Audi gewaarschuwd voor intrede in de Formule 1: 'Is een heel ander spel dan andere klassen' Formule 1
Formule 1

Audi gewaarschuwd voor intrede in de Formule 1: 'Is een heel ander spel dan andere klassen'

Audi gewaarschuwd voor intrede in de Formule 1: 'Is een heel ander spel dan andere klassen'

Voormalig Formule 1-coureur Allan McNish benoemt dat Audi een grote uitdaging te wachten staat wanneer het in 2026 een Formule 1-intrede maakt. Hij benadrukt dat de koningsklasse van een heel ander kaliber is dan elke andere. Je moet met veel zaken rekening houden, zoals momenteel het budgetplafond en het beperkte aantal motoren dat in een seizoen gebruikt mag worden.

De 53-jarige die momenteel werkzaam is als coördinator van autosportactiviteiten bij de Audi Group, verklaart dat de Formule 1 heel anders is dan andere klassen. 'Ik reed met Toyota in Le Mans en sprong toen in de Formule 1, het was een heel ander spel', begint McNish tegenover de Motorsport Magazine-podcast. Eerder won de coureur de 24 uur van Le Mans won, maar in de koningsklasse had hij het een stuk lastiger.

Toyota maakte in 2002 een intrede in de sport en McNish reed dat jaar zijn enige seizoen in de Formule 1. Hij moest genoegen nemen met de negentiende plek en geen enkel punt. De voormalig testrijder van McLaren en Benetton benadrukt een verschil dat op hem grote indruk heeft gemaakt. 'Alleen al wat het personeel betreft, het moest met drie worden vermenigvuldigd om een Formule 1-programma te kunnen produceren', vervolgt de Schot.

McNish: 'Er is een enorme kloof tussen het middenveld en overwinningen'

Natuurlijk was de Formule 1 aan het begin van deze eeuw wel anders dan nu. 'Toegegeven, dat was twintig jaar geleden. Dat was toen budgetten onbeperkt waren en toen motoren onbeperkt waren. Je zou in de loop van een weekend drie motoren gebruiken', geeft McNish als voorbeeld. 'Nu kijk je eigenlijk naar dat aantal over een seizoen. Er zijn dus veel veranderingen', verklaart de coureur. Audi staat dus een grote uitdaging te wachten bij een intrede in 2026.

Het verschil tussen teams kan namelijk erg groot zijn. 'Wat voor mij heel duidelijk was, was toen ik eind 2002 van Toyota overstapte naar Renault als derde coureur met nog een reserverol. Mijn allereerste ronde in Barcelona was sneller dan mijn kwalificatieronde in de Toyota', geeft de McNish als voorbeeld. 'Dus het verschil tussen mensen die vechten in het middenveld, waar Toyota op zijn best was tegen het einde van het seizoen, en waar je vecht voor raceoverwinningen, is een enorme kloof. Ik denk niet dat iemand een dergelijk niveau kan onderschatten en nu is het nog meer het geval in de top van de Formule 1', waarschuwt de 53-jarige Audi-coördinator.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws