Analyse longruns: voordeel Mercedes op Red Bull Ring, Verstappen wel snelste op mediums Formule 1
Formule 1

Analyse longruns: voordeel Mercedes op Red Bull Ring, Verstappen wel snelste op mediums

Analyse longruns: voordeel Mercedes op Red Bull Ring, Verstappen wel snelste op mediums

Max Verstappen lijkt de beste papieren in handen te hebben om zaterdag de poleposition voor de Grand Prix van Stiermarken te veroveren, daarmee is alles nog niet gezegd. Op de Red Bull Ring blijkt titelrivaal Mercedes namelijk op twee van de drie bandencompounds over de snelste auto te beschikken in de longruns. Verstappen pakt daarentegen wel de gemiddelde snelste tijd op de mediumband, waardoor alles nog mogelijk is voor Red Bull Racing.

Dit blijkt uit een analyse van de longruns door Auto, Motor und Sport. De verwachting is dat Verstappen en Red Bull ook dit weekend weer een goede kans maken op de poleposition en overwinning, maar Mercedes mag niet uitgevlakt worden. Als het gaat om gemiddelde rondetijden op de zachte band is Lewis Hamilton namelijk de snelste coureur, de Brit laat 1:09.559 noteren en is daarmee drie tienden los van naaste tegenstander Sergio Perez, welke één ronde minder reed in zijn longrun. Bij Valtteri Bottas lag het tempo wat lager, de Fin kwam niet verder dan een 1:10.249. Verstappen reed geen representatieve longrun op de zachte band.

De Nederlandse stercoureur deed dit wel op de mediumband en dat ging van een leien dakje. Verstappen was met afstand de snelste op de gebalanceerde compound van Pirelli. De Red Bull-coureur kwam over vijftien ronden tot een gemiddelde van 1:09.676 en was daarmee een halve seconde los van Hamilton, welke ook nog eens vier ronden minder reed. Het mag duidelijk zijn dat het tempo op de mediumband bij Red Bull wel snor zit, want de Oostenrijkse renstal heeft als enige Formule 1-team een auto die gemiddeld minder dan 70 seconden nodig had voor een rondje Red Bull Ring op de mediums. Ook Fernando Alonso en Esteban Ocon konden niet aan de tijden van Verstappen tippen en moest genoegen nemen met een 1:10.071 en 1:10.229.

Het is weer een ander verhaal op de harde band. Hier is het juist Bottas die de snelste tijd grijpt met een gemiddelde van 1:09.588, al is het verschil met Verstappen welhaast verwaarloosbaar. Sterker, aangezien de longrun van de leider in het klassement vijf ronden langer was dan die van zijn Finse concurrent, maar Verstappen desondanks een 1:09.621 noteerde, kan misschien wel worden gesteld dat de Nederlander in theorie ook sneller is op deze band. Opmerkelijk is dan weer wel dat Perez tweeënhalve tienden langzamer was dan zijn teammaat, ook al duurde zijn longrun maar zeven ronden – dit terwijl het gemiddelde van Verstappen gebaseerd is op zestien ronden. Overigens lijkt ook Williams, of in ieder geval George Russell, er aardig bij te zitten dit weekend. De Mercedes-protegé zette over negentien ronden een competitieve gemiddelde rondetijd neer van 1:09.920.

Red Bull in eigen achtertuin snelste qua race pace

Het lijkt in Oostenrijk redelijk om het even te zijn als gekeken wordt naar de longrun snelheid op de verschillende Pirelli-banden, maar een analyse op de officiële website van de Formule 1 wijst uit dat het voordeel wel degelijk ligt bij Red Bull zou liggen. Het is Red Bull dat op dit gebied de boventoon voert, maar Mercedes zit krap op de hielen van het thuisteam. De achterstand van de Duitse renstal bedraagt 0,19 seconde. Opvallend is dat Ferrari een lastige eerste dag leek te kennen tijdens de openingsdag van de Grand Prix van Stiermarken, maar de Scuderia er qua race pace heel goed bij lijkt te zitten. Zo goed zelfs, dat het met een achterstand van 0,44 seconde bij de drie snelste teams hoort. Daarachter zijn McLaren en Alpine te vinden. Alle teams behalve Haas zitten in Oostenrijk gemiddeld binnen een seconde van elkaar.

Voor Verstappen is er wel goede hoop dat hij de eerste coureur in het Formule 1-seizoen van 2021 zal worden die drie polepositions pakt. Bij een analyse van de snelheid over één ronde komt Red Bull als beste uit de bus. Daarmee staat het wederom voor Mercedes, al gaat het ditmaal om een nog kleiner verschil van slechts 0,07 seconde. McLaren, Alpine en AlphaTauri voegen zich daarachter om de top vijf te vormen, terwijl Ferrari het moet doen met de zevende plek. Die goede race pace kan de Italiaanse renstal dus nog wel eens goed van pas komen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws