon terecht. Hij komt gewoon in die positie doordat hij een slechte start heeft', haakt Bleekemolen in.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Piastri zat dan ook binnen de kortste keren naast Verstappen richting bocht 1. De aanloop naar die eerste bocht is op het Jeddah Corniche Circuit ook niet zo groot, waardoor de Nederlander weinig tijd had om te reageren. Bleekemolen kan Verstappen de slechte start wel vergeven. 'Ik vind hem de beste autocoureur die ik ooit in mijn leven heb gezien, met afstand. Maar ook die maken wel eens een foutje. Dit was niet een perfecte start, punt. Dat mag ook wel eens gezegd worden.'
Bleekemolen snapt actie van Verstappen
Bleekemolen is van mening dat een baan als het Jeddah Corniche Circuit de actie van Verstappen haast aanmoedigt. Bij traditionele circuits ligt er naast de baan vaak gras of grint, waardoor een dergelijke actie nooit ondernomen zal worden. In het verleden zijn er in Jeddah, waaronder ook Verstappen, vaker coureurs rechtdoor geschoten in de eerste bocht. Bleekemolen begrijpt dan ook wel waarom de viervoudig wereldkampioen een poging waagde.
'Dan ga je anders racen. Verstappen zat aan de buitenkant en hij moest ergens opgeven. Dat kan hier wel, omdat de ruimte er ligt. Het was voor hem ook de enige optie, want dan rijd je in de schone lucht en dan kan je proberen weg te rijden', geeft de analist aan. 'Als hij de plek had teruggeven, had hij ook niet gewonnen. Het was een soort overlevingsmodus: Ik ga de wedstrijd niet verliezen, ik probeer dit dan maar. Als je dit in Monaco doet, hang je beiden in Hôtel de Paris', doelt Bleekemolen op de beruchte muren van het circuit in Monte Carlo.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties