Helmut Marko stond na de eerste vrije training nog met de handen in het haar. De RB21 van Max Verstappen stuurde in de langzame bochten in de eerste sector dusdanig slecht in dat de Red Bull bij F1TV met een winkelwagen vergeleken werd. In de middaguren wist Red Bull Racing de afstelling van 'de winkelwagen' te verbeteren, en Marko verwacht dan ook dat Verstappen op zondag niet voor spek en bonen meerijdt.
Red Bull staat wederom voor een belangrijk weekend. Het team nam dit weekend een nieuwe vloer mee naar het circuit. Vermoedelijk is dit de laatste serieuze upgrade van het seizoen, aangezien Verstappen bevestigde dat de aandacht nu wel naar 2026 verschoven is. De eerste indruk van Red Bull met dit nieuwe onderdeel was echter niet best. Na een tiende tijd in de eerste vrije training kwam Verstappen in de tweede training tot P5.
Onderstuur
'Tussen de eerste en de tweede vrije training hebben we een goede stap weten te zetten', concludeert Helmut Marko dan ook in gesprek met de internationale media, na afloop van de openingsdag. 'We moeten wel nog blijven zoeken naar de juiste balans en we kampen nog met onderstuur in twee of drie bochten', laat de Oostenrijker optekenen. 'We verliezen drie tienden in de tweede sector.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Die drie tienden laten we in twee of drie bochten liggen en dat komt door onderstuur.' Marko wijst dan waarschijnlijk vooral op Copse, Maggots, en Becketts, de snelle bochten in het middengedeelte. In de snelle ronde van Verstappen was vooral in Becketts duidelijk te zien dat Verstappen onderstuur had. De Nederlander moest zelfs nog lichtjes inhouden, en kon zo minder snelheid meenemen naar het rechte stuk voor Stowe.
Kansrijk in de race
Toch denkt Marko dat de kwalificatie nog niet afgeschreven hoeft te worden. 'We denken wel dat we Ferrari kunnen uitdagen', deelt de 82-jarige, die nog meer vertrouwen heeft in de zondag. 'De racesimulatie was veelbelovender. Als we de problemen kunnen ontdekken en kunnen oplossen, verwacht ik dat we competitief zullen zijn.' Red Bull viel op met de hoge topsnelheid, dus het team kan het onderstuur mogelijk verhelpen door enige concessies te doen met de topsnelheid van de RB21.
'Vreemd genoeg hadden we meer last van onderstuur in de kwalificatiesimulatie', gaat Marko verder. 'We moeten zorgen dat we een betere balans vinden. Ik zag wel dat Lewis Hamilton al na een paar ronden last had van graining. Dat was bij Mercedes ook het geval', zo ziet hij ook zwaktes bij de concurrentie. 'Bij ons zag het er qua graining redelijk uit, en we zaten eerder op het niveau van McLaren. Dat is sowieso een goed teken.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties