Max Verstappen schreef afgelopen zondag voor de tweede keer de Grand Prix van Azerbeidzjan op zijn naam, maar voorafgaand aan het raceweekend was het allerminst een uitgemaakte zaak dat de coureur van Red Bull Racing zou gaan winnen. Volgens Viaplay-analisten Nelson Valkenburg en Kees van de Grint legde Verstappen op een aantal cruciale momenten de basis voor het succes in Bakoe. In het programma In de Slipstream leggen ze uit om welke momenten dit gaat.
Verstappen was afgelopen zondag een klasse apart op het Baku City Circuit. De 27-jarige Nederlander liep al snel weg van de concurrentie, die in de openingsfase aangevoerd werd door Carlos Sainz. Naarmate de race vorderde, bouwde de regerend wereldkampioen zijn voorsprong gestaag verder uit. George Russell passeerde uiteindelijk als tweede de finish, maar dit deed de Mercedes-coureur wel veertien tellen later dan Verstappen.
De basis voor zijn vierde overwinning van het seizoen legde de viervoudig wereldkampioen echter al een dag eerder. In een knotsgekke kwalificatie, die maar liefst bijna twee uur duurde, liet de Limburger zich van zijn allersterkste kant zien, zo zag ook F1-commentator Valkenburg. 'Het was heel bijzonder. We hadden geloof ik zes of zeven keer een rode vlag', begint hij. 'Dan weet je dat de omstandigheden eigenlijk niet meer in te schatten zijn voor de rijders.'
'Er valt wat regen, dan is het weer droog, vervolgens waait het weer. En dan hebben de rijders geen enkel idee waar de grip ligt en dan moet je het allemaal op intuïtie doen', legt Valkenburg uit. 'En daar is niemand in dit veld beter in dan Verstappen. Hij kan grip vinden waar anderen dat niet kunnen op basis van intuïtie. De enige die in het laatste rondje een beetje in de buurt kwam was Liam Lawson, dat was ook wel indrukwekkend. Verstappen was op de zaterdag fantastisch', prijst de commentator het optreden van de Red Bull-coureur.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Nieuwe aanpak loont
Van de Grint zag echter ook op zondag een moment waarop Verstappen een belangrijk verschil maakte. 'Dat was namelijk zijn bandenkeuze. Ik zeg nadrukkelijk 'zijn' bandenkeuze, want het team was ertegen. Maar hij heeft gezegd: we gaan op de harde band starten. Dat was een keuze die hij op gevoel heeft gedaan, want ze hadden er niet mee getraind. Maar het was de juiste keuze', stelt de voormalig bandenexpert, die zelfs nog een stapje verdergaat. 'Verstappen heeft het team echt geleid en hij heeft gezegd: we rijden net zolang door totdat het niet meer gaat of kijken naar wat de anderen doen. Dan sta je al met 1-0 voor.'
In dat oordeel kan Valkenburg zich volledig vinden. 'Absoluut hoor. Red Bull is onder (Laurent, red.) Mekies een heel ander team geworden. Het lijkt wel echt een autosportteam. Ze luisteren naar de rijder en geven de teugels volledig in handen van Verstappen', is er volgens de commentator een hele andere benaderingswijze sinds de komst van de Fransman. 'Het gevoel is misschien niet anders, maar wat je ziet op de vrijdag is dat ze de auto begrijpen en met een plan naar het circuit komen. De vrijdagen zijn in dit geval cruciaal, want deze zijn beter geworden.'
Daarnaast spelen er volgens de F1-commentator nog een aantal zaken mee. 'In Monza is er een vloerupdate gekomen en die lijkt te werken, in ieder geval op circuits met weinig downforce. Maar het allerbelangrijkste is dat het team begrijpt welke richting ze op werken en dat ze dat samen met de coureurs en niet tegen de coureurs doen. Ze luisteren naar Verstappen en Tsunoda. En als je dat doet en Verstappen heeft een beetje gevoel in de voorkant van de auto, dan is er geen betere coureur', sluit Valkenburg af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties