Valsspelen op bandenspanning mogelijk: 'In de paddock zijn die controles niet gezien' Algemeen
Algemeen

Valsspelen op bandenspanning mogelijk: 'In de paddock zijn die controles niet gezien'

Valsspelen op bandenspanning mogelijk: 'In de paddock zijn die controles niet gezien'

De FIA controleert tijdens Grands Prix niet tot nauwelijks op de bandenspanning van de Pirellibanden, zo heeft de Italiaanse tak van Motorsport.com vernomen op basis van betrouwbare bronnen. Doordat het veiligheidsorgaan praktisch geen steekproeven uitvoert, kunnen de teams in theorie sjoemelen met de spanning van de Pirellibanden, en hier zonder consequenties een voordeel uit halen.

Na de Grand Prix van Baku was Pirelli het hoofdonderwerp na de klapbanden van Lance Stroll en Max Verstappen. Terwijl de banden nog worden onderzocht bij de bandenleverancier, kwamen er al berichten naar buiten dat sommige teams mogelijk met te lage bandenspanning reden. Hierdoor ontstaat er meer grip en dus een voordeel in de race, maar de kans op een klapband wordt ook groter.

Uit de bronnen van Motorsport blijkt nu dat het erg eenvoudig is om tijdens de race te sjoemelen met de spanning van de banden. Het veiligheidsorgaan van de autosport heeft het recht om steekproefsgewijs controles uit te voeren, maar vooral tijdens de race beweren insiders dat 'er in de paddock mensen zijn die nog nooit een dergelijke controle hebben gezien'.

'Alsof tien beveiligers 70.000 man moeten controleren'

De FIA kampt mogelijk met te weinig personeel om alle gewenste controles uit te voeren. Hierdoor hebben de Formule 1-teams in theorie de kans om vals te spelen. 'Alsof er bij een concert tien beveiligers staan die 70.000 man moeten gaan controleren', vergelijkt het Italiaanse sportmedium. Volgend jaar zal dit echter minder een probleem zijn doordat er veel meer gestandaardiseerde onderdelen komen, en dus minder controles nodig zijn.

Pirelli komt naar verluidt snel met de uitkomst van haar eigen onderzoek, waaruit officieel moet blijken waardoor de klapbanden van Verstappen en Stroll zijn veroorzaakt. Voordat het Grand Prix-weekend van Frankrijk is afgetrapt, moet dit naar buiten zijn gebracht. Het is echter nog maar de vraag of de bandenspanning gecontroleerd kan worden na een klapband.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws