Column | Vettel moet bij Aston Martin weer het 'wonderkind van de Formule 1' zijn

Column | Vettel moet bij Aston Martin weer het 'wonderkind van de Formule 1' zijn

Het is inmiddels meer dan tien jaar geleden dat Sebastian Vettel voor het eerst wereldkampioen werd. Wat gaat de tijd dan ook snel. Daarnaast voelt het meer dan een eeuw geleden dat we de Duitser, die nog eens drie titels won na zijn eerste, zagen als het ‘wonderkind van de Formule 1’. Zijn laatste jaar bij Red Bull was dan ook één grote mislukking en de droom van Vettel om kampioen te worden met Ferrari bleek, zoals het liedje van Marco Borsato gaat, inderdaad bedrog. Nu begint hij aan een schone lei bij Aston Martin en ik hoop dan ook dat hij zijn vorm terug kan vinden.

En waarom hoop ik het? Nou, ik ben al sinds 2008 een grote fan van Vettel. Ik weet het, het klinkt gek, maar ik ben serieus één van zijn Nederlandse supporters, niet dat het er veel zijn. Ik groeide dus op in het Vettel-tijdperk met hem als mijn grote voorbeeld, zoals velen opgroeiden met Ayrton Senna of Michael Schumacher als voorbeeld of voor de diehard Nederlandse fan: Jos Verstappen. Ik vond het dan ook fantastisch om te zien hoe Vettel zich tot een ware grootheid van de sport wist te ontwikkelen in de briljante Red Bulls van Adrian Newey, uitgedost in glimmend blauw met een vleugje rood en hier en daar zelfs wat paars.

Column | Vettel moet bij Aston Martin weer het 'wonderkind van de Formule 1' zijn

Sebastian Vettel en Red Bull Racing waren ooit oppermachtig. Na de Grand Prix van India in 2013 mocht de Duitser zich dan ook een viervoudig wereldkampioen noemen (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

Rampjaar 2014 was confronterend, periode bij Ferrari een droom en nachtmerrie tegelijk

En toen kwam rampjaar 2014. Althans, voor mij verliep dat jaar prima, ik begon aan mijn laatste jaar op de basisschool (dat zeg ik, de tijd gaat echt snel), maar voor Vettel ging het net iets minder. Zo verbreek je in 2013 het record van meeste overwinningen op rij en verbreek je, voor mijn gevoel, het jaar daarna het record voor meeste uitvalbeurten als regerend kampioen. En dat deed pijn, veel pijn. Zeker ook toen ik zag dat Daniel Ricciardo, zijn toenmalige teamgenoot, drie overwinningen wist te pakken. Ik gunde het hem van harte en ik mag hem ook, maar aan de andere kant was het verschil tussen de twee vrij confronterend.

In 2015 besloot Vettel naar Ferrari te gaan en wat in de eerste instantie leek op een geweldige stap en een droom die uitkwam, bleek het uiteindelijk een verkeerde stap te zijn en een regelrechte nachtmerrie. In 2017 en 2018 leek er een titelstrijd gaande te zijn tussen Vettel en Lewis Hamilton, maar door fouten van zowel Ferrari als de Duitser zelf liep het op niks uit. 2020 ga ik niet eens behandelen, dat was gewoon een regelrecht drama en daar maak ik liever geen woorden aan vuil.

Column | Vettel moet bij Aston Martin weer het 'wonderkind van de Formule 1' zijn

Wat zo mooi leek, bleek uiteindelijk toch niet zo mooi te zijn: de periode van Vettel bij Ferrari was één van vallen en opstaan, maar het opstaan werd steeds lastiger (Foto: Ferrari F1 Media).

Het is tijd om weer het wonderkind uit Vettel te halen

Maar zijn podium in Turkije vorig jaar gaf mij hoop. Hoop dat ik weer eens het wonderkind in Vettel zou terugzien in meer races dan alleen die Grand Prix van Turkije, want blijkbaar kon hij het nog. Vanaf een twaalfde startplaats wist Vettel binnen één ronde naar plaats drie te rijden. Uiteindelijk eindigde hij daar ook, nadat hij Charles Leclerc in de een-na-laatste bocht in de laatste ronde wist in te halen.

Ik weet nog goed dat ik compleet versteld stond van die prestatie. Ik geef dan ook wel toe dat ik lichtelijk geëmotioneerd was toen hij op het podium stond. Gedurende het seizoen zakte de moed er namelijk bij me in en dacht ik dat het misschien wel beter zou zijn als Vettel gewoon lekker zou stoppen. Ik dacht: ‘Hij heeft vier titels, wat moet hij nog bewijzen?’ Nou, hij moest bewijzen dat hij het racen niet was verleerd. Zijn podium in Turkije zie ik dan ook als het eerste bewijsstuk waaruit blijkt dat Vettel nog steeds de racer was zoals ik en waarschijnlijk nog vele anderen over de hele wereld hem kennen.

Nu hij bij Aston Martin zit, hoop ik dan ook van harte dat we worden herinnerd aan het feit dat Vettel ooit werd gezien als de volgende grootheid van de sport na Michael Schumacher. En dan vraag ik niet om een titel, zelfs niet om overwinningen en podiums, want ja, zijn prestaties waren zeker een reden waardoor hij zo werd gezien, maar voor mij was er één andere, échte hoofdreden waardoor Vettel het wonderkind van de Formule 1 was: Hij kon met speels gemak een auto besturen die écht bij hem paste. Nu is het aan Aston Martin om zo’n auto te bouwen en aan Vettel om aan zijn criticasters te laten zien waarom hij ooit werd gezien als het wonderkind van de Formule 1. Voor mij blijft hij dat in ieder geval voor altijd.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Ricciardo zet Norris voor schut in fan-meeting

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

F1 in het kort | Nederlandse Maya Weug kent prima debuut in Formule 4

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Villeneuve: 'Hamilton gaat meer fouten maken door druk van Verstappen'

Max Verstappen moest de afgelopen jaren altijd tot het uiterste gaan en dat geeft hem een voordeel boven Lewis Hamilton, denk...

Steiner prijzend: 'Ik hou van de manier waarop Verstappen rijdt'

Guenther Steiner heeft weinig hoop voor een goed resultaat in de komende Grand Prix van Monaco. Hij verwacht dat zijn team Ha...

Marko: 'Red Bull is verbaasd over hoe Hamilton het doet tot dusver'

Mercedes en Red Bull Racing kunnen elkaar op meerdere vlakken verslaan, denkt Helmut Marko. Volgens de Red Bull-adviseur is e...

Alguersuari kijkt terug: 'Bij Red Bull kan je alleen overleven met goede resultaten'

Jaime Alguersuari maakte halverwege het 2009-seizoen zijn debuut in de Formule 1. Toentertijd was hij de jongste coureur ooit...

McLaren komt met 'spectaculaire' livery voor GP Monaco

Voor de Grand Prix van Monaco, welke gepland staat voorzondag 23 mei, komt McLaren met een speciale livery. Het eenmalige uit...

Van Kalmthout pakt eerste zege in de Indycar Grand Prix van Indianapolis

Rinus van Kalmthout heeft de Grand Prix van de Indianapolis Motor Speedway gewonnen en behaalde daarmee zijn eerste zege in d...

Williams-CEO: '6000 manuren nodig om schade van Russell te herstellen'

Williams is bezig om, met behulp van investeerder Dorilton Capital, de ladder naar de top weer te beklimmen. Het zal alleen n...

Update | Reutemann verlaat de intensive care en is herstellende

Voormalig Formule 1-coureur Carlos Reutemann is opgenomen op de intensive care met maag- en darmbloedingen. De situatie van d...

Lees meer

Net binnen

Update | Reutemann verlaat de intensive care en is herstellende

Voormalig Formule 1-coureur Carlos Reutemann is opgenomen op de intensive care met maag- en darmbloedingen. De situatie van d...

McLaren komt met 'spectaculaire' livery voor GP Monaco

Voor de Grand Prix van Monaco, welke gepland staat voorzondag 23 mei, komt McLaren met een speciale livery. Het eenmalige uit...

F1 in het kort | Nederlandse Maya Weug kent prima debuut in Formule 4

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Voormalig race-engineer Red Bull: 'Weten wat de coureurs bedoelen is het halve werk'

Simon Rennie, voormalig race-engineer van Red Bull Racing, legt uit wat lastig was aan zijn eerdere baan bij de Oostenrijkse...

Ondertussen in de F1 | Ricciardo zet Norris voor schut in fan-meeting

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Lees meer