Zoals elk raceweekend buigt ook Ted Kravitz zich over de ontwikkelingen tijdens de kwalificatie. Mogelijk ontstaat er een wending in het kampioenschap, want met zijn polepositie heeft Lando Norris goede papieren om opnieuw voor zijn teamgenoot te eindigen. Bij Red Bull Racing heeft Max Verstappen een verklaring gegeven voor zijn vijfde tijd in de kwalificatie die Kravitz enigszins verraste.
In Ted's Notebook beschrijft de reporter van Sky Sports F1 de strijd in de kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco. 'Het was niet de dag van Ferrari, hoewel het team elke vrije training won.' McLaren deed het nog net iets beter op het moment dat er het meeste toe doet. 'Lando Norris ontdekte in Q2 hoe hij het best kon remmen en kreeg daar complimenten voor van zijn team. Als ze in Q3 geen tijd hadden gehad voor twee volle ronden, was het verkeerd afgelopen. Nu heeft het goed uitgepakt voor Lando. Ook zijn vriendin Maggie leek tevreden.'
Momentum kantelt mogelijk weer
Kravitz beschouwt het als een mogelijk kantelpunt in het kampioenschap. 'De comeback van Norris gaat door.' Zo verwijst de reporter naar het feit dat Norris al voor Piastri eindigde in de Grand Prix van Imola. Toen Piastri begin deze maand in Miami zijn derde opeenvolgende zege boekte, leek hij het momentum volledig aan zijn zijde te hebben. Als Norris zijn polepositie in Monaco kan bevestigen tijdens de race, ziet het er plots weer heel anders uit. Zo ver is het natuurlijk nog niet. 'Piastri kan van op de derde plek nog wel een rol van betekenis spelen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Na Norris, Leclerc en Piastri was de snelste tijd voor Hamilton, maar die reed wel even in de weg van Verstappen. De zevenvoudig wereldkampioen krijgt een gridstraf, waardoor Verstappen toch op P4 start. Dat zal de zorgen uit de kwalificatie bij de Nederlander niet helemaal wegnemen. 'Verstappen zei dat hij geen grip meer had op de banden. Dat is vreemd, want in de derde vrije training had hij wel snelheid. Plotseling had hij die snelheid niet meer. Ze wijzen hiervoor bij Red Bull naar het gebrek aan grip op de banden.'
Groot verschil tussen McLaren en Red Bull
Het is niet de eerste keer dat Red Bull het onderspit moet delven tegen McLaren in de kwalificatie, maar het verschil was veel te groot. Het was zelfs het grootste verschil dat tot nu toe is gemeten. 'Verstappen was zeven tienden van een seconde trager dan Lando Norris: dat is niet de echte snelheid van de Red Bull.' Het verging de teamgenoot van Verstappen nog minder goed. 'Yuki Tsunoda reed in het verkeer en vond dat de Racing Bulls in de weg reden. Dat vond hij niet fair.'
Meer coureurs van Racing Bulls haalden Q3 dan van Red Bull Racing. 'Zowel bij Red Bull als Racing Bulls was het de laatste tijd zo dat één coureur in elk team het uitstekend deed, namelijk Max Verstappen en Isack Hadjar. Dat is nu opnieuw het geval. Ook Lawson haalde Q3: dat is een reden om te vieren bij Racing Bulls.' Het zou iedereen bij Red Bull Racing meer vertrouwen geven als ze weer voor een groter onderscheid met de kleine broer kunnen zorgen.
Lees ook
Verstappen en Red Bull kiezen voor zeer opvallende aanpak in strategisch schaakspel
Red Bull-simulatorcoureur ziet slordige Verstappen: 'Hij mist de bocht'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties