helmut marko christian horner red bull racing imola vrijdag 1 Opinie
Opinie

Oud-ontwerper legt de vinger op de zere plek en wijst naar Red Bull na controverse Verstappen

helmut marko christian horner red bull racing imola vrijdag 1

De slotfase van de Grand Prix van Spanje zal Max Verstappen waarschijnlijk nog lang blijven achtervolgen. Bewust insturen op een collega is not done in de autosport, en Verstappen ontving na de race dan ook een storm aan kritiek. Voormalig Jordan-ontwerper Gary Anderson sluit zich bij die kritiek aan, maar legt ook de rol van Red Bull Racing bij de controverse onder een vergrootglas.

Verstappen kreeg de aandacht aan het einde van 2024 regelmatig op zich gericht. In de laatste weken van het seizoen verzamelde Verstappen dan ook zes strafpunten op zijn licentie na verschillende incidenten in Mexico, Brazilië, Qatar, en Abu Dhabi, terwijl de race in Austin ook tot ellenlange discussies tussen de coureurs leidde. Aan het begin van 2025 wist Verstappen de dans grotendeels te ontspringen als het op de wedstrijdleiding aankomt.

Incident met Leclerc

De wedstrijdleiding kon niet anders dan een straf uitdelen, nadat Verstappen instuurde op George Russell en achteraf ook nog toegaf dat dit een bewuste actie was. 'Verstappen zoekt de limieten altijd wel op als het op zijn agressiviteit aankomt, maar in Spanje ging hij net een klein beetje te ver', oordeelt Anderson, die jarenlang de rechterhand was van Eddie Jordan als ontwerper van het Formule 1-team.

Andersom weet dat Verstappen drie keer contact had met andere coureurs, en kijkt eerst naar het moment op het rechte stuk. 'Naar mijn mening was zijn botsing met Charles Leclerc op het rechte stuk aan beide coureurs te wijten', vindt de Noord-Ier als analist van The Race. 'Bij die hoge snelheden kan zo'n aanraking al heel snel ervoor zorgen dat een van de coureurs gelanceerd wordt, dus beide coureurs moeten zich ervan bewust zijn dat ze ook een voorbeeldfunctie hebben voor jonge opkomende coureurs.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Oud-ontwerper legt de vinger op de zere plek en wijst naar Red Bull na controverse Verstappen
Leclerc valt Verstappen aan.

Verstappen geeft niks om straf

'De aanvaring met George Russell in de eerste bocht was om zijn positie te verdedigen', zo verschuift de 74-jarige de aandacht aan het tweede moment. 'Verstappen won daar wel een plek bij, dus hij moest die plek weer inleveren, zoals zijn team hem ook vertelde', geeft Anderson aan. De wedstrijdleiding was het echter niet met die lezing eens, en liet achteraf optekenen dat Verstappen de plek helemaal niet had hoeven inleveren bij Russell.

Verstappen kreeg dat echter wel te horen, maar voordat hij de plek inleverde, stuurde hij in bocht 5 eerst op Russell in. 'Dat tweede contact met Russell was eerder een beuk, en daarmee ging Verstappen duidelijk over de grens van het toelaatbare. Met die tiensecondenstraf viel hij van de vijfde plek terug tot de tiende plek. Hij verloor daar negen punten mee, maar geeft hij daar nu echt wat om?' vraagt Anderson zich af.

'Nee, hij wil winnen', geeft de Noord-Ier zelf al aan. 'Soms moet je echter zorgen dat je zoveel mogelijk punten pakt.' De voormalige ontwerper wijst erop dat Verstappen zo meer terrein verloor in de kampioenschapsstrijd. Met 49 punten achterstand wordt de situatie voor Verstappen steeds ingewikkelder, zeker met een mogelijke schorsing in de rest van het seizoen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Oud-ontwerper legt de vinger op de zere plek en wijst naar Red Bull na controverse Verstappen
Verstappen had een slecht weekend.

Waar was Red Bull mee bezig?

Anderson wil echter ook een ander punt belichten. 'Mijn grote vraag is juist wat tot deze hele situatie geleid heeft. Red Bull had al voor een driestopper gekozen, en nadat ze een pitstop maakten aan het einde van ronde 47 is het zeer de vraag of Verstappen bij de Safety Car weer moest stoppen in ronde 55.' Aangezien Verstappen geen nieuwe banden meer had, moest hij de laatste zes ronden met harde banden rijden.

'Verstappen en Red Bull zagen al dat beide McLarens voor een pitstop naar binnen kwamen en hij had pas acht ronden op die set banden gereden, en daarnaast had Red Bull alleen nog maar harde banden over. De Safety Car kwam pas aan het einde van ronde 50 naar buiten. Als hij op die oude banden was blijven rijden, had hij maar zes ronden hoeven overleven', concludeert Anderson. 'Ik denk dat dit voor hem geen probleem zou zijn geweest. Hij had zo uit de problemen kunnen blijven, en hij had de race zomaar kunnen winnen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws