F2 en F3 gaan over op duurzame brandstof: 'Maar ze zijn geen proefkonijn' F2 & F3
F2 & F3

F2 en F3 gaan over op duurzame brandstof: 'Maar ze zijn geen proefkonijn'

F2 en F3 gaan over op duurzame brandstof: 'Maar ze zijn geen proefkonijn'

De Formule 2 en de Formule 3 rijden komend seizoen op 55 procent duurzame brandstof. Dit percentage zal steeds iets oplopen tot honderd procent bij de start van het seizoen 2027. De Formule 1 zal deze brandstof pas per 2026, wanneer de nieuwe motorregels van kracht worden, gaan gebruiken. Volgens Formule 2-CEO Bruno Michel zal de opstapklasse naar de Formule 1 echter niet alleen als proefkonijn dienen.

De beslissing om de nieuwe brandstof pas later in te voeren in de Formule 1 heeft de nodige vragen opgeroepen. Zo zouden de opstapklassen gelden als proefkonijn voor de koningsklasse van de autosport. Michel wijst deze suggestie, in gesprek met de Engelse tak van Motorsport.com, van de hand. 'We zijn geen proefkonijnen, maar pioniers. Ik gebruik dit woord liever, want wat we gaan ontwikkelen is misschien een beetje anders dan de Formule 1.' De Formule 2-CEO is dan ook enthousiast over het nieuwe concept.

'Het is fantastisch', zo begint hij. 'We zijn uiteraard onderdeel van het totale Formule 1-programma, waarmee we in 2026 streven duurzamer te worden en in 2030 klimaatneutraal te zijn. Het is goed om hierin mee te gaan, niet alleen voor onszelf maar ook voor de Formule 1.' Het idee is dat bij de productie van duurzame brandstoffen CO2 wordt opgenomen uit de atmosfeer. Dit wordt dan vervolgens omgezet in energie. Een 'geweldige' ontwikkeling, zo vindt Michel: 'Je gebruikt niet alleen iets wat duurzaam is, maar je krijgt ook nog schonere lucht. Voor mij is het een fantastische overeenkomst die we hebben met Aramco, dat ons hierbij helpt.'

Geen zorgen over betrouwbaarheid

Over het nieuwe concept bestaan wel de nodige twijfels. Met name rondom de betrouwbaarheid. Michel verwacht echter geen problemen. 'We doen elke test die nodig is voor de pre-screening en de screening van de brandstof met betrekking tot het gebruik ervan. Ik kan je met zekerheid vertellen dat de brandstof helemaal geen betrouwbaarheidsproblemen zal opleveren.'

Volgens de Managing Director van de Formule 1 Ross Brawn is het niet gek dat de Formule 2 en de Formule 3 met het nieuwe brandstofconcept beginnen. Zij gebruiken slechts één brandstofleverancier, terwijl de Formule 1 er 'vier of vijf verschillende' heeft. 'De samenwerking met Aramco is een mooie mogelijkheid om te laten zien wat mogelijk is op brandstofgebied.' Ook Brawn maakt zich niet al te druk over de mogelijke betrouwbaarheidsproblemen. 'We zullen relatief conservatief zijn. Dit zijn in principe zeer beheersbare technologieën die worden geïntroduceerd', zo sluit de Engelsman af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws