Windsor ziet beschamende dag voor Mercedes: 'De monden bij Mercedes vielen gewoon open' Opinie
Opinie

Windsor ziet beschamende dag voor Mercedes: 'De monden bij Mercedes vielen gewoon open'

Windsor ziet beschamende dag voor Mercedes: 'De monden bij Mercedes vielen gewoon open'

Een van de interessantste gevechten in de eerste races van het seizoen vond plaats achter Red Bull Racing en Ferrari. Mercedes, McLaren, en Aston Martin maken allemaal gebruik van Mercedes-motoren, en de onderlinge verschillen lijken klein. In rondetijd is dat ook het geval, maar de relatieve sterktes en zwaktes variëren nogal, merkt een geamuseerde Peter Windsor op.

Lando Norris en Lewis Hamilton kozen voor een alternatieve strategie, en waren in de kopgroep de enigen die lang op gebruikte mediumbanden rondreden. Windsor besteedde uitgebreid aandacht aan het duel tussen Oscar Piastri en Lewis Hamilton, waarbij de Brit nog geen pitstop had gemaakt. De Australiër kon dankzij de lage topsnelheid van de McLaren twintig ronden lang niet voorbij aan Hamilton. 'Dat was best interessant, want Mercedes had minder downforce, en dus meer topsnelheid', zegt Windsor in zijn analyse op YouTube.

MCL38 legt zwaktes van W15 bloot

Windsor liet eerder in het weekend al zien dat McLaren van de topteams veruit de laagste topsnelheid had, en dat zorgde voor een fascinerend beeld in de slotfase. 'We zagen aan het einde het duidelijke verschil tussen de McLaren en de Mercedes, toen Lando en Lewis samen op de zachte banden reden. Ze ontliepen elkaar bijna niks, en Hamilton zat na de pitstop van Norris vlak achter hem', zegt Windsor. Hamilton was een ronde eerder gestopt, en Norris had een langzame pitstop, waardoor het onderlinge verschil wegviel, en Hamilton hoopte om de aanval te kunnen openen.

De realiteit was echter anders, ondanks een topsnelheidsvoordeel voor Mercedes. 'In de snelle bochten reed Norris gewoon weg, en de monden bij Mercedes vielen gewoon open', lacht Windsor. De W15 was juist heel zwak in de snelle bochten van de openingssector, terwijl dat het sterke punt van de McLaren is, waardoor het verschil flink uitvergroot werd. 'Zelfs in Saoedi-Arabië, met drie DRS-zones, kon Hamilton hem niet inhalen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

norris hamilton russell
Lewis Hamilton zag Lando Norris wegrijden in de bochten.

Beschamend voor Mercedes

'Norris was zóveel sneller in de snelle bochten, met zijn downforceniveau, dat hij gewoon wegreed', vertelt de 71-jarige. 'In dat gedeelte van de ronde liep hij een halve seconde uit. Wat vertelt dit ons? Dat het een beschamende dag voor het fabrieksteam van Mercedes is', luidt de duidelijke conclusie. 'Ze werden verslagen door hun klantenteam, dat duidelijk een betere afstelling voor de race had. Piastri eindigde vierde, en Norris had dezelfde strategie als Hamilton, en versloeg hem. Fernando Alonso eindigde wel vijfde, en riep dat hij in kwalificatiemodus zat, maar hij werd verslagen door Oscar Piastri. Dat is de harde realiteit voor Aston Martin, al versloeg hij Russell wel. Russell had een hele rustige dag, en wist Alonso te matchen, maar kon verder niks uitrichten.'

Windsor is vol lof over de keuze van McLaren om op zo'n snel circuit een andere route te kiezen dan de andere teams. 'Het was een beetje zoals Adrian Newey vroeger deed in Monza, wetende dat het geen geweldig circuit voor ze zou worden. Ze stelden de auto toen zo af, met veel downforce, dat ze snel uit de Parabolica kwamen, en het was daar altijd een goede auto. Je zou hier zeggen dat je ook met weinig vleugel moet rijden, maar ze versloegen Mercedes.' Dankzij het goede resultaat klom McLaren naar de derde plek in het kampioenschap, ten koste van Mercedes.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws