Albon voelde Red Bull-bolide van 2022 aan de tand: 'Hij is trager' Formule 1
Formule 1

Albon voelde Red Bull-bolide van 2022 aan de tand: 'Hij is trager'

Albon voelde Red Bull-bolide van 2022 aan de tand: 'Hij is trager'

Alexander Albon heeft zijn bevindingen gedeeld van het simulatorwerk bij Red Bull Racing aan de 2022-bolide. Als testcoureur mocht hij de meest accurate digitale versie van de auto, inclusief aerodynamische wijzigingen voor volgend jaar, aan de tand voelen. Hij geeft aan dat de auto significant trager en zwaarder is. Ook zal het volgend jaar een pittige opgave worden voor de F1-coureurs om te wennen aan de 18 inch-banden.

'Voor Red Bull wel, voor Williams nog niet', reageert de Thai als hem bij de F1 Nation-podcast gevraagd wordt of hij al geoefend heeft in het 2022-materiaal. Voor zijn nieuwe renstal laat hij het testwerk vermoedelijk nog achterwege tot na het huidige seizoen. Albon licht toe wat er precies in de simulator gedaan wordt om het gevoel van de 2022-bolide na te bootsen: 'Ze geven je de aero-nummers en de geschatte downforce.'

'Naar aanleiding daarvan stel je de auto af en uiteindelijk krijg je een goede balans. Je werkt samen met de ingenieurs en vindt de juiste afstelling, en dan voelt de auto goed', vervolgt Albon, die zo zijn voorkeur voor de bolide al gevonden heeft. In 2022 rijdt hij echter in een Williams en niet in een Red Bull, dus het is de vraag in hoeverre hij veel nut vindt voor het gevoel dat hij voor de Red Bull RB18 ontwikkeld heeft.

Veranderingen van 2022-bolide Red Bull

Betreffende de exacte veranderingen ten opzichte van het huidige materiaal stelt hij het volgende: 'Hij voelt wel trager. Ik had graag gezegd dat de pace gelijk zou blijven, maar dan zou ik liegen. Voorlopig blijven de nieuwe bolides trager.' Dit is deels te wijten aan het feit dat de auto's in gewicht iets toenemen. 'De banden wegen bijvoorbeeld al best veel', weet Albon, die daarmee refereert naar de 18 inch-banden die in 2022 geïntroduceerd worden.

Albon stelt dat die banden de coureurs een compleet ander gevoel zullen geven in het nieuwe materiaal dan waar ze momenteel gewend aan zijn. 'Het is meer het gevoel in de auto dat veranderd is. De nieuwe 18 inch-banden veranderen de ervaring. De zijwanden van de auto zijn stijver, waardoor de banden een andere flexibiliteit hebben.' Dat is in de simulator dus al duidelijk te merken volgens de testcoureur.

Hoe je het ook wendt of keert, de coureurs gaan in het nieuwe materiaal doen wat ze in het oude materiaal ook doen: er alles uit proberen te halen. Zo ziet Albon, die Nicholas Latifi als teamgenoot krijgt volgend jaar, het ook: 'Uiteindelijk wordt het allemaal gemaximaliseerd. Als je rijdt, voelt het dus niet vreemd. Je zoekt de limiet altijd op.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws