Valsspelen op bandenspanning mogelijk: 'In de paddock zijn die controles niet gezien'

Valsspelen op bandenspanning mogelijk: 'In de paddock zijn die controles niet gezien'

De FIA controleert tijdens Grands Prix niet tot nauwelijks op de bandenspanning van de Pirellibanden, zo heeft de Italiaanse tak van Motorsport.com vernomen op basis van betrouwbare bronnen. Doordat het veiligheidsorgaan praktisch geen steekproeven uitvoert, kunnen de teams in theorie sjoemelen met de spanning van de Pirellibanden, en hier zonder consequenties een voordeel uit halen.

Na de Grand Prix van Baku was Pirelli het hoofdonderwerp na de klapbanden van Lance Stroll en Max Verstappen. Terwijl de banden nog worden onderzocht bij de bandenleverancier, kwamen er al berichten naar buiten dat sommige teams mogelijk met te lage bandenspanning reden. Hierdoor ontstaat er meer grip en dus een voordeel in de race, maar de kans op een klapband wordt ook groter.

Uit de bronnen van Motorsport blijkt nu dat het erg eenvoudig is om tijdens de race te sjoemelen met de spanning van de banden. Het veiligheidsorgaan van de autosport heeft het recht om steekproefsgewijs controles uit te voeren, maar vooral tijdens de race beweren insiders dat 'er in de paddock mensen zijn die nog nooit een dergelijke controle hebben gezien'.

'Alsof tien beveiligers 70.000 man moeten controleren'

De FIA kampt mogelijk met te weinig personeel om alle gewenste controles uit te voeren. Hierdoor hebben de Formule 1-teams in theorie de kans om vals te spelen. 'Alsof er bij een concert tien beveiligers staan die 70.000 man moeten gaan controleren', vergelijkt het Italiaanse sportmedium. Volgend jaar zal dit echter minder een probleem zijn doordat er veel meer gestandaardiseerde onderdelen komen, en dus minder controles nodig zijn.

Pirelli komt naar verluidt snel met de uitkomst van haar eigen onderzoek, waaruit officieel moet blijken waardoor de klapbanden van Verstappen en Stroll zijn veroorzaakt. Voordat het Grand Prix-weekend van Frankrijk is afgetrapt, moet dit naar buiten zijn gebracht. Het is echter nog maar de vraag of de bandenspanning gecontroleerd kan worden na een klapband.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24 uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Nieuwe reglementen dwarsbomen Mercedes: 'Hadden we kunnen voorkomen'

Toto Wolff ziet zijn team dit jaar ongebruikelijke fouten maken. Mercedes heeft een aantal keer wat steken laten vallen dit s...

Horner onthult: 'Stoel Verstappen brak bij impact na crash'

Christian Horner heeft een kleine week na het ongeluk van Max Verstappen in de Grand Prix van Groot-Brittannië een boekje ope...

Verstappen over nieuwe regels: 'Niet erg om 3 seconden langzamer te gaan'

Max Verstappen denkt dat de nieuwe regels voor 2022 helemaal niet zo streng zijn als ze lijken. De coureur gelooft dat er in...

Waarom inhaalacties in Copse wél kunnen, maar die van Hamilton op Verstappen flopte

De poging tot een inhaalactie van Lewis Hamilton op Max Verstappen in Copse, en het vervolgens veroorzaken van een ongeval, h...

Russell naar Mercedes niet zeker: 'Zolang Hamilton daar zit, blijft hij bij Williams'

Het heeft er alle schijn van dat George Russell na drie jaar in dienst van Williams in 2022 de overstap zal maken naar het fa...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Horner baalt nog steeds van crash Verstappen: 'Hamilton was de agressor'

Christian Horner ziet dat Lewis Hamilton zijn gelijke heeft gevonden in Max Verstappen. In een interview met The Race laat de...

Roy Nissany: 'Formule 1 behalen is moeilijk, maar ik doe er alles voor!'

Tijdens de eerste vrije training op Circuit Paul Ricard mocht Formule 2-coureur Roy Nissany plaatsnemen in de Williams van Ge...

Sainz: 'De McLaren is het moeilijkst om in te halen'

Carlos Sainz heeft een ietwat frustrerend weekend achter de rug in zijn Ferrari. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de...

Lees meer

Net binnen

AlphaTauri teleurgesteld door verloop Britse GP: 'Snelheid was niet zoals verwacht'

Jody Egginton is niet blij met hoe het Grand Prix-weekend in Groot-Brittannië verliep voor AlphaTauri. De technisch directeur...

Alonso onder indruk van volgende generatie F1-coureurs: 'Goede fase voor de sport'

Fernando Alonso is erg onder de indruk van de volgende generatie top Formule 1-coureurs, zo laat hij weten in gesprek met de...

Sainz: 'De McLaren is het moeilijkst om in te halen'

Carlos Sainz heeft een ietwat frustrerend weekend achter de rug in zijn Ferrari. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de...

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24 uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Lees meer