Red Bull Racing is de dominantie van McLaren aan het afbreken. Of het definitief is, is een tweede, maar het is veelzeggend dat Max Verstappen drie van de vier laatste races heeft gewonnen. F1-journalist Michael Schmidt merkte in Singapore al op dat teambaas Andrea Stella 'excuusjes' zoekt en inmiddels een andere rol heeft aangenomen om het team te motiveren. Verstappen blijft klappen uitdelen.
'Ik denk dat sommigen in de paddock zelfs al zeggen: de échte favoriet voor de titel is nu Max Verstappen, ook al ligt hij nog achter', begint Schmidt in de podcast van Auto, Motor und Sport. De Duitser heeft meerdere decennia ervaring en heeft een goede band met Red Bull Racing-topadviseur Helmut Marko. De stemming bij Red Bull is enorm verbeterd de afgelopen paar weken.
'De druk bij McLaren wordt opgevoerd, en niet alleen bij de rijders', gaat de journalist verder. 'Je merkt gewoon: de lichtheid die ze eerst hadden is weg. Ze winnen de races niet meer zomaar. Ze hadden altijd een voorsprong van twee à drie tienden op de rest. Zelfs als het een keer niet liep, stonden ze nog vooraan. Nu, als het niet goed loopt, starten ze opeens als zesde, wat Piastri overkwam.'
Het is duidelijk dat McLaren zich in deze fase van het kampioenschap geen fouten meer kan veroorloven. 'Nu maken ze juist te veel fouten', zucht Schmidt. 'Er gaat simpelweg te veel mis, en de absolute ramp was natuurlijk de startcrash in die sprintrace, die leverde dubbele schade op.' Daardoor wist Verstappen op zaterdag al acht punten in te lopen. Hij gaat naar Mexico met nog veertig punten achterstand.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull is beter in details
Schmidts collega kaart aan dat het scenario er heel anders uit had kunnen zien als Norris de pole had gepakt. Hij wil daarmee benadrukken dat de kleine onderlinge verschillen enorm belangrijk zijn. 'Ja, absoluut', knikt Schmidt. 'McLaren was dan ook beter voorbereid geweest op de hoofdrace. Ze hadden geen compromissen hoeven sluiten met de afstelling. Ze hebben toegegeven dat ze de rijhoogte te hoog hadden afgesteld.'
De Duitser wil niet fantaseren over wat er had kunnen gebeuren als Norris pole had, maar wijst aan dat zulke kleine details een weekend kunnen maken of breken. Red Bull is scherper in die details dan McLaren. 'Het ene leidt tot het andere, en dat kan McLaren zich nu gewoon niet meer permitteren. Het is een nieuwe realiteit waarmee ze om moeten leren gaan.'
Aan het begin van het seizoen was een zege van George Russell, zoals in Canada, of die van Verstappen in Japan, geen probleem. 'Ze konden dat toen makkelijk verdragen. Nu niet meer. Nu telt letterlijk elk punt. Dat klinkt misschien wat overdreven met nog veertig punten verschil, maar je ziet hoe Verstappen aan het inlopen is. Hij haalt er alles uit.'
Verstappens vechtlust vertienvoudigd
Van de afgelopen vijf races was Verstappen eigenlijk alleen in Singapore niet helemaal tevreden. Tijdens de race klonk hij hier en daar wat gefrustreerd over het rijgedrag van de auto, maar was hij wel blij met P2 op het moeilijkste circuit van de kalender. 'Het enige moment waarop hij dat misschien niet deed, was in Singapore, omdat hij daar niet won. Je zag dat hij daar behoorlijk chagrijnig was, omdat hij wist dat het een gemiste kans was', glimlacht Schmidt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Acht punten gingen naar iemand anders. Geen direct concurrent, maar wel iemand die hem schaadt in de titelstrijd', duidt de Duitser. De ommekeer van Red Bull kwam eigenlijk in Monza, want in Zandvoort waren de McLarens duidelijk nog sneller. Schmidts collega sprak met Marko, die aangaf dat er geen 'echte Mercedes- of McLaren-circuits meer zijn. Het komt aan op duizendsten, en het verschil is de Max-factor.'
Dingen stapelen zich op
Schmidt denkt dat McLaren op sommige punten nog wel de betere auto heeft, maar dan gaat het echt om sectoren. Gianpiero Lambiase vertelde Verstappen in Austin bijvoorbeeld telkens dat de McLarens sneller waren in sector 1, maar hij maakte dat in sectoren 2 en 3 weer goed. 'Hier en daar ontbreekt telkens iets kleins bij McLaren, en dat veroorzaakt een kettingreactie, waardoor de ander er ook last van heeft', zegt Schmidt.
'Je merkt het ook aan Stella: normaal prees hij altijd de concurrentie, maar nu begint hij de nadruk te leggen op de eigen kwaliteiten. Hij probeert het team weer moed in te praten: jongens, er zijn nog vijf races en twee sprints te gaan, we kunnen de voorsprong nog terugpakken', vervolgt hij. 'De set-up was zondag in ieder geval een compromis, want ze hadden die negentien ronden op zaterdag niet gereden. Ze gingen de zondag als het ware gehandicapt in.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties