Boordradio's F1 GP Miami | Verstappen bemoeide zich met engineer: 'Max, jij focust op het rijden' Formule 1
Formule 1

Boordradio's F1 GP Miami | Verstappen bemoeide zich met engineer: 'Max, jij focust op het rijden'

Boordradio's F1 GP Miami | Verstappen bemoeide zich met engineer: 'Max, jij focust op het rijden'

De Grand Prix van Miami trakteerde de kijker op een inhaalrace van Max Verstappen en een paar mooie gevechten in het middenveld. De coureurs hadden weer genoeg te melden aan de pitmuur tijdens de race, met name over de banden en de strategie. Het is dus tijd om de leukste boordradio's van de Grand Prix van Miami op een rijtje te zetten.

De openingsronde begon wat chaotisch voor sommige coureurs. Met name in het middenveld vond er wat duw- en trekwerk plaats. Daar had Lewis Hamilton last van. Na een matige kwalificatie moest de Mercedes-coureur starten op P13. Bij de start hoopte hij een aantal plekken goed te maken, maar dat wilde niet helemaal lukken zoals hij het in zijn hoofd had. 'Ik heb iemand geraakt', liet Hamilton weten in de eerste ronde. 'Begrepen, alles ziet er oké uit voorlopig', kreeg hij als antwoord.

Een paar rondes later wilde de zevenvoudig wereldkampioen daar wel even op terugkomen, want volgens hem was de auto niet oké. 'De auto voelt absoluut niet goed aan, aan de rechtervoorkant, kapotte voorvleugel', zei Hamilton. 'Ik weet niet of we het deze race vol gaan houden, de auto blijft niet in een rechte lijn rijden op het rechte stuk', klonk de Brit enigszins bezorgd. Dat lag mede aan de wind en nog steeds enige problemen met porpoising. 'Begrepen, het waait hard, en we stuiteren veel', antwoordde Peter Bonnington.

Hamilton was echter niet de enige coureur van zijn team die problemen had, ook George Russell meldde zich even later. 'Grote vibratie op de remmen', zei de jongere Brit. Nadat hij dat meldde aan de pitmuur kwam hij er niet meer op terug. Het was even stil op de boordradio van Russell. Toen hij later weer wat zei, ging het over de strategie. 'Mijn gevoel zegt dat het een plan A-race wordt', kaartte hij aan. Bij Fernando Alonso hadden ze het ook over plan A, maar dan net iets anders. 'Het voelt aan als plan A min twaalf', liet de Spanjaard weten.

Banden, voorvleugels en het schakelen geven de coureurs kopzorgen

Op een derde van de race was het te merken dat de mediumband het niet lang meer zou volhouden. Carlos Sainz was de eerste die zich meldde met klachten over de banden. 'De voorbanden hebben het lastig. We neigen meer naar plan B. De harde banden zien er snel uit', zei de Spanjaard. De harde band zag er inderdaad snel uit, want Verstappen wist op die band zeer snel zijn weg naar voren te maken. Pérez zag de Nederlander ook al in zijn spiegels en merkte dat zijn banden ook niet zo fris meer waren. 'Mijn rechtervoorband begint het een beetje op te geven.'

Tekst gaat verder onder de foto

De gele banden van Pérez begonnen sneller door te zakken dan verwacht. (foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)
De gele banden van Pérez begonnen sneller door te zakken dan verwacht. (foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Drie rondes na die boordradio dook de Mexicaan naar binnen om zijn mediums te ruilen voor een set harde banden. Verstappen reed gewoon door op de witte band, maar liet de pitmuur wel even schrikken. 'Het opschakelen voelt niet zo goed', vertelde de tweevoudig wereldkampioen aan zijn team. Gelukkig was er niets aan de hand met de auto. Hoe dan ook wilde de Nederlander nog wel even informeren over de mediums. 'Je moet me laten weten wat de limitatie is op de mediumbanden, zodat we de voorvleugel daarop kunnen aanpassen.'

Zijn engineer, Gianpiero Lambiase, vond het echter niet nodig dat Verstappen zich daarmee bezig ging houden. 'Max, ik richt me op de pitmuur, jij focust op het rijden', antwoordde Lambiase. Waar Verstappen dacht zelf de engineer te spelen, ging Lance Stroll hem achterna. Het was een beetje stil op de boordradio van Stroll, dus schudde hij zijn engineers even wakker. 'Geef me een update over wat er in de race gebeurt!', zei de Canadees fel terwijl hij druk in gevecht was in het middenveld. 'De snelheid ziet er goed uit!', antwoordde zijn engineer. Daar had Stroll vast veel aan.

Onderlinge strijd bij Mercedes en Red Bull

Verstappen reed ondertussen nog steeds op de harde band en het leek in ronde 29 voor hem nog lang geen tijd om een stop te maken. 'Hoeveel ruimte heb ik naar Max?', vroeg Pérez. '1.8', was het antwoord. Ondertussen werd de Nederlander ook even op de hoogte gesteld over het één en het ander. 'Je bent twee tienden sneller dan Checo in sector twee. Dat is allemaal in bochten vier, vijf en zes, en dus het pushen van de banden. Het begint harder te waaien, dus wees daar voorzichtig, Max', vertelde Lambiase.

Twee rondes later mocht Verstappen nog harder gaan trappen. 'Je mag je banden nu meer belasten. We kijken nu naar de baanpositie tegenover Fernando', meldde zijn engineer. Inmiddels was Hamilton in de top tien terecht gekomen en zat Russell er vlak achter. Mercedes wilde niet dat de zevenvoudig wereldkampioen zijn teamgenoot op ging houden. 'We hebben George 1,1 achter ons. We racen niet tegen hem, we racen tegen Ocon, dus houd hem niet op.'

Tekst gaat verder onder foto

Hamilton moest zijn plek afstaan aan Russell (foto: Mercedes AMG F1)
Hamilton moest zijn plek afstaan aan Russell (foto: Mercedes AMG F1)

Hamilton vond het prima, maar daarbij wilde hij het zijn teamgenoot niet makkelijk maken. 'Hij mag erlangs, maar ik ga niet inhouden', antwoordde de Brit stellig. Hoe dan ook liet hij Russell er gewoon voorbij. Dat kon de jongere Brit wel waarderen. 'Heel erg bedankt, ik waardeer het enorm', zei Russell. Hij kon zijn pace gebruiken om te jagen op Sainz, die vlak voor hem zat. Niet veel later wist hij de Spanjaard in te halen. 'That's how we roll!', juichte Russell over de boordradio. Hamilton zat nog even vast achter Bottas, maar dat duurde niet lang.

Russell mag Hans Anders gaan bellen: 'Zitten we zo dicht bij Pérez?'

Russell was duidelijk sneller dan Hamilton, en daar leek hij zo enthousiast van te worden dat hij even dacht dat hij Pérez voor zich zag rijden. 'Zitten we zo dicht bij Pérez?', vroeg hij. 'Nee, dat is Sargeant', liet zijn engineer weten, wat Russell dus verkeerd had gezien. Heel ver voor Russell was Verstappen even achter Pérez beland. De Nederlander kwam binnen voor de mediumband. Het duurde slechts enkele rondes voordat Verstappen weer aan de leiding lag. 'Heeft Max het moeilijk?', vroeg Pérez, in de hoop dat hij nog kon aanvallen.

'Hij is zijn banden in sector één aan het managen', zei zijn engineer. Uiteindelijk kon Pérez niet meer in de buurt komen van de tweevoudig wereldkampioen. Verstappen kwam als eerste over de finish in Miami. 'Goed gereden vandaag, Max. We hebben het onszelf wat lastiger gemaakt, maar we gaan kijken naar wat we gisteren beter hadden kunnen doen, maar vandaag heb je heel goed gereden, goed gedaan', loofde Lambiase. 'Ik noem dat simply fucking lovely, het was een goede race, heel erg bedankt, de auto was weer heel goed, ook heel goed voor het team weer!', zei Verstappen.

Tekst gaat verder onder de foto

Verstappen pakte zijn derde overwinning van het 2023-seizoen tot nu toe (foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)
Verstappen pakte zijn derde overwinning van het 2023-seizoen tot nu toe (foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Ook Red Bull-teambaas Horner kwam nog even wat zeggen op de boordradio. 'Goed gedaan Max. Dat was een machtige middelste stint. Dat was heel indrukwekkend op die harde band, en bedankt dat je vandaag netjes racete met je teamgenoot. Een geweldige teamprestatie, een één-twee in Amerika, briljant!', zei Horner. De Mexicaan maakte de één-twee compleet. 'Moeilijk weekend, maar goede punten. Goed gedaan van het team, opnieuw een goed weekend. Goed werk, jongens.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws