Blog Monaco dag 1: dwergstaat omgetoverd tot ware Formule 1-paradijs, inclusief doolhof Formule 1
Formule 1

Blog Monaco dag 1: dwergstaat omgetoverd tot ware Formule 1-paradijs, inclusief doolhof

Blog Monaco dag 1: dwergstaat omgetoverd tot ware Formule 1-paradijs, inclusief doolhof

Een nieuw raceweekend is aangebroken, en F1Maximaal.nl is daar opnieuw bij om live verslag te doen en diverse interviews af te nemen. Het is voor ons alweer de tweede race van dit seizoen waar we bij aanwezig zijn. Ook dit weekend zal de dienstdoende redacteur een dagelijkse blog bijhouden, en dat zal gebeuren vanaf het iconische circuit in Monaco. Rechtstreeks vliegen naar de dwergstaat zat er niet in, en dus werd de reis ingezet naar een andere toeristische trekpleister, namelijk Nice.

We zijn nog niet eens bijgekomen van de race in Barcelona, waar mijn collega Christian Moerman bij aanwezig was, of de volgende race staat alweer op de kalender. Monaco is dit keer de bestemming van het Formule 1-circus, en dus begeven de fans zich richting de zuidkust van Frankrijk. Steden daar staan vooral bekend vanwege de luxueuze havens, veel te dure winkels en dikke sportwagens. Dat merk je meteen, want voor een taxirit, in niet de minste auto, betaal je een vermogen.

Een oneindige doolhof

Met een korte nachtrust, besloot ik vandaag (vrijdag) om voor het openbaar vervoer te kiezen. Mijn AirBnB zit een flink stuk buiten Monaco, maar een uurtje treinen is te doen. Bij elke halte zag je het dan ook steeds drukker worden, vooral met mensen die een Ferrari-shirtje aanhadden, logischerwijs om Charles Leclerc te steunen. Langs de prachtige zuidkust kom je dan uiteindelijk aan in Monte Carlo, waar het echte zoekwerk pas gaat beginnen.

Alleen al om het station uit te komen, was een hele opgave. Het had ook geen zin om achter mensen aan te lopen, want iedereen moest een andere kant op. Doordat het allemaal erg krap is in Monaco, zit er ook geen logica achter hoe je bij je bestemming moet komen. Wegen zijn afgesloten, dus Google Maps heeft ook bijna geen zin. Toch lukte het mij om stipt om acht uur in de ochtend mijn perskaart op te halen. Mijn zoektocht naar het mediacentrum volgde, en met een paar keer omlopen, had ik deze ook gevonden.

Onderweg naar het mediacentrum werd het mij duidelijk dat ook dat een flinke opgave zou worden.
Onderweg naar het mediacentrum werd het mij duidelijk dat ook dat een flinke opgave zou worden.

Aangekomen in het mediacentrum, was het nog redelijk rustig. Maar al snel kwam daar verandering in, toen de persconferentie van de rijders op het punt van beginnen stond. De hele perszaal liep vol met journalisten, dan moet je denken aan zo'n veertig tafeltjes met aan elke tafel plek voor zes journalisten. Die waren gelukkig niet allemaal bezet, maar als je je bedenkt dat er journalisten van over de hele wereld naar één ruimte komen, dan kan je je vast wel een voorstelling maken hoe druk het er is. En dan is het nog maar vrijdag.

Twee uur lang duren de persconferenties bij elkaar, maar die tijd vloog werkelijk voorbij. Tijd om mezelf klaar te maken voor een interview met Formule 2-rijder Felipe Drugovich, de huidige leider in het kampioenschap bij het team van MP Motorsport. En daar komt gelijk het volgende puntje van Monaco tevoorschijn. Alle paddocks liggen flink uit elkaar. Die van de Formule 1 ligt uiteraard bijna naast de baan, maar voor die van de Formule 2 moest ik naar een parkeergarage iets verder van het circuit af.

De truck van MP Motorsport, waar ook de auto's worden onderhouden, zat verstopt in een grote parkeergarage. Daar zitten ook de rest van de Formule 2-teams.
De truck van MP Motorsport, waar ook de auto's worden onderhouden, zat verstopt in een grote parkeergarage. Daar zitten ook de rest van de Formule 2-teams.

Het interview met Drugovich vond plaats om drie uur, daardoor moest ik de eerste vrije training laten schieten. Daarin zag ik later dat Charles Leclerc de snelste was, en dat zal ongetwijfeld goed zijn ontvangen op de tribunes in Monte Carlo. De Monegask is erop gebrand om zich te revancheren, want in de afgelopen seizoenen ging het vaak mis in Monaco. Max Verstappen wist zijn draai nog niet helemaal te vinden, want met de vierde plaats zal de Nederlander geen genoegen nemen.

Na het interview keerde ik gauw terug naar het mediacentrum. Voordat de tweede vrije training begon, besloot ik nog even om de paddock van de Formule 1 in te duiken. Ik was erg nieuwsgierig hoe ze dit nou hadden ingericht. Ik stelde mij nog enigszins een mooie paddock voor, maar de motorhomes staan werkelijk tegen het water aan gedrukt. Er is weinig loopruimte en daardoor gaf het mij ook niet echt het gevoel van een paddock (zie hoofdfoto van het artikel). Maar ook dat is Monaco.

Van je collega's moet je het hebben

Dan door naar de tweede vrije training, deze kon ik enigszins volgen vanuit het mediacentrum, behalve dan dat ik vrij ver achteraan zit en de schermen moeilijk kan zien. Het mooie aan het mediacentrum is dat je alles toch meekrijgt. Journalisten springen op als er iets aan de hand is op de baan. Als er een rode vlag is, hoef je niet bang te zijn dat je die mist. Je collega's zorgen er wel voor dat je het niet mist. Ondertussen was ik alweer bezig om mijn interview en de persconferenties verder uit te werken.

Het is nog wel even aardig om te vermelden dat de Ferrari's weer eens ontzettend snel waren. In de tweede vrije training was Leclerc wederom de snelste, en Carlos Sainz sloot zich daarbij aan. Het gat van Leclerc op Verstappen is bijna vier tienden, en dus is er nog genoeg werk aan de winkel voor Red Bull. Ik probeerde nog een glimp op te vangen van de coureurs na afloop van de vrije trainingen bij het vierkantje, maar helaas waren ze al gevlogen. Morgen weer een kans.

Daarmee komt er ook gelijk een einde van mijn eerste dag hier in Monaco. Een dag vol met nieuwe indrukken, want het is voor mij de eerste keer dat ik bij een Formule 1-race aanwezig ben. Op het laatste moment krijg ik nog een welverdiend broodje in mijn handen geschoven van de cateraar. Nadat ik het broodje op heb, en dit blog heb afgeschreven, kan ik alleen maar uitkijken naar de komende twee dagen, waarin hopelijk weer een hoop te beleven valt.

Door: Rick Pasker | Twitter: @rickpasker

Zijn er nog dingen die je altijd al had willen weten van Monaco en wil je dat graag terug zien in mijn blog? Laat dan vooral een reactie achter of stuur een e-mail naar r.pasker@f1maximaal.nl.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws