Audi verwacht in 2026 al competitief te zijn in F1 ondanks korte voorbereidingstijd Formule 1
Formule 1

Audi verwacht in 2026 al competitief te zijn in F1 ondanks korte voorbereidingstijd

Audi verwacht in 2026 al competitief te zijn in F1 ondanks korte voorbereidingstijd

Audi moet binnen vier jaar een fatsoenlijk Formule 1-project opgezet hebben, maar verwacht wel direct competitief te kunnen zijn in de sport. Dat vertelt bestuurslid Markus Duesmann tegenover onder meer de Nederlandse tak van Motorsport.com. Vrijdagochtend werd bekendgemaakt dat het Duitse automerk in de Formule 1 zal stappen vanaf 2026 en de verwachtingen zijn hoog.

'We gaan een compleet nieuwe aandrijftrein ontwikkelen, de interne verbrandingsmotor en het elektrische gedeelte zullen volledig nieuw zijn, en we hebben daarvoor niet al te lang de tijd', vertelt Duesmann, die weet dat de druk er vol opstaat bij Audi. 'We zetten een operatie op binnen onze motorfaciliteit in Neuburg an der Donau, niet ver van ons hoofdkwartier in Ingolstadt, en moeten alles daar naar F1-standaarden brengen.'

Audi is al begonnen met het opzetten van de faciliteiten, maar het zal tijd in beslag nemen, weet ook Duesmann. 'En hoewel we daar al een fantastisch team hebben met mensen die ervaring hebben in de autosport, moeten we ook veel mensen aannemen, wat eveneens tijd kost. Dat terwijl we binnen vier jaar op de grid willen staan.'

Audi's ervaring met elektrische autosport

Oliver Hoffmann, bestuurslid voor technische ontwikkeling, zegt dat Audi een grote uitdaging staat te wachten om al het werk gedaan te krijgen voor 2026. 'Maar we hebben enkele compromissen kunnen sluiten met de nieuwe regels, waardoor we in staat zullen zijn om op gelijke hoogte als de andere fabrikanten mee te doen', legt de Duitser uit. Dat Audi al ervaring heeft met elektrische autosport helpt mee. Zo namen ze deel aan de Formule E, werd een hybridemotor gebruikt in het WEC en was hun Dakar-auto van dit jaar volledig elektrisch.

Hoffmann is dan ook optimistisch. 'We waren in staat om binnen een jaar een Dakar-auto te ontwikkelen, die ook een zeer complexe aandrijftrein heeft. We zijn de FIA en de Formule 1 dankbaar dat ze een manier hebben gevonden om een grote sprong vooruit te maken op het gebied van duurzaamheid en de focus op het elektrische gedeelte van de aandrijftrein te vergroten. Als het gaat om elektrische aandrijftreinen is veel kennis en expertise al aanwezig in Neuburg. Ik denk dat we in 2026 op het podium kunnen staan.'

F1-zeges en -titel uitgesloten voor 2026

Duesmann gaat er echter niet vanuit dat zeges en de titel dan al mogelijk zijn. Dat zou een onrealistisch ideaalbeeld zijn. 'Maar we hebben intern zeker een tijdlijn voor wat we willen bereiken. Idealiter zijn we binnen drie jaar zeer competitief. Het is duidelijk waar we op dit moment staan en we weten dat de anderen al werkende aandrijflijnen hebben. Maar we hebben er vertrouwen in dat de veranderingen aan de regels groot genoeg zijn dat we in de sport kunnen stappen en gelijk competitief kunnen zijn.'

Check hier de odds voor een overwinning van Max Verstappen in België!

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws