Het was weer eens zover in Singapore. Een weekend gevuld met problemen en bovenal twee boze coureurs bij Ferrari. Waar aan het begin van het jaar beide auto's al gediskwalificeerd werden in China, had het niet veel gescheeld of het was Lewis Hamilton een tweede keer overkomen.
Remmen, lift and coast en de plank. Dat zijn de voornaamste problemen van de auto waar de Italiaanse renstal tegenaan loopt. Zo ongeveer elke race worden de coureurs gevraagd om vroegtijdig van het gas te gaan om de remmen of brandstof te sparen. Het weekend in Singapore was wat dat betreft het dieptepunt van het jaar voor Ferrari. Over de radio liet Charles Leclerc zich volledig gaan, terwijl de remmen van Hamilton het bijna volledig begaven, waardoor hij in een paar rondes bijna een minuut verloor. Het was niet de eerste keer dit jaar dat Ferrari moeite had met de remmen, maar hoogstwaarschijnlijk ook niet de laatste keer.
Te kleine luchtinlaten?
Dat er iets mis is met de SF-25 lijkt wel duidelijk. Luigi Mazzola, voormalig ingenieur bij Ferrari, neemt de problemen bij Sky Italia onder de loep. 'Voor zover ik weet hebben ze dit jaar twee grote problemen: ze kunnen de auto niet verlagen tot een niveau dat aerodynamische downforce oplevert, omdat dat zou leiden tot slijtage aan de plank en diskwalificatie zoals in China.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Daarom proberen ze downforce te creëren door de luchtinlaten voor de remmen te verkleinen, wat een zeer delicaat onderdeel van de auto is als het om aerodynamica gaat', verklaart Mazzola. Doordat de luchtinlaten voor de remmen kleiner worden, is er meer kans op oververhitting van die remmen. Leclerc werd dat in de race verteld, waarop een scheldkanonnade volgde, en het werd de nekslag van Hamilton.
Woede bij Leclerc
In het laatste stuk van de Grand Prix van Singapore riep Charles Leclerc via de radio tegen zijn race-engineer Bryan Bozzi: 'Klaag niet, in godsnaam! We rijden nog steeds 200 meter LiCo!' De beruchte LiCo, de lift and coast, houdt in dat de rijder voordat hij remt al zijn voet van het gaspedaal haalt om zo minder hard te hoeven remmen en er ook brandstof gespaard kan worden.
Leclerc werd herhaaldelijk gevraagd zijn voet van het pedaal te halen tijdens de laatste race en verpestte effectief elke kans die Ferrari had op een goede prestatie. Achteraf bleek dat ook de reden dat de Monegask was ingehaald door Kimi Antonelli.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ferrari kan moeilijk iets anders vragen van de coureurs, want dan gebeurt hetzelfde als wat Hamilton overkwam, dan oververhitten de remmen. 'Het compromis dwingt hen vervolgens om de auto te moeten managen en al in de vierde ronde zaten beide coureurs onder LiCo-management', vertelt Mazzola.
'Hamilton noemt het af en toe en Frédéric Vasseur spreekt over het potentieel dat Ferrari heeft, maar wanneer is het er? Wanneer ze tot het uiterste gaan, lopen ze risico op diskwalificatie of problemen met de remmen. Hoe vaak hebben we lift and coast al gehoord? Maar is er geen manier om het in de windtunnel op te lossen met alternatieve oplossingen? Ze weten duidelijk wat het probleem is, maar ik denk dat er iets misgaat met de communicatie tussen het circuit en Maranello', concludeert de Italiaan.
Volg F1Maximaal.nl nu ook op Google Discover om onze artikelen op Google tegen te komen. Klik op deze link en klik op 'Volgen op Google'.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties