Column | De grote afscheidstoer van Vettel is een show die een legendarische carrière memoreert Opinie
Opinie

Column | De grote afscheidstoer van Vettel is een show die een legendarische carrière memoreert

Column | De grote afscheidstoer van Vettel is een show die een legendarische carrière memoreert

Driver of the Day bij de Grand Prix van de Verenigde Staten: een schraal prijsje in de collectie van Sebastian Vettel, maar wat was hij er blij mee. Volledig terecht overigens. De Duitser herleefde met een ijzersterke race zijn hoogtijdagen, die voor velen al verleden en vergeten waren. De afscheidstoer van Vettel begint een ware show te worden en daarmee een passend, zelfgemaakt eerbetoon aan een legende.

Voor de derde keer op rij vecht Vettel zich in de punten. Na een uiterst teleurstellende seizoenstart met het ambitieuze Aston Martin is hij bezig aan een comeback in het constructeurskampioenschap. In de strijd om extra prijzengeld en prestige komen de goede prestaties van de Heppenheimer als geroepen. Bovendien toont hij zich als vanouds entertainer van de bovenste plank op de baan met inhaalacties waar zelfs James Bond van schrikt. Voornamelijk door Vettels achttien punten in de laatste drie races voelt Alfa Romeo de kokendhete adem van Aston Martin in de nek.

Duellerend met mede-grootheden als Lewis Hamilton en Max Verstappen hervond Vettel volledig zijn plezier in de afgelopen races. In lastige omstandigheden in Singapore etaleerde de Aston Martin-coureur zich als uitdagende sparringspartner voor Verstappen en als struikelblok voor Hamilton. In zijn favoriete straten hervond de viervoudig wereldkampioen de honger naar spanning en uitdaging door een race die alles had waar hij van houdt: regen, chaos en goede duels. Een week later werd hij op dat vlak wederom verwend.

Stiekem wat 'second thoughts'

Met een klassieke Vettel-actie glibberde en gleed de Duitser in Japan de punten in, met als kers op de taart een fotofinish met kompaan Fernando Alonso. Na de race gaf Vettel bij F1TV aan dat hij races als deze zou gaan missen als hij eenmaal achter de F1-geraniums zit. 'Het doet pijn dat dit mijn laatste race was hier, maar het was een fantastisch weekend en ik wil graag al mijn fans bedanken die mij hier over de jaren hebben ondersteund', zo klonk het korte afscheidswoordje. De realisatie dat het finale moment van vertrek met rasse schreden nadert, zal vele F1-fans enigszins melancholisch stemmen.

Na de Grand Prix van Amerika was 'Seb' wederom te betrappen op een stukje stiekeme spijt. De Duitser had zelfs nog even aan de leiding gelegen, geduelleerd met zijn oude rivalen, tegenslag verwerkt en veerkracht getoond met gewaagde inhaalmanoeuvres. De laatste op Kevin Magnussen straalde de vreugde en het plezier, horende bij de viervoudig kampioen, volledig uit. Dit alles straalde ook innerlijk af, zo bleek wel uit zijn interview na de race. 'Ik zal deze momenten zeker missen. De adrenaline gierde door mijn lijf en ik heb zo genoten van het racen op en over de limiet.'

Het had nog mooier moeten zijn voor Aston Martin

Daar waar Vettel een topprestatie leverde van begin tot eind, liet zijn team het enigszins afweten. Als een raket schoot de Aston Martin van de Duitser van de tiende plaats en na de eerste bocht was de tiende plaats omgetoverd in een vijfde. Teamgenoot Lance Stroll mocht zichzelf ondertussen gelukkig prijzen dat de weg naar de derde plek voor hem geplaveid werd. De snelheid van de topteams hadden de Astons niet, maar als 'best of the rest' ging alles even op rolletjes.

Met de nadruk op even want in ronde 22 liet Stroll zich van zijn slechtste kant zien met een levensgevaarlijke en domme zet. Alonso had zijn wagen perfect opgelijnd om de Canadees in te halen en zou dit met zekerheid hebben gedaan, ware het niet dat Stroll op het allerlaatste moment meebewoog met de inhaalmanoeuvre van de Spanjaard, waardoor deze gekatapulteerd werd. De uitvalbeurt was voor Stroll meer dan terecht na dit voorval, maar de middag van Aston Martin viel hierdoor voor de eerste helft in de spreekwoordelijke soep.

De tweede helft kwam een stukje later, pas nadat Vettel de leiding had gepakt en hiermee even mocht terugdenken aan zijn gloriedagen. De Duitser moest nog een pitstop maken, maar dit leek geen probleem te vormen op weg naar een mooie klassering. Achteraf gezien vormde dit wel een sta-in-de-weg omdat de pitcrew een pitstop verzorgde inclusief plaspauze en koffie-uurtje. In plaats van een vrijwel zekere zesde of zevende plek, moest Vettel nu vanaf P12 strijden om überhaupt punten te pakken. De Britse enclave had zijn eigen graf gegraven in Amerika en was er met beide benen in gevallen.

Sebastian Vettel reed in Austin heel even aan de leiding van de race.
Sebastian Vettel reed in Austin heel even aan de leiding van de race.

Wederopstanding buitenom

Te midden van falen en teleurstelling zorgde een Vettel in vorm voor een wederopstanding. Vanaf de twaalfde plek kwam hij stap voor stap terug in een race tegen de klok. Vlak voor aanvang van ronde 53 valt Alexander Albon ten prooi aan een ontketende Vettel, die de Thai buitenom passeert in de laatste sectie met hogesnelheidsbochten. 'Ballsy', zo luidde de Britse beschrijving van het gebeuren. Met nog maar een paar ronden te gaan moest de achterstand op Magnussen worden opgevreten en moest de Deen natuurlijk ook nog worden ingehaald. Zo geschiedde. Met alleen nog de derde sector te gaan in de laatste ronde zette Vettel alles op alles met verschillende lijnen, manoeuvres buitenom, volledig over de limieten van de wagen en bezegelde hij zijn inhaalrace door Magnussen te verschalken.

Ook Alfa Romeo zal vallen

De alsmaar verbeterende AMR22 komt in de slotfase van dit seizoen bovendrijven om het constructeurskampioenschap nog even om te gooien. Slechts een punt scheidt het team nog van Alfa Romeo. Gezien de vorm van zowel Aston Martin als Vettel, kan ik niet anders dan concluderen dat ook Alfa Romeo zal vallen. Dit is waarom de renstal van papa Stroll de ervaren Duitser in huis heeft gehaald. Als baken van hoop, als rots in de branding en als roofdier dat de roedel hongerig maakt. De afgelopen jaren is Seb in verval geraakt, de 'joie de vivre' leek verloren, maar met passende impulsen en bruikbaar materiaal zal de Duitser er alles aan doen om passend af te zwaaien. Daarvan moeten we vooral genieten.

Door: David Ruiter

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws