Barretto neemt de vrijdag onder de loep: 'Verstappen kan altijd toeslaan wanneer het moet' Formule 1
Formule 1

Barretto neemt de vrijdag onder de loep: 'Verstappen kan altijd toeslaan wanneer het moet'

Barretto neemt de vrijdag onder de loep: 'Verstappen kan altijd toeslaan wanneer het moet'

Red Bull Racing kende een moeilijke vrijdag in het prinsdom, terwijl Ferrari en Mercedes juist twee heel goede sessies hebben gehad. De Oostenrijkse renstal ligt echter niet zover achter op de concurrentie als men wellicht denkt, zo analyseert F1TV-analist Lawrence Barretto. De Brit wijst aan dat Ferrari veel tijd wint in de langzame bochten, maar dat Red Bull nog steeds de snelste is betreffende de racepace, en dat Max Verstappen vaker heeft laten zien dat zijn magie gewoon werkt op de kwalificatiedag.

Leclerc was op vrijdagmiddag goed los op zijn thuiscircuit en de kwalificatieruns gingen hem erg goed af. Om het weekend in Monaco met zoveel vertrouwen te beginnen, is vanzelfsprekend een goed teken, vooral gezien zijn pech op zijn thuisbaan de laatste paar seizoenen. Op weg naar Monaco suggereerden de simulaties van Barretto dat Ferrari nipt het te kloppen team zou zijn, met een voorsprong van 0,06s op de kampioensformatie, maar die verwachting heeft de Italiaanse renstal overtroffen. Verstappen kaartte aan dat Red Bull mijlenver achter zou liggen op Ferrari, al denkt Barretto dat dat ook wel weer meevalt. ‘Het voordeel van Ferrari ligt in de langzame bochten, waar de rode bolides twee tienden sneller zijn dan hun rivalen Red Bull en Mercedes, en bijna een halve seconde beter dan de McLarens’, schrijft Barretto in zijn analyse voor Formula 1.com.

‘De racepace is vergelijkbaar met die van Red Bull, waarbij het verschil slechts 0,01s is. Leclerc is de sterkeree van de twee Ferrari-coureurs, waarbij Sainz toegaf dat hij de verkeerde richting koos met de afstellingen.’ Sainz bewees in de voorgaande edities van de Grand Prix van Monaco echter wel dat hij goed kan presteren op het stratencircuit, en hij is ervan overtuigd dat hij zich kan herstellen voor de kwalificatie op zaterdag. ‘Als hij dat doet, dan is Ferrari zeker de favoriet voor de pole, en om de eerste rij te bezetten. Verstappen was somber na een moeilijke dag in Monaco. De Nederlander was zo ontevreden dat hij de dag omschreef als het slechtst mogelijke resultaat van het weekend tot nu toe.’ Hij klaagde vooral over het hobbelige asfalt, maar ondanks dit ongemak lagen de Red Bulls niet zover achter in de racesimulaties als de situatie zou suggereren.

De tekst gaat verder onder het X-bericht.

'En ze zijn eigenlijk de snelste van allemaal betreffende de racepace', schrijft Barretto. 'Toch heeft Verstappen keer op laten zien dat zelfs wanneer hij niet één is met de auto, hij toch in staat is om te presteren wanneer het ertoe doet. Imola vorig weekend was slechts het laatste voorbeeld. Hij reed een fantastische ronde in Monaco vorig jaar, na soortgelijke problemen', kaart de F1TV-analist aan. Verstappen toverde in 2023 in Monaco een fantastische ronde uit de hoge hoed, maar of hij dat dit jaar weer kan doen is nog maar de vraag. De Nederlander wist het in Imola in ieder geval voor elkaar te krijgen. In Monaco is de poleposition nog crucialer, aangezien er amper inhaalmogelijkheden zijn op het krappe stratencircuit.

McLaren kan meedoen: 'Ze zitten middenin de strijd met Ferrari en Red Bull'

'McLaren zag er vanaf het begin sterk uit, met Norris en Piastri die de auto bijna dansend door de straten van Moanco stuurden', gaat Barretto verder. 'Hun grip in de langzame bochten zag er goed uit en ze leken vooruitgang te boeken met de vering, zodat de auto over de dag beter over de hobbels reed. Volgens de gegevens zitten ze middenin de strijd met Red Bull en Ferrari aan de voorkant, waarbij het Britse team slechts 0,2s achter ligt in kwalificatiesimulaties. Zelfs als ze zich niet op de eerste rij kwalificeren, liggen ze slechts 0,08s achter in racesnelheid – en met hoge degradatie voor het hele veld kunnen ze waarschijnlijk een krachtige undercut gebruiken om vooraan te komen', schrijft de Brit. Voor Mercedes was het ook een positieve vrijdag, met Hamilton die de eerste vrije training als snelste afsloot.

De tekst gaat verder onder het X-bericht.

Hij kon snel een ritme opbouwen, wat hem zijn snelle rondetijden opleverde. 'Zijn teamgenoot George Russell had een meer uitdagende dag, omdat hij worstelde met vibraties bij het remmen, terwijl het team toegaf dat ze wat werk te doen hebben in de longruns omdat de voorbanden zo snel begonnen te grainen', schrijft Barretto. 'Hamilton denkt dat dit de beste dag voor een Mercedes in Monaco was sinds 2021, waarbij de gegevens suggereren dat de pace van de Duitse renstal in VT1 te danken was aan de snelheid in een rechte lijn, en meer inzet van de krachtbron. Trackside chief Andrew Shovlin denkt dat ze een fatsoenlijk platform hebben om mee te werken. Fluister het maar, maar Mercedes zou wel eens hun beste weekend van het seizoen kunnen beleven...'

Pakt Verstappen de overwinning in Monaco? Krijg 50x of 100x je inzet bij een winstmarge van 10 seconden of meer! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws