AMuS: 'Red Bull moet half miljoen neertellen voor aanpassen achtervleugel' Formule 1
Formule 1

AMuS: 'Red Bull moet half miljoen neertellen voor aanpassen achtervleugel'

AMuS: 'Red Bull moet half miljoen neertellen voor aanpassen achtervleugel'

Red Bull Racing en Mercedes staan dit jaar voor een loodzware keuze: kijkt men vooruit en wordt er geïnvesteerd in 2022, of blijft men door ontwikkelen? Wegens het budgetplafond moet er op een gegeven moment een ontwikkelingstraject geprioriteerd worden en incidentele uitgaven helpen hier zeker niet aan mee. Zo wordt de schade van de crash tussen Valtteri Bottas en George Russell in Imola op een miljoen dollar geschat, terwijl Red Bull naar verluidt circa een half miljoen rekent voor de aanpassingen aan de achtervleugel die in 2021 gedaan moeten worden.

Volgens Auto, Motor und Sport ligt het prijskaartje voor de Oostenrijkse renstal dus hoog, maar niet zo hoog als de incidentele uitgaven van de Duitse concurrenten in 2021. Elke cent telt en Toto Wolff gaf eerder al aan dat Mercedes wellicht een upgrade moest laten liggen wegens de flinke rekening die men na Italië af moest tikken. 'Tussen Red Bull en Mercedes gaat het om de titel, tussen McLaren en Ferrari om de derde plek. Een upgrade meer kan daar het verschil maken.' De kosten van de Grand Prix van Emilia Romagna kon Mercedes niet gebruiken.

'Al schelen de afgelastingen van de Grands Prix van Canada en Turkije de teams 4,8 miljoen dollar (circa 4 miljoen euro, red.), de situatie binnen de topteams blijft spannend. Een crash met de schade die Mercedes kende in Imola kan voor problemen gaan zorgen, net zoals het noodzakelijk creëren van een nieuwe achtervleugel', wordt vervolgt bij het autosportmedium. Het niet verrijden van de wedstrijden in Noord-Amerika en op Istanbul Park scheelt de teams dus zo'n vier miljoen euro, maar daar komen vermoedelijk wel wedstrijden voor in de plaats.

Na de crash van Bottas heeft Mercedes flink moeten sleutelen aan de opgevouwen W12: 'Mercedes rekent voor de schade een incidentele uitgave van een miljoen.' Maar ook het kostenplaatje voor het aanpassen van de achtervleugel voor Red Bull is ook niet mals. 'Red Bull rekent de helft voor het ontwikkelen van de aangepaste achtervleugel.' Ook voor het team van Max Verstappen wordt het dus op de centen letten, de aanpassingen die gedaan moeten worden op aandringen van Mercedes bij de FIA zijn namelijk gewoon voor rekening van het team zelf.

Kiezen Red Bull en Mercedes voor 2021 of 2022?

Ook staan de teams in 2021 voor een serieuze uitdaging op strategisch vlak. Met de introductie van het budgetplafond moeten de teams een keuze maken: investeren in de bolide van 2021 of mankracht, financiën en overige middelen richten op de ontwikkeling van de 2022-auto. De afweging wordt door Michael Schmidt van het Duitse medium mooi samengevat: 'Wat vandaag helpt, kan je morgen raken.' Een duivels dilemma, ook omdat Red Bull-teambaas Christian Horner bijvoorbeeld weet dat Verstappen verwacht dat zijn team tot het bittere eind blijft strijden om die titel.

Daar komt bovenop dat de keuze moeilijker is omdat het relatieve verschil in opbrengst voor beide ontwikkelingstrajecten zo groot is. Marcin Budkowski, Alpine's uitvoerend directeur, legt het uit: 'De winst die je boekt in de windtunnel met de 2022-bolide is momenteel gigantisch, al helemaal vergeleken met de marginale progressie die je boekt bij de 2021-versie.' Met het door ontwikkelen van de 2021-auto wordt wel tijdswinst geboekt, maar de teams winnen relatief voor elke euro die ze besteden veel meer aan tijd wanneer ze deze uitgeven aan de auto van 2022.

'Daarom is de vraagstelling momenteel: hoeveel wil je van de 2022-auto opofferen om nog een paar tienden te winnen? Je kan het je simpelweg niet veroorloven om te laat aan de nieuwe auto te beginnen', concludeert de Poolse Alpine-topman. Des te interessanter wordt het om te kijken wanneer Red Bull, Mercedes, Ferrari en McLaren het roer definitief gaan omgooien. Zoals gezegd verwacht Verstappen een titelstrijd, maar ook Lewis Hamilton zal geen genoegen nemen met een half seizoen van zijn Duitse renstal, waarmee hij zijn achtste titel mogelijk kwijt zou raken.

De Grand Prix van Stiermarken bezoeken? Haal je kaarten hier!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws