Vanuit steeds meer andere takken van autosport krijgt Max Verstappen complimenten voor zijn veelzijdigheid of worden mooie woorden over hem gezegd. Met name de GT3-wereld krijgt een boost door Verstappens interesse in de auto's en de kampioenschappen en de deelname van Verstappen.com Racing aan bijvoorbeeld de GT World Challenge. Een paar coureurs blijven het bizar vinden wat hij allemaal doet.
Racevrienden en coureurs Gustav Burton en Jordan Albert praten over Verstappen in hun podcast BackSeat Drivers. In de zomerstop was James Baldwin te gast. Burton komt dit jaar uit in de Porsche Mobil 1 Supercup en Albert heeft goede dingen laten zien in kampioenschappen zoals het British GT Championship. Ze bespreken Verstappens vaardigheden op de virtuele baan en de echte baan met Baldwin, die ook een Esports Pro is.
Lees hier onze vorige artikel over de uitspraken van Burton, Albert en Baldwin:
Lees ook
Britse GT-coureurs waarderen 'bizarre' Verstappen: 'Je kan hem overal inzetten en hij rijdt weg'
Baldwin heeft deelgenomen aan klassiekers zoals de 24 uur van Spa-Francorchamps en reed erg goed in een McLaren GT3-auto. 'Hij is eigenlijk gewoon een robot', begint Burton over Verstappen. 'Alles wat hij doet heeft met auto's te maken, of het nu virtueel of echt is, hij is ongelooflijk', vervolgt de Brit. Hij richt zich tot Baldwin om wat te vragen over de situatie bij Red Bull Racing. De tweede coureur heeft het elke keer weer lastig naast Verstappen.
'Is Max gewoon een buitenaards wezen, of is die auto onmogelijk te besturen voor iemand anders?' vraagt Burton. 'Waarschijnlijk een combinatie van beide dingen, toch?' denkt Baldwin. 'Ik denk dat hij zonder twijfel buitenaards is. Ik denk dat hij waarschijnlijk sneller is dan iedereen op de grid. Of het nu droog of nat is, of wat de omstandigheden ook zijn. De verschillen met de teamgenoten zijn bizar groot.' De Brit wijst naar Verstappens voorkeur voor een 'pointy front end'.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen in een McLaren?
Er is daardoor veel gespeculeerd of Red Bull de auto volledig voor Verstappen ontwikkelt. Een aantal coureurs geven aan dat dat enigszins logisch is als de tweede coureur in een ander deel van het veld rijdt en geen goede feedback kan leveren. 'Als je van een scherpe voorkant houdt, betekent het dat Max in een auto met weinig grip achterin heel snel kan zijn. Dat is erg lastig', weet Baldwin. 'Je hebt geen grip achter om op te vertrouwen. Je moet dan supergevoelig zijn met je inputs.'
De balans van de auto is op die manier een beetje 'meedogenloos', en dat is voor iemand die de auto niet zo goed kent, toch best wel lastig. 'Daardoor lijken die rijders slechter dan ze zijn. Ik weet het niet, het is raar met Max. Ik zou niet graag de tweede coureur willen zijn. Stel je voor hoe zwaar het is', zegt Baldwin. Burton vraagt hem vervolgens of hij denkt dat Verstappen sneller zou zijn dan Piastri als de Nederlander in de MCL39 zou rijden.
'Ik denk dat een groot deel te maken heeft met de balans van de auto en dat soort dingen, maar ik denk wel dat hij ongetwijfeld sneller zou zijn dan zijn teamgenoot', zegt de Brit. 'Misschien niet direct, maar zeker na een paar races.' Verstappen zei eerder nog dat ze hem niet weer zouden zien als hij in de MCL39 zat, waarna Lando Norris hem uitnodigde om een dagje te komen testen. De McLaren-bolide heeft een groter werkvenster dan de RB21.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappens achtergrond
Onlangs zei Bradley Scanes, de voormalige fysio en performance coach van Verstappen, nog dat mensen vaak denken dat het Verstappen 'zomaar lukt en dat hij een natuurtalent is'. Verstappen is volgens hem zeker een natuurtalent, maar hij zou niet willen dat men het harde werk van Verstappen en zijn vader links laat liggen. De drie GT3-coureurs denken ook dat zijn opvoeding, en in die zin opleiding, heel vormend was voor zijn huidige veelzijdigheid en aanpassingsvermogen.
'Als je kijkt naar zijn achtergrond, de manier waarop hij is opgegroeid... Hij is misschien wel de meest gefinetunede coureur ooit', zegt Albert. 'Hij is er gewoon voor gebouwd.' Baldwin wijst naar zijn vroege debuut in alle raceklassen waarin hij heeft gereden. 'Hij leerde alles op de harde manier en daardoor is hij nu supercompleet. Hij kon fouten maken zonder zich echt zorgen te hoeven maken of zijn zitje in gevaar zou komen', vervolgt hij.
De beginjaren van Verstappen bij Red Bull waren lastig, maar de Oostenrijkse renstal handelde niet zoals ze tegenwoordig zouden handelen. Verstappen kreeg de tijd om zich te ontwikkelen en dat wierp zijn vruchten af. Na de eerste zege in 2016 volgde de tweede een jaar later. 'Ik weet nog dat ik de tv aanzette in Spa en dit jochie reed aan de leiding. De commentatoren zeiden: Verstappen, zestien jaar oud. Echt een alien', sluit Albert af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties