Lando Norris pakte de poleposition voor de Grand Prix van Mexico terwijl teamgenoot Oscar Piastri worstelend eindigde op P8. Andrea Stella legde na afloop uit dat ze een vergelijkbaar probleem zagen als in Austin. Coureur en Viaplay-analist Indy Dontje vraagt zich af waarom McLaren het probleem niet direct heeft verholpen. Norris krijgt complimenten voor zijn ronde, die de concurrentie op grote achterstand zette.
Norris heeft voor het eerst sinds de Grand Prix van België weer eens een poleposition weten te bemachtigen. De Brit was de snelste man op de baan op zaterdag en versloeg zijn teamgenoot met zo'n zeven tienden. Het gat tussen beide rijders was extreem groot, en dat was opvallend. Piastri zit sinds Monza al niet meer in een lekker ritme. Sommige resultaten waren te verklaren met de papaja-regels, zoals in Monza.
In Bakoe crashte hij, in Singapore had hij een aanvaring met Norris en in Austin viel hij uit tijdens de sprintrace. Al drie keer op rij eindigde Piastri buiten het podium. Het dreigt zondag in Mexico opnieuw te gebeuren. Volgens Stella is er een vergelijkbaar probleem als in Austin. 'Ik vind het wel opvallend dat ze dat zeggen', reageert Dontje op de uitspraken van McLaren.
'Dan denk ik: ben je dan zo aan het slapen? Als je een probleem hebt in Austin, dan wil je dat toch direct verhelpen voor Mexico? Het probleem van de grip is hier natuurlijk alleen maar groter. Als ik dan denk aan een probleem, denk ik aan een probleem met de krachtbron', vervolgt hij bij Viaplay. Piastri meldde over de boordradio wel een probleem met de motor. Het team dook erin, maar na afloop werd er weinig duidelijk gemaakt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Trend bij Piastri?
'Oscar gaf dat ook aan, maar ik begrijp dan niet dat je het vanaf Austin al op moet lossen', zegt Dontje, die McLaren een beetje van nalatigheid lijkt te beschuldigen. 'Het is best interessant wat hij ook zegt, dat Piastri het op banen met minder grip ook minder doet.' Stella ontkende eventuele chassisschade bij Piastri en legde uit dat de laatste paar circuits niet goed bij zijn rijstijl passen.
Het belooft weinig positiefs voor de racedag in Mexico-Stad. 'Hij zal vanaf P7 starten, vanwege die gridstraf (van Sainz, red.), maar hij zal niet zomaar naar het podium rijden', vult Red Bull Racing-simulatorcoureur Rudy van Buren aan. 'We hebben het probleem met de motor besproken, maar tegelijkertijd keken we naar de topsnelheden, en die waren hetzelfde als die van Lando. Qua vermogen zijn de motoren dan hetzelfde.'
Van Buren denkt dat het dan toch in de balans en grip zit. De grip lijkt een sleutelfactor te zijn in Mexico, want ook Red Bull en andere teams hebben problemen om grip te vinden en tegelijkertijd de banden niet te oververhitten. 'Wat ik grappig vind, is dat het mentale deel het belangrijkste blijft voor een coureur', gaat Dontje verder. 'Je ziet nu bij Piastri wat Lando ook had. Als het minder gaat, zegt hij: ik weet niet waar het zit.'
De Australiër stond een beetje radeloos bij de journalisten in het vierkantje en leek geen verklaring te hebben voor zijn prestaties. 'Dat zie je nu ook. Ik zie de vraagtekens. Hij weet niet waar hij het moet zoeken. Ik had een beetje verwacht dat hij zou zeggen: het probleem zit hier, of we hebben een probleem met de motor gehad. Hij weet het niet', peinst Dontje, die dat geen goed teken lijkt te vinden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Piastri gaat malen
Van Buren is het met zijn Viaplay-collega eens en vreest dat dit aan Piastri gaat knagen. De WK-leider wordt altijd een koele kikker genoemd, maar is nu misschien niet zo koel meer. 'Het voelt allemaal niet zo heel slecht, maar er mist iets. Dat is als rijder natuurlijk het moeilijkste wat er is. We zeiden het al tegen elkaar: wij hebben ook al eens zo'n sessie gehad. Je rijdt, maar de vraagtekens worden alleen maar groter. Je snapt niet waar het mis gaat.'
Norris leek daarentegen op gevoel te rijden, en dat gevoel was in Mexico fantastisch. Op de boordradio wist hij niet waar die tijden vandaan kwamen. 'Je weet wanneer een coureur dat zegt, dat hij puur op gevoel reed. Dan doe je het gewoon het best', zegt Dontje. 'Als je je op een gegeven moment één voelt met de auto, dan zet je die rondetijden neer. Als hij in die zone zit, is Lando echt heel sterk. Dit was een hele goede ronde.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties