Red Bull-toekomst met Honda? 'Zij kunnen het gat dat Mateschitz achterlaat vullen' Opinie
Opinie

Red Bull-toekomst met Honda? 'Zij kunnen het gat dat Mateschitz achterlaat vullen'

Red Bull-toekomst met Honda? 'Zij kunnen het gat dat Mateschitz achterlaat vullen'

Ben Anderson, F1-journalist bij The Race, vraagt zich af hoe de toekomst van Red Bull Racing eruitziet na het overlijden van oprichter Dietrich Mateschitz. De Oostenrijker overleed in oktober op 78-jarige leeftijd. Hoewel teambaas Christian Horner zegt dat de toekomst van de renstal veilig is gesteld, zijn er toch nog vraagtekens voor Anderson.

Mateschitz was voor zijn overlijden voorstander van de deal met Porsche, die begin september klapte, zegt Anderson. 'Dat leek erop alsof hij op een toekomst voorsorteerde waarin hij geen rol meer speelde. Als ik nu in het team zat, zou ik denken: oké, we zitten nu in een periode waarin we door kunnen gaan, omdat Mateschitz goed vooruit heeft gepland. Maar wat doen we met het team nu hij er niet meer is?'

'Porsche leek op een goede gok, los van het feit dat ze totale controle wilden', gaat de Britse journalist verder. Hij zet een paar scenario's op een rijtje. 'Dan kan je zeggen dat je het hele team verkoopt, dat iemand anders het mag runnen en alle banen behouden blijven.' Red Bull wilde dat niet. 'En dat laat de vraag open over hoe je het gat dat Mateschitz achterlaat vult.'

'Honda kan gat van Mateschitz vullen'

Anderson vraagt zich af of Honda een rol kan spelen. De Japanners trokken zich terug uit de Formule 1 na 2021 en nu willen ze terugkeren. 'Er gaan geluiden dat ze terug willen keren als fabrieksteam, maar dan moeten ze iemand uitkopen. Ook hielden ze gesprekken met Red Bull rondom de GP van Oostenrijk. Misschien dat ze het niet zo zouden doen als Porsche, maar ze kunnen het gat dat Mateschitz achterlaat vullen.'

Zo kan Honda op de achtergrond een rol spelen als een soort aandeelhouder', denkt Anderson. 'Ze kunnen de benodigde investeringen doen voor de toekomst en profiteren daar zelf weer van door marketing. Dan hebben ze niet de volledige controle waardoor het een Japans team wordt en de huidige onafhankelijke structuur van Red Bull aan de kant wordt gezet. Dat was de angst voor de Porsche-deal.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws