Albers ziet paniekvoetbal bij Red Bull: 'Ze hadden die luxe niet' Formule 1
Formule 1

Albers ziet paniekvoetbal bij Red Bull: 'Ze hadden die luxe niet'

Albers ziet paniekvoetbal bij Red Bull: 'Ze hadden die luxe niet'

Christijan Albers heeft in zijn terugblik op het raceweekend in Imola opgemerkt dat Red Bull Racing van het normale plan afweek, nadat de vrijdag op dramatische wijze van start ging. Dit verklaart volgens de voormalige Formule 1-coureur waarom het op zondag nog bijna misging, al wist Max Verstappen Lando Norris uiteindelijk wel achter zich te houden.

In de kwalificatie was het ook al spannend tussen Verstappen en McLaren. De Nederlander werd op de eerste startrij vergezeld door Norris, die daar zijn eerste plaagstootje plaatste. 'Norris was wel goed weg, in de eerste fase, dus dat stukje in de eerste versnelling. Daar was hij sneller weg dan Max, maar Max had toch minder wheelspin in de volgende versnellingen, en hij had ook een kortere lijn, waardoor hij minder meters maakt. Je ziet dan dat hij eieren voor zijn geld kiest', oordeelt Albers over Norris bij de Formule 1-podcast van De Telegraaf. In de top zes waren er geen positiewisselingen bij de start. 'Je ziet dat iedereen de laatste tijd goed wegkomt, ook die Ferrari's.'

Red Bull laat harde banden links liggen

In de eerste stint leek Verstappen daarna op weg te zijn naar een dominante overwinning. 'Op de mediumbanden had Red Bull Racing het goed voor elkaar', weet Albers. Aan het einde van de race ging het op de Pirelli-banden met witte markeringen een stuk minder goed. 'Ze hebben geen long runs gedaan op die harde banden', deelt de Eindhovenaar. Red Bull was het enige topteam dat voor de race nog niet met de harde banden gereden had, en ging dus enigszins blind de race in.

Albers wijt die keuze aan de paniek binnen het team. 'Er was op die vrijdag ook heel veel stress. Op de vrijdag lagen ze zo ver achter, dat er een beetje een paniekfase kwam. Daarom moesten ze dat overslaan', zegt Albers over het feit dat Red Bull de harde banden niet gebruikte. 'Ze hebben daar de tijd niet voor gehad, en ze hadden die luxe niet. Je ziet dus wat er gebeurt als auto's competitiever worden. Dan komen bepaalde teams onder druk te staan, en dan houden ze zich niet aan hun schema, namelijk het afwerken van alle compounds.'

Red Bull heeft meer tegenstand van McLaren en Ferrari in de laatste races, en werd volgens Albers hierdoor in het nauw gedrukt. 'Dan zeggen ze dat ze niet op die harde banden konden rijden, maar dat komt doordat je op vrijdag in een compleet andere positie zit dan normaal, als je veel meer marge hebt qua snelheid. Dat vind ik ook zo mooi aan sprintraces, dat er sneller paniek ontstaat, en dit soort situaties ontstaan.'

Spannende finish

Dankzij de bandenproblemen wist Norris het gat op Verstappen toch nog te dichten, en de zege van de Limburger kwam nog even in het geding. 'Die eindfase was natuurlijk spannend, met Norris en Verstappen, maar ernaartoe rijden is één, en ervoorbij is wel echt iets anders. Norris was wel echt sneller in bochten 17 en 18 om in de versnellingsbak te kruipen en DRS te krijgen. Laten we ook niet vergeten dat de Red Bull ook ongelofelijk hard loopt op de rechte stukken, ook zonder DRS.'

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws