Update | 'Volkswagen geeft groen licht voor F1-intrede in 2026, Porsche in zee met Red Bull' Formule 1
Formule 1

Update | 'Volkswagen geeft groen licht voor F1-intrede in 2026, Porsche in zee met Red Bull'

Update | 'Volkswagen geeft groen licht voor F1-intrede in 2026, Porsche in zee met Red Bull'

De raad van commissarissen van Volkswagen gaat op donderdag 7 April een besluit nemen over de deelname van het merk aan de Formule 1. F1-insider spreekt met voormalig BMW-motorsportbaas Marc Surer over de mogelijke scenarios voor Audi en Porsche. Het besluit heeft mogelijk ook grote gevolgen voor het Red Bull-team van Max Verstappen.

Op 7 April gaat de raad van commissarissen van Volkswagen een besluit nemen over de deelname van de Volkswagen-groep aan de Formule 1. De aankoop door Audi van een aandeel in McLaren en de samenwerking van Porsche met Red Bull op het gebied van motoren worden momenteel besproken. Surer laat zijn licht schijnen op de situatie van het Duitse autoconcern en wat we kunnen verwachten van een eventuele samenwerking.

'Het heet een sjabloon. Je moet een sjabloon aan de raad voorleggen. Dat is al gebeurd. Wij hebben vernomen dat twee projecten; namelijk die van Audi en die van Porsche, reeds intern zijn doorgegaan. Nu hoeft de hele groep alleen nog maar te zeggen: "Ja, je kunt het!" Maar dat betekent ook dat de voorstellen intern al zijn goedgekeurd. De laatste stap is nu een principekwestie. De langetermijnplanning van een groep speelt hierin een grote rol.'

Formule 1-deelname zeer waarschijnlijk

Over de redenering achter een eventuele deelname zegt Surer het volgende: 'We hebben het over twee Volkswagen-merken die de sport nodig hebben. Audi werd gekocht omdat de Audi Quattro in het Wereldkampioenschap Rally reed. Ze leven nog steeds van de successen van Walter Röhrl en Michele Mouton. En als Porsche niet racet, wat is Porsche dan nog? Dus de twee merken moeten racen. Daarom, denk ik dat de fractie het ook zal goedkeuren. En het moet gezegd worden: beiden hebben al goede partners gekozen.'

F1-project een investering van een miljard euro

De voormalig coureur zegt dat een samenwerking met McLaren en Red Bull voor Volkswagen goed zou passen: 'Als ik bedenk dat Andreas Seidl nu teambaas is bij McLaren, zou de Duitse connectie goed moeten werken. En Red Bull en Porsche zijn ook erg close. Het past gewoon.' Wel geeft de Zwitser aan dat er veel geld gemoeid is met een eventuele samenwerking: 'Niettemin staat er veel geld op het spel. Bij Audi wordt er zelfs gesproken over een miljard euro.'

Surer zegt verder dat voormalig Mercedes motorsport-chef Norbert Haug er een betere kijk zou hebben op de samenwerking: 'Misschien kan Haug er iets over zeggen, want destijds wist hij Mercedes ervan te overtuigen een eigen team te kopen - ook al was BMW net uit de Formule 1 gestapt. Hij vergeleek de aanwezigheid van de sport in de media met wat het zou kosten als je dat in reclame zou moeten investeren. Dat is precies het punt. Via reclame is zo'n aanwezigheid en bereik bijna onbetaalbaar. Met Formule 1, heb je het gewoon. Dat is waarom het zinvol is.'

Update 19.07u (7/4) | Volkswagen geeft groen licht voor F1-intrede in 2026, Porsche in zee met Red Bull

De Volkswagen Group heeft groen licht gegeven voor een Formule 1-intrede vanaf het 2026-seizoen, zo maakt Auto, Motor und Sport donderdagavond bekend. De Raad van Commissarissen heeft de goedkeuring gegeven, al is het nog wachten tot de nieuwe motorreglementen van 2026 definitief zijn. Red Bull Racing zal door de intrede van Volkswagen in zee gaan met Porsche, één van de merken van de Duitse autogigant.

Audi zal daarnaast hoogstwaarschijnlijk in zee gaan met Sauber (nu Alfa Romeo). Dat komt als een verrassing, gezien McLaren lange tijd op poleposition lag om de samenwerking aan te gaan met Audi. Die deal lijkt nu echter volledig van de baan, na de stemming van donderdagmiddag. McLaren wilde immers niet het raceteam van het automerk verkopen en ook een hoger bod op een volledige overname van het merk werd afgewezen.

Aston Martin lijkt overigens ook een samenwerking met Audi te willen hebben. Eigenaar Lawrence Stroll wil namelijk zijn eigen motor bouwen voor het 2026-seizoen en ziet in Audi een ideale partner. Een motorfaciliteit bouwen zoals Red Bull dat ook deed, is al geen optie meer voor Aston Martin. Zij denken dat er te weinig te winnen valt op dat gebied, gezien er al weinig personeel op de markt lijkt te zijn.

Red Bull en Porsche bouwen aan eigen plan

Red Bull en Porsche zullen in ieder geval hun eigen weg inslaan. Eerstgenoemde zal voor de verbrandingsmotor zorgen, terwijl Porsche met al haar kennis het elektrische gedeelte van de krachtbron zal verzorgen. Audi gaat daarentegen een volledig eigen motorblok bouwen. De definitieve bekendmaking van de samenwerking van Porsche en Audi wordt verwacht rond de Grand Prix van Oostenrijk in juli.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws