max-verstappen-singapore-race-2025-red-bull-racing-lando-norris-oscar-piastri-start Formule 1
Formule 1

Mol ziet hoe de FIA met twee maten meet: 'Hoe vaak werd dat tegen Verstappen geroepen?'

max-verstappen-singapore-race-2025-red-bull-racing-lando-norris-oscar-piastri-start

Tijdens de Grand Prix van Singapore ging het bij de start direct mis. Lando Norris raakte zijn teamgenoot Oscar Piastri en nam daarbij ook de derde plek van hem over. Dat zorgde voor frustratie bij de leider in het wereldkampioenschap, en volgens Olav Mol is dat goed te begrijpen. De commentator blikt terug op het incident en vindt dat Norris te agressief te werk ging. Daarbij wijst hij erop dat de FIA in het verleden anders handelde wanneer vergelijkbare situaties Max Verstappen betroffen.

Piastri begon de race vanaf de derde plek, terwijl Norris genoegen moest nemen met een vijfde startpositie. Norris had echter een uitstekende start, waarbij hij direct Kimi Antonelli passeerde. De Brit opende daarna de aanval op zijn teamgenoot in de eerste bochtencombinatie, waarna ze elkaar raakten. Dit zorgde voor grote frustratie bij Piastri, want hij verloor hierdoor ook zijn plek. Uiteindelijk werd Norris derde en Piastri vierde.

Mol begrijpt Piastri volledig 

Mol kan goed begrijpen waar de frustratie van de leider in het WK vandaan komt, maar de manier waarop de FIA reageerde, snapt de commentator van Ziggo Sport niet. 'We hebben al zoveel wedstrijden gezien waarbij er direct na de start werd gezegd dat hij een plek terug moest geven omdat hij anders een straf zou krijgen', zo begint Mol bij Race Café De Stamtafel. 'Hier is er geen seconde over gesproken, maar het is bij de start altijd een beetje lastig.'

'Het lijkt erop alsof de FIA heeft gezegd: het is binnen een team, dus laat het ze maar oplossen', zo verklaart Mol over de situatie tijdens de eerste ronde. Robert Doornbos gaat een beetje tegen Mol in, want hij denkt dat dit juist is wat de Formule 1-fan wil zien. 'Ik vond het juist wel goed dat Lando dat risico nam. De hele rechterkant van de grid is veel beter weg. Oscar zit gewoon opgesloten aan de buitenkant, waardoor Lando een gat ziet, en hij gaat daarvoor', aldus Doornbos.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando-norris-race-singapore-2025-mclaren-start-piastri
Norris en Piastri raakte elkaar bij de start.

Doornbos snapt de keuzes van Norris. 'Natuurlijk gaat hij daarvoor. Hij heeft die kleine touche met Max, daardoor duwt dat hem automatisch een beetje naar buiten. Oscar denkt meteen: WTF', aldus de voormalig Formule 1-coureur. 'Dit is puur racen, dus perfect dat de stewards hier niets aan gedaan hebben. Piastri gaat direct een beetje om een gele kaart vragen, maar dat heeft McLaren zelf gecreëerd intern', zo stelt de Nederlander.

Mol is het niet eens met Doornbos

Mol is het duidelijk niet eens met Doornbos. Hij maakt een duidelijke vergelijking. 'Stel je voor: Max Verstappen raakt op deze manier Lando Norris aan, wat was er dan gebeurd?', zo vraagt hij. Doornbos geeft antwoord. 'De juiste stewards zouden niks doen', verklaart hij. Mol gaat er nog even op door. 'Terugkijken naar wat er dit jaar allemaal al is gebeurd', aldus Mol. Doornbos verklaart dat er geen 'appels met peren vergeleken' moeten worden in dit geval.

Doornbos haalt er een andere situatie bij. 'Die flap die eraf hing bij Norris, hing er ook af bij Magnussen. Er wordt nou eenmaal met verschillende maten gemeten, dat weten we. Maar in principe zijn de stewards dit jaar goed in de eerste ronde', aldus de voormalig Red Bull-coureur. 'Dat is wat ik even wilde horen', zo verklaart Mol over de uitspraken van Doornbos.

Is er sprake van British bias?

Mol kan er niet bij dat de FIA niet ingreep omtrent de voorvleugel van Norris. 'Het is ook al twee keer gebeurd bij Haas. Het slaat echt helemaal nergens op! Het is echt meten met twee maten. Ik vind dat er te veel dingen in het Britse kamp zijn. Je kan allemaal wel zeggen dat ze onafhankelijk zijn, maar zorg dan dat er geen Britse steward bij zit. Haal dat weg, maar hij zat er wel, dus je moet dat niet willen', zo stelt de commentator kritisch.

Ook de manier waarop McLaren daarna omging met de situatie tussen Norris en Piastri vindt Mol onbegrijpelijk. 'Het is echt ongelofelijk. Ze hadden hun mond moeten houden. Dit is allemaal door de papaja-regels. De constructeurstitel is nu binnen, dus de eerstvolgende keer dat dit gaat gebeuren, dan hebben ze aan Piastri een hele verkeerde denk ik. De kans is groot dat Piastri er de volgende keer wat harder in gaat', zo verklaart de commentator.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws