Column | Volkswagen naar de Formule 1: Een zegen voor de sport én Verstappen Opinie
Opinie

Column | Volkswagen naar de Formule 1: Een zegen voor de sport én Verstappen

Column | Volkswagen naar de Formule 1: Een zegen voor de sport én Verstappen

Met het recente besluit van Volkswagen om met Audi en Porsche deel te nemen aan de Formule 1 komt er nieuwe grootmacht bij op de grid. Een deelname van het Duitse autoconcern aan de Formule 1 zou een zegen voor de sport zijn met liefst negen fabrikanten aan de start van het 2026-seizoen, mits de huidige constructeurs in de Formule 1 blijven. Bovendien zou het betekenen dat het team van Max Verstappen een samenwerking met Porsche aan zou gaan.

Dat het besluit over de F1-deelname van Volkswagen lang op zich laat wachten is geen verrassing, volgens de laatste geruchten van Formel1 zou een eventuele overname van McLaren alleen al 650 miljoen euro kosten. Bronnen rondom het Engelse team laten weten dat McLaren het bod naast zich neer heeft gelegd. Het bestuur van McLaren wil zich niet omdopen tot Audi en bovendien wil het de zaken in eigen hand houden. Dit zou de weg vrij kunnen maken voor een overname van een ander Formule 1-team op de grid. Hierbij vallen de namen van Aston Martin, AlphaTauri en Sauber.

Bovenop het fabrieksteam van Audi komt de eventuele samenwerking tussen Porsche en Red Bull. Daarbij zal Red Bull-Powertrains, de huidige motorleverancier van Verstappen wellicht worden omgedoopt tot Porsche-motoren. Deze samenwerking zou niet alleen een sponsoring zijn, zoals dat eerder met Aston Martin het geval was, maar zou ook een technische inhoud kennen. De verwachting was aanvankelijk dat Audi óók met deze motoren zou gaan rijden maar volgens de laatste geruchten wil Audi haar eigen motor ontwikkelen. Het zou daarbij het Formule 1-motorproject van Porsche van 2018 overnemen. Al met al vormt het een enorme investering voor Volkswagen en het Duitse concern zal alleen instappen wanneer de reglementen vanaf 2026 voldoen aan hun eisen omtrent milieuvriendelijkheid en kosten.

Lange en succesvolle historie in de autosport

Audi kent als Auto Union, een samenvoeging van vier Duitse autofabrikanten, een lange historie in de autosport. Zo was het merk al succesvol in de jaren '30 in een klasse die bestempeld kan worden als de voorloper van de Formule 1, tegen concurrenten zoals onder andere Mercedes en Bugatti. Na de overname van Volkswagen in de jaren 60 was Audi actief in het internationale rallykampioenschap, waar het acht wedstrijden won. Audi heeft nog nooit deelgenomen aan de Formule 1 en daarmee wordt het dus een debutant in de koningsklasse van de autosport. Porsche kent wel een korte periode in de Formule 1, het merk reed 40 races vanaf 1957 tot 1964 waarin het één keer zegevierde, naast het feit dat sommige individu's, zoals de Nederlandse Carel Godin de Beaufort, geregeld met eigen materiaal aan de sport deelnamen. Dat wilde ook nog wel eens een Porsche zijn.

De bovenstaande resultaten zullen wellicht nog niet tot de verbazing spreken maar succesvol waren beide merken wel in de autosport. Porsche is recordhouder op Le Mans met maar liefst negentien overwinningen. Audi debuteerde in 1999 in de LMP-klasse en pakte direct een podium om daarna Le Mans drie keer achter elkaar te winnen. In totaal won het merk de langeafstandsrace dertien keer sinds haar debuut. Audi won verder ook tien coureurs- en acht constructeurskampioenschappen in de DTM sinds 2000. Daarmee laten beide merken zien het racen uiterst serieus te nemen en zullen ze met niets anders dan een kampioenschap genoegen nemen.

Volkswagen een zegen voor Verstappen

Een samenwerking tussen Verstappen en (indirect) Volkswagen is niet per se iets nieuws. De Nederlander reed in zijn enkele jaar in de Formule 3 al met een Volkswagenmotor. De 16 jaar oude coureur floreerde destijds onder het capabele management van Frits van Amersfoort en het leverde hem direct een zitje in de Formule 1 op. Aan ambities heeft de Nederlander geen gebrek, Verstappen zal in zijn Formule 1-carriere zoveel mogelijk races en kampioenschappen wil winnen. Gezien zijn nog altijd jonge leeftijd van 24 jaar heeft de Red Bull-coureur daar ook nog genoeg tijd voor.

Wanneer men de laatste autosport projecten van Volkswagen naast de ambities van Verstappen legt zou je kunnen spreken van 'een match made in heaven'. Volkswagen reed vier seizoenen in het WRC en won ze allemaal. Volkswagen nam een uitstapje naar Dakar als fabrieksteam en stond bij haar debuut op álle treden van het podium, om vervolgens de rally nóg drie keer te winnen. Een project met Porsche en Audi heeft zich in Le Mans al afgespeeld. Volkswagen besloot Porsche te laten debuteren in de LMP1 vanaf 2015 en, u raadt het al, Porsche zegevierde. Niet alleen in haar debuutjaar maar ook in 2016 en 2017, waarna het haar Le Mans hoofdstuk in de LMP1 afsloot.

Waar menig Formule 1-fan zich zorgen maakte over 'brandstofslangetjes' in de Red Bull of de snelle Ferrari, was het grootste nieuws van april de goedkeuring van Volkswagen voor een Formule 1-intrede. De Duitsers zijn niet alleen uiterst ambitieus maar ook enorm succesvol in hun aanpak. Voor de Formule 1-carriere van Verstappen is de toetreding van Volkswagen en de mogelijke samenwerking tussen Porsche en Red Bull een grote kans. We weten allemaal hoe belangrijk een goede auto voor een Formule 1-coureur is en als de samenwerking ervan komt, dan zullen er op dit gebied de beste engineers klaar staan voor de Nederlander. Misschien droom ik nog te veel maar het zou zo maar kunnen dat de Red Bull-coureur hiermee de records van Michael Schumacher kan afsnoepen. Volkswagen naar de Formule 1, een zegen voor de sport én Verstappen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws