Jan Lammers denkt dat Oscar Piastri niet alleen in de openingsronde, maar ook voor de race in Imola al een fout maakte. De kampioenschapsleider had de kans om verder uit te lopen, maar kon zich na de eerste bochten al voor het hoofd slaan. Lammers wijst het contrast in benadering tussen Piastri en Max Verstappen aan.
De dynamiek tussen de top drie in het kampioenschap is zeer interessant te noemen. De snelste en meest complete coureur reed meestal in een duidelijk minder snelle auto. Bij het snelste team is Lando Norris de ervaren man. De Brit beschikt over veel pure snelheid, maar is ook gevoelig voor druk en maakt dus fouten op de cruciale momenten. Oscar Piastri is vooralsnog misschien iets minder snel, maar is wel de completere coureur. In de strijd tegen elkaar moeten de McLaren-coureurs ook vooral Verstappen niet vergeten.
Norris slaagt er ogenschijnlijk juist niet vaak genoeg in om Verstappen te vergeten, terwijl Piastri in Imola de Limburger wel onderschatte. Die fout kwam hem duur te staan. Waar Norris vaak een wat nerveuze indruk maakt, is Piastri de rust zelve. In Imola was de kampioenschapsleider iets té rustig. Verstappen greep zijn kansje met beide handen aan en kon niet veel later het cadeautje uitpakken.
Piastri geeft het voor de race al weg
Lammers schoof bij De Stamtafel van Ziggo Sport aan en was uiteraard onder de indruk van Verstappen. 'Hij heeft zoveel mooie inhaalacties gedaan', beseft Lammers als hem gevraagd wordt of dit de mooiste inhaalactie ooit was van de Red Bull Racing-coureur. 'Deze behoort wel tot de mooiste acties. Het was wel heel duidelijk te zien dat hij die missie al had.' Pirelli had zeer zachte banden naar Imola meegenomen, waardoor vrije lucht extra waardevol was in het tegengaan van oververhitting.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Piastri greep op zaterdag met een klein verschil de poleposition. De 24-jarige voelde terecht het nodige zelfvertrouwen, want zijn eerste drie polepositions werden stuk voor stuk omgezet in overwinningen. Daarnaast had hij al drie keer op rij gewonnen, waarbij de eerste niet-McLaren in Miami op bijna veertig seconden achterstand gezet werd. Het lijkt er echter sterk op dat Piastri iets té veel vertrouwen voelde.
'Van tevoren had Oscar Piastri al verteld dat de race in de eerste bocht niet gewonnen werd', weet Lammers. De McLaren-coureur vertelde dat onder meer aan David Coulthard. Piastri maakte duidelijk dat het ook geen ramp was als hij de leiding bij de start verloor. 'Dat was voor Max natuurlijk fijn om te weten. Ik denk dat Piastri dat een klein beetje onderschat had', aldus de Zandvoorter.
Verstappen zal meteen geweten hebben dat Piastri zijn leidende positie niet tegen elke prijs ging verdedigen. Als outsider, voor de overwinning en de wereldtitel, stond Verstappen er totaal anders in. 'Track position was toch belangrijk, want als je vooraan rijdt, heb je vrije lucht en kun je alles bepalen', merkt Lammers op, die denkt dat de inhaalactie van Verstappen van groot belang was.
Appeltje eitje
Lammers ging ook nog in op de activiteiten van Verstappen buiten de Formule 1. De Nederlander schreef zich als Franz Hermann in voor een officiële testdag op de Nordschleife en slaagde er zo in om in de eerste uren onder de radar te blijven. Later op de dag werd Franz Hermann wereldnieuws, onder meer omdat Verstappen onder die schuilnaam het ronderecord al in zijn zesde ronde aan flarden reed.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Verstappen vindt dat simracen juist mooi, want daar is hij niet the man to beat', vermoedt Lammers. 'Daar heb je andere jongens als goudhaantjes. Het leuke van het simracen is dat je op wereldniveau mee kunt doen als je bij machte bent om een goede simulator te kopen. Daar zijn jongetjes en meisjes wereldwijd dag en nacht mee bezig. Ze hebben dit soort acties al honderd keer gedaan. In real life wil ik niet zeggen dat het appeltje eitje is, maar voor Max is dat wel zo eigenlijk.'
Populair in Italië
In Imola werd duidelijk dat Verstappens populariteit de afgelopen jaren flink toegenomen is, mede vanwege zijn onwaarschijnlijke wereldtitel in 2024 en mede door zijn avontuurtje als Franz Hermann. Ook zijn benadering in de media maakt de 27-jarige populairder, en in Italië valt het goed dat Verstappen de eeuwige rivaal van McLaren van een zege op Italiaanse ondergrond weerhield. 'Verstappen heeft wereldwijd zoveel respect afgedwongen met zijn prestaties, ook dit weekend weer', weet Lammers.
Terwijl het Wilhelmus in Imola werd afgespeeld, scandeerden de tifosi de naam van Verstappen en werd 'zijn' Verstappen-lied luidkeels gezongen. Toch was er ook kritiek op Verstappen. GT3-coureur Maro Engel stelde zijn vraagtekens bij het ronderecord van Verstappen op de Nordschleife, en ook online was er veel te doen over de tijd van de kampioen. 'Wat moeten wij nog op zijn gedrag aanmerken? Als je zoveel ervaring hebt, is het moeilijk om een open blik te houden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Bij ervaring heb je het gevaar dat je dichtslibt en dat het een routine wordt', geeft Lammers aan, die Fernando Alonso ook als voorbeeld aankaart. 'Ik denk dat het belangrijk is dat je die open blik houdt. Hij moet lekker doen waar hij zin in heeft. Iedereen mag daarvan vinden wat ze vinden. Prima, maar zij hebben geen wereldkampioenschap te winnen.' Verstappen heeft dat wel. De Nederlander staat nog 22 punten achter Piastri in de jacht op zijn vijfde wereldtitel.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties