Doornbos ziet dominantie Verstappen: 'Daar maakt hij het verschil met zijn talent' Opinie
Opinie

Doornbos ziet dominantie Verstappen: 'Daar maakt hij het verschil met zijn talent'

Doornbos ziet dominantie Verstappen: 'Daar maakt hij het verschil met zijn talent'

Robert Doornbos blikt terug op de kwalificatie voor de Grand Prix van België, waarin Max Verstappen iedereen te snel af was en de chaos bij Charles Leclerc en zijn Ferrari weer compleet was. De Monegask werd met verkeerde banden op pad gestuurd in de laatste sessie, terwijl Verstappen iedereen ruim voor bleef. Daarmee zet de Nederlander de toon voor de race op zondag.

'Een hele dominante performance, als je het mij vraagt', begint Doornbos zijn analyse bij Ziggo Sport. 'Als je al kijkt naar de trainingen. Hij heeft een balans gevonden waar die dus in de middensector het verschil maakt met zijn talent, want we weten dat Red Bull over het algemeen een low downforce auto heeft. Ook zie je dat hij echt aan het vechten is door de laatste chicane heen, en dat geeft aan dat die auto weinig downforce heeft in tegenstelling tot andere auto's.'

'Zeven tienden is nog steeds echt te veel'

Dat Pérez geen pole wist te pakken, verbaasde Doornbos niet. 'Dat heeft te maken met het talent van Max, dus met die auto durven insturen en plaatsen waar je hem wil. Pérez is nog steeds zoekende naar wat de auto doet als hij hem instuurt. Hij heeft nog steeds niet de auto hoe die hem wil hebben. Je rijstijl moet je gaan aanpassen op die auto, zeker als de leidende coureur de auto aan het ontwikkelen is aan zijn rijstijl, dan moet je aanhaken. Zeven tienden is nog steeds echt te veel.'

Bij Ferrari was het wederom raak bij Leclerc, die op verkeerde banden naar buiten werd gestuurd. 'Het was weer chaos over de boordradio, en wij konden meegenieten. Ik denk dat het plan was dat ze op gebruikte banden naar buiten zouden gaan en de laatste run dan op nieuwe banden zouden doen. Leclerc ziet ineens dat hij een nieuw setje heeft en denkt gelijk: shit. Hij dacht dat 'ie twee runs zou hebben in plaats van één. Ferrari zegt dat het geen fout was en dat het zo was gepland.'

'Het is zonde, want het heeft toch impact'

Door alle chaos wist Leclerc geen goede tijd neer te zetten op het verse rubber. 'Het was bijna een seconde', zag Doornbos. 'In de eerste sector kwam Leclerc al drie tienden tekort. Op dat moment was hij bezig met of hij moest aanvallen of niet. Het is gewoon die stress over de radio, die communicatie. En het is zonde, want het heeft toch impact. Het zijn alle kleine details die meespelen', sluit de analist van Ziggo Sport af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws