Komend seizoen verwelkomt Mercedes een nieuw klantenteam in de vorm van McLaren. Hoewel het volgens Hywel Thomas en Toto Wolff prettig is dat het Britse team opnieuw aantreedt met Mercedes-krachtbronnen, levert het wel veel extra logistieke problemen op voor het motorenteam in Brixworth. Het zet iets meer druk op de operatie in de fabriek volgens Thomas, die overigens daardoor niet denkt aan een snellere bevriezing.
‘Een derde klantenteam zet wel extra druk op de organisatie. We zullen met het aantrekken van McLaren meer motoren moeten meenemen naar de wintertests en de eerste race. Maar we gaan de ontwikkeling op onze motoren niet eerder stoppen als reden daarvoor’, legt Thomas bij de presentatie van de nieuwe Mercedes-bolide. ‘We krijgen er wel een nieuwe groep chassis-ontwerpers voor terug die kijken naar hoe de krachtbron werkt en hoe deze correspondeert met hun chassis. Het levert in die zin meer informatie op.’
Wolff ziet in McLaren een interessante concurrent
Ook Toto Wolff is blij met de komst van McLaren, de teambaas gelooft dat het team goed kan bijdrage aan de mix van merken die met Mercedes-motoren racen. ‘We verwachten dat McLaren en Aston Martin interessante concurrenten gaan worden voor ons. We hopen natuurlijk ook dat Williams een stap vooruit kan zetten met de nieuwe eigenaren. In die zin zijn we dus blij met de vele klanten die we hebben op motorisch gebied’, legt Wolff uit.
‘Maar het is ook voor onze motorendivisie, HPP, goed te zien dat er meer input komt. Het zorgt voor extra kansen om onze motoren beter te leren kennen in de toekomst. De grote vraag naar onze motoren is ook een mooi nalatenschap voor het harde werk dat we hebben geleverd. We hebben hard gepusht om extra performance te vinden, de efficiëntie te verbeteren en de betrouwbaarheid ook te verbeteren’, gaat Wolff verder.
Nieuwe klandizie leveren meer informatie op
Voor Thomas maakt de komst van McLaren zijn baan in ieder geval dus een stuk makkelijker. Hij is dan ook erg blij met de komst van het team. ‘Ze stellen bijvoorbeeld vragen over hoe zij het beste de motor kunnen integreren en geven daarbij verschillende opties. Wij kunnen de ideeën en toevoegingen van hen toevoegen aan de vragen die wij al hebben voor dit seizoen en de seizoenen die zullen komen, het brengt ons in die zin snel verder’, aldus Thomas.
Toch zal komend jaar niet alleen maar makkelijk worden voor Mercedes. Het team in Brixworth zal namelijk alles op alles moeten zetten om het voordeel dat zij hebben te behouden. In 2022 vindt de ‘engine freeze’ namelijk plaats. ‘Het zal voor ons een uitdagend jaar gaan worden. We zullen moeten inventariseren hoe we de regels voor 2022 kunnen uitbuiten en het beste moeten maken van de kansen die we krijgen. Het vinden van de ideeën die het beste werken zullen een sleutelrol gaan spelen dit jaar’, sluit Thomas af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties