Albers is kritisch op Leclerc: 'Daar is hij te hard ingegaan' Formule 1
Formule 1

Albers is kritisch op Leclerc: 'Daar is hij te hard ingegaan'

Albers is kritisch op Leclerc: 'Daar is hij te hard ingegaan'

Christijan Albers is duidelijk over waar het grootste verschil zit tussen Red Bull Racing en Ferrari. Volgens de analist denkt Ferrari onvoldoende vooruit en is dat iets wat Red Bull wel goed beheerst. De Nederlander is kritisch op Ferrari en Charles Leclerc. De coureur maakte volgens Albers een fout door te gretig te zijn en daardoor te hard bocht 11 in te gaan. Wel spreekt hij lovende woorden over Fernando Alonso en Max Verstappen in de Telegraaf-podcast.

Albers opent lovend over Fernando Alonso: 'Hij had een geweldige start. Hij ging buitenom om de vaart te behouden, dat hij die buitenste lijn pakt, doet hij ook gewoon heel slim. Daardoor heb je ook gewoon volle neerwaartse druk, want je rijdt in schone lucht. Als je kijkt naar alle upgrades die McLaren had en hoe goed ze waren in de kwalificatie, dan heeft Alonso het natuurlijk gewoon fantastisch gedaan.'

Vervolgens begint de analist met het analyseren van de strijd tussen Max Verstappen en Leclerc. 'Je zag dat Verstappen in de beginfase van de race meer momentum had. Qua snelheid zat hij er bovenop. Hij had ook wel een beetje geluk met de DRS in sector twee. Op een gegeven moment heeft Verstappen de aansluiting gevonden bij Leclerc en dan blijft de DRS open gaan, alles wat je dan verliest qua tijd maak je daar weer goed.'

'Daar is Leclerc te hard ingegaan'

Volgens Albers was Leclerc vooral te gretig waardoor hij in bocht 11 in de fout ging. 'Op een gegeven moment merk je dat Verstappen wat tijd gaat verliezen. De voorbanden worden heel erg warm door het volgen van Leclerc, waardoor hij wat gas terug moest nemen. Vervolgens op het moment dat ze bij Red Bull de pitstop maken zie je dat Verstappen de aansluiting bij de Monegask niet meer kan maken.'

'Ik had het gevoel dat Ferrari later wel beter op gang kwam. Het grote probleem is dat de Ferrari-coureur het seintje krijgt dat de Nederlander de pitstop gaat maken, en hij dan nog even extra de snelste ronde wilt neerzetten. Daar gaat hij de fout in tijdens bocht 11, daar is hij te hard ingegaan. Een kostbare fout, en na Imola zijn tweede fout dit seizoen die hem weer veel punten kost.'

'Ferrari denkt onvoldoende vooruit'

Albers denkt dat Ferrari waarschijnlijk nog wel even was doorgereden. 'Ik sprak met mensen van Mercedes over de strategie en zij gaven aan dat ze zaten te kijken of het een één- of tweestopper moest worden. Ze zouden dat in de race zelf gaan beslissen, en ik denk dat Ferrari nog wel even buiten was gebleven. Waarschijnlijk zouden ze gekeken hebben wanneer de drop van de banden kwam en voor dezelfde strategie als in Oostenrijk gekozen hebben.'

Het grootste verschil tussen Red Bull en Ferrari is volgens de Nederlander hoe ze de strategie aanpakken. 'Red Bull denkt al heel ver vooruit en zit er direct bovenop. Ferrari is wat chaotischer. Als we kijken naar Oostenrijk zien we dat Verstappen niet de snelheid meer had op een gegeven moment om te vechten.'

'Red Bull besluit omdat het gat met de achterliggers groot genoeg is een pitstop te gaan maken, zodat Verstappen op een vers setje banden rijdt. Mocht er dan een safety car komen dan zit hij er gelijk weer bij op een vers setje en kan hij weer aanvallen. Dat is vooruit denken en Ferrari heeft dat nog onvoldoende.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws