Alonso: 'Komende twee jaar sla ik de Indy 500 over, Renault-baan te druk' Formule 1
Formule 1

Alonso: 'Komende twee jaar sla ik de Indy 500 over, Renault-baan te druk'

Alonso: 'Komende twee jaar sla ik de Indy 500 over, Renault-baan te druk'

Na een afwezigheid van twee seizoenen keert Fernando Alonso in 2021 terug op de Formule 1-grid. De inmiddels 39-jarige Spanjaard heeft in de tussentijd slechts één race op zijn kalender staan: de Indianapolis 500, waarin hij als tweede coureur in de geschiedenis van de autosport beslag kan leggen op de Triple Crown of Motorsport.

Dat hij op de Indy500 na verder geen plannen heeft in 2020, vertelt Alonso in een mediaconferentie die F1Maximaal bijwoonde.

'Toen ik stopte met Formule 1 heb ik het niet rustig aan gedaan, eigenlijk was ik overactief in 2019. Voor 2020 wilde ik rust', aldus de tweevoudig wereldkampioen, die in tegenstelling tot voorgaande jaren besloot de agenda nu wat minder vol te proppen. 'In januari reed ik de Dakar, het enige andere race-evenement waaraan ik dit jaar deelneem is de Indy 500. In de tweede helft van dit racejaar wil ik relaxen, batterijen opladen voor 2021', refereert Alonso aan zijn F1-comeback.

Alonso: 'Komende twee jaar sla ik de Indy 500 over, Renault-baan te druk'

'Door de coronapandemie hebben we iets meer rust gehad dan dat we misschien wensten, maar in mijn persoonlijke geval was dat wel prima. Vanaf maandag de 24ste (de dag na de Indy 500) ga ik mijzelf mentaal en fysiek voorbereiden op het volgende kalenderjaar. Er staan wat simulatortests gepland bij Renault, misschien ga ik wel twee of drie Grands Prix bezoeken. Gewoon even om te zien hoe het eraan toegaat op de baan.'

Aangezien er 'slechts' drieëndertig wagens staan ingeschreven en er altijd drieëndertig wagens van start gaan tijdens de Indy 500, is Alonso verzekerd van een plekje op de grid en hoeft hij dus niet te vrezen voor een afgang zoals vorig jaar – toen hij zich niet wist te kwalificeren. De wagens zijn in de tussentijd echter wel veranderd: het aeroscreen, de Amerikaanse variant van de halo, is standaard op de IndyCars gemonteerd.

'Afgelopen weekend heb ik even in de wagen gezeten', vertelt Alonso. 'Het zag er wel oké uit, maar ik heb gehoord dat het flink warm wordt in de cockpit. Het aeroscreen brengt natuurlijk wat nadelen met zich mee wat betreft aerodynamica en drag, maar dat is voor iedere rijder hetzelfde.'

Na de editie van 2020 keert Alonso voorlopig niet terug op Indianapolis. 'Ik benader deze race met de gedachte dat ik 'm in de komende twee jaren niet kán rijden. Het valt niet te combineren met de Formule 1.' Overigens beschikt Alonso over een superstrateeg: topengineer Craig Hampson, vroeger mede verantwoordelijk voor de Champcar-successen van Sebastien Bourdais, ontfermt zich over Alonso's wagen.

De trainingen voor de Indianapolis 500 beginnen woensdag, vanaf zaterdag wordt er al gekwalificeerd. Het klapstuk, de ‘Greatest Spectacle in Racing’ zelf, start zondag 23 augustus om 20.30 uur Nederlandse tijd. (Foto: WikiCommons)

Met dank aan René Oudman.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws