Boordradio VT1 & 2 | Russell: 'Ik crashte bijna achterop Sainz!' Formule 1
Formule 1

Boordradio VT1 & 2 | Russell: 'Ik crashte bijna achterop Sainz!'

Boordradio VT1 & 2 | Russell: 'Ik crashte bijna achterop Sainz!'

Na een vrijdag waarop niet erg veel gebeurde, waren er toch een aantal coureurs die hun engineers wilden informeren over gebeurtenissen op de baan. Iets wat zij meemaakten, over de bolide of gewoon om even te klagen. Ook de engineers kwamen soms met informatie aan de coureurs, wat vaak het (tijdelijke) einde van de sessie betekende. Kortom, hier zijn de boordradio's.

De eerste vrije training werd al snel een halt toegeroepen voor Pierre Gasly. De Fransman was pas net op de baan, maar kon al snel weer terug naar de garage. 'Oké Pierre, box, box, we hebben een probleem met de auto', zo werd aan hem verteld. Gelukkig voor hem kon hij later gewoon weer zijn rondjes maken en verloor zodoende relatief weinig tijd om zijn programma af te werken.

Minder gelukkig was Mick Schumacher, wiens auto er tijdens de tweede vrije training mee stopte, nadat hij deze tijdens de eerste training al had moeten afstaan aan Antonio Giovinazzi. 'Ik denk dat ik de motor heb laten vastlopen of zoiets... wat is er in godsnaam gebeurd?!', zo klonk het verontwaardigd vanuit de cockpit, waarna hij werd gesommeerd de auto aan de kant te zetten.

Russell geen vrienden met zijn W13

Tijdens zowel de eerste als de tweede vrije training was het George Russell die regelmatig te horen was over de boordradio. Het had overigens niet veel gescheeld of er viel niet zoveel meer te communiceren over de boordradio, want dan had hij in de garage gestaan. 'Oh mijn god, ik crashte bijna achter op Sainz daar. Hij ging gewoon zo goed als stil staan bij uitkomen bocht 5', zo liet de Brit boos weten.

Niet alleen zijn collega's konden hem niet bekoren, ook zijn Mercedes-bolide was allesbehalve fijn om mee te rijden. 'Het ding stopt niet bij bocht 1', waren zijn eerste ietwat oneerbiedige woorden over de W13. Tijdens VT2 was hij wat milder, met teksten als: 'Best wat meer stuiteren op het rechte stuk' en 'de plaatsing van de auto is een beetje all over the place op het moment.' Al met al was de Brit dus niet gelukkig, net als teamgenoot Lewis Hamilton overigens. 'De auto is erg onstabiel', zo liet hij weten.

Nederlanders laten zich horen

Nederlanders? Ja, Nederlanders, want het was Nyck de Vries die de eerste vrije training mocht rijden voor Aston Martin op de plek van Sebastian Vettel. Hoewel het in zijn rondetijd niet terug te zien was, deed de Fries het best aardig en was hij dan ook blij met deze kans. 'Bedankt daarvoor!', zo liet hij het team weten. De andere Nederlander, Max Verstappen, was een stuk minder blij. 'Ongelooflijk', zo reageerde hij nadat Lando Norris hem van een goede rondetijd afhield door in de weg te rijden.

Uitstapjes en vlakke banden

Valtteri Bottas leek tijdens de tweede vrije training erg goede vrienden te zijn geworden met de grindbak bij het uitkomen van Lesmo 2, want tot tweemaal toe ging hij op die plek buiten de baan. 'Ik ben opnieuw in het gravel, zelfde plaats, alles is goed', zo informeerde de Fin aan zijn team. De laatste boordradio komt op naam van Charles Leclerc, die op de valreep nog even een setje banden naar de haaien werkte. 'Mijn linkervoorband is flat spotted'.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws