Red Bull Racing had een goede vrijdag nodig in Silverstone om de twijfels weg te nemen na een dramatisch verlopen Grand Prix van Oostenrijk. Max Verstappen was echter niet tevreden en liet dat ook meerdere malen weten aan Gianpiero Lambiase. Helmut Marko stipte aan dat de racesimulatie van de wereldkampioen wél goed was, en daar lijkt de Oostenrijker gelijk in te hebben.
Over één ronde was Verstappen volslagen kansloos en dat kreeg Lambiase ook te horen. In Oostenrijk werd de vaste linkerhand van Verstappen vervangen door Simon Rennie. Verstappen hield zich uiteraard in tegenover de invaller, maar Lambiase werd weer verwelkomd door enkele passende boordradio's van zijn coureur.
Verstappen verrassend als snelste
Halverwege de tweede vrije training vroeg Verstappen: 'Heb je mijn voorbanden gezien in de snelle bochten? Ze reageren gewoon niet', meldde de Limburger. Later in de sessie liet Lambiase aan zijn coureur weten dat hij niet goed te horen was via de boordradio. 'Nou, wees er maar blij mee', reageerde de geïrriteerde wereldkampioen. Desondanks sloot Helmut Marko de dag relatief positief af na het bekijken van de racesimulatie.
Dat optimisme van de Oostenrijker lijkt terecht te zijn. Verstappen begon weliswaar later aan zijn racesimulatie dan andere coureurs, omdat hij veel tijd stak in het verbeteren van zijn afstelling, maar de 27-jarige reed alsnog zeven ronden, net zoveel als beide McLaren-coureurs en meer dan Yuki Tsunoda en Lewis Hamilton. Daarbij valt ten eerste het enorme verschil met Tsunoda op van 1,6 seconden per ronde. Over een raceafstand komt dat neer op ongeveer één ronde verschil. Hoewel de Japanner VT1 miste, lijkt hij redelijk kansloos te zijn voor punten.
De tekst gaat verder onder de tabel.

Potentieel van Norris en Leclerc
Hoewel Verstappen het beste gemiddelde neerzet, kwamen Norris en Leclerc niet veel tekort. Leclerc reed daarbij vier ronden langer door, waardoor zijn racesimulatie wellicht net wat indrukwekkender was. Norris reed een zeer vergelijkbare run als Verstappen, maar sloot wel af met een 1:30,9. Daarmee liet Norris één keer zijn potentieel zien. Het zou gevaarlijk zijn om McLaren in de race te onderschatten, maar het verschil lijkt wel kleiner te zijn dan in Oostenrijk.
Waar Leclerc en Norris hun potentieel tonen via een lange stint en een snelle slotronde, zit er bij Verstappen ook nog meer in het vat. Ten eerste was zijn afstelling op vrijdag niet goed. Red Bull kan daar dus mogelijk nog meer uit halen. Daarnaast waren de tijden van Verstappen opvallend inconsistent in de races. Op basis van jarenlange data is Verstappen in de races juist de constantste coureur, dus het is waarschijnlijk dat hij in zijn gemiddelde nog een aantal tienden winst kan boeken door een paar langzamere rondetijden weg te werken. Positief was in ieder geval dat de bandenslijtage bij Red Bull goed was.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Silverstone komt naar Verstappen toe
Het lijkt waarschijnlijk dat de coureurs na meerdere races met tweestoppers weer terug kunnen gaan naar de éénstopper. Dat de Mercedes-coureurs het zolang volhielden in de racesimulatie, wijst erop dat één pitstop haalbaar moet zijn. De pitstoptijd in Silverstone is echter zeer kort, omdat de pitstraat de laatste bochten afsnijdt. Daardoor is het mogelijk om een concurrent te verrassen met een late pitstop, maar de bandenslijtage ligt duidelijk lager dan in Spanje en Oostenrijk.
Eén laatste factor speelt nog een cruciale rol: het weer. Dit heeft ook meteen invloed op de bandenslijtage. De temperatuur liep op vrijdag op tot 24 graden, met een strakblauwe hemel. Op zondag wordt het naar verwachting bewolkt met een temperatuur van negentien graden, en in de ochtend worden ook nog regenbuien verwacht. De asfalttemperatuur zal dus laag zijn, en dat is in het voordeel van Mercedes en Red Bull. De verhoudingen kunnen dus nog volledig omgegooid worden. De dominantie van Ferrari en McLaren op de openingsdag is zeker nog geen garantie voor een topresultaat.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties