Analyse van de Alpine A521 wijst op nieuwe verdeling van luchtstromen Formule 1
Formule 1

Analyse van de Alpine A521 wijst op nieuwe verdeling van luchtstromen

Analyse van de Alpine A521 wijst op nieuwe verdeling van luchtstromen

De Alpine A521 is geen radicale upgrade ten opzichte van de voorgaande Renault R.S.20, concludeert Mark Hughes. Volgens de technisch analist van Formula 1 zijn de voornaamste verschillen te vinden rond de sidepods en bargeboards, met als doel de luchtstromen langs de vloer en naar de diffuser beter te verdelen. De verwachting is dat het team tijdens de test in Bahrein het echte eindproduct pas laat zien.

De neus van de nieuwe Alpine is nauwelijks veranderd, op één onderdeel na. 'De cape is nogal anders', legt Hughes uit. 'Dit heeft te maken met de herziene luchtstroomprioriteiten rond de vloer en diffuser. De reglementaire aanpassingen die teams daaraan moesten doen, vragen om een andere aerodynamische verdeling.'

De tweede stap in het sturen van deze luchtstromen, heeft Alpine gemaakt rond de sidepods. 'Het lijkt erop dat de sidepods iets smaller zijn geworden. In combinatie met de zeer ingewikkelde bargeboards zal dat de luchtstroom langs de zijkanten naar het achterste deel van de auto verbeteren.' Het team heeft volgens Hughes hiermee geprobeerd verloren downforce terug te winnen. 'De stromingen langs de zijkanten en de bodemplaat werken samen om de aerodynamische kracht van de nieuwe vloer te maximaliseren.'

Analyse van de Alpine A521 wijst op nieuwe verdeling van luchtstromen
Analyse van de Alpine A521 wijst op nieuwe verdeling van luchtstromen

Upgrades aan de krachtbron

Tijdens de lancering van de A521 werd er gesproken over ontwikkelingen aan de Renault-krachtbron. Het team ging niet in op specifieke details, maar Hughes wist er al één te ontdekken. 'Het lijkt erop dat de luchtinlaat qua lay-out herzien is. De motorkap direct achter de airbox heeft namelijk een iets groter volume gekregen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws