Boordradio's GP Turkije | Hamilton pislink na bandenwissel: 'Laat me alleen' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Turkije | Hamilton pislink na bandenwissel: 'Laat me alleen'

Boordradio's GP Turkije | Hamilton pislink na bandenwissel: 'Laat me alleen'

De Grand Prix van Turkije bevatte enkele noemenswaardige boordradio's. Wat te denken van de discussies tussen de coureurs over de banden in de verraderlijke omstandigheden, Max Verstappen die problemen had met zijn stuur, of Lewis Hamilton die het maart niet eens werd met zijn team over het maken van een late pitstop? Geen zorgen, F1Maximaal heeft de beste boordradio's op een rijtje gezet.

Het ging al vroeg in de race fout bij Fernando Alonso. De Spanjaard werd, zo vond de wedstrijdleiding, in de rondte getikt door Pierre Gasly. Alonso had er geen goed woord voor over: 'Wat een stomme gast die Gasly.' Daar was de AlphaTauri-coureur het echter niet helemaal mee eens en zegt: 'Ik werd gesandwitched?!' Toch kreeg de Fransman een tijdstraf voor het incident.

Verstappen zag daarna iets opmerkelijks op zijn stuur in ronde 5. Een probleem met de versnellingsbak was mogelijk aan de orde in zijn RB16B: 'Ik krijg op mijn schermpje een error naast mijn gearshift, wat is dit?' Race-ingenieur Gianpiero Lambiase was snel 'ter plekke' en bood hulp aan: 'We checken het voor je'. Ondertussen werd het voor de coureurs steeds lastiger in te schatten hoe de baan zich zou gedragen met de weersomstandigheden.

Droogweerbanden: wel of niet doen?

Valtteri Bottas vond het nog vroeg om te denken aan droogweerbanden: 'Er zijn nog geen droogweerbanden.' Verstappen sloot zich daarbij aan: 'Het wordt nog niet écht beter, het is over het algemeen nog té nat en té glibberig.' Hamilton vond het ook nog te nat, maar had wel iets anders te melden over zijn rubber: 'Mijn banden beginnen er redelijk aan te gaan.'

In ronde 22 bleek het nog steeds niet een goed moment te zijn om naar de slicks. Bij McLaren dacht men dan ook aan een bandenwissel naar nieuwe intermediates: 'Hoe veel sneller kan je op nieuwe inters gaan?', vroeg de ingenieur van Daniel Ricciardo zich af. De Australiër reageerde: 'Ik denk een stuk sneller.' Twee ronden later bleek dit volgens de ingenieur van Charles Leclerc niet het geval te zijn.

Leclerc wil doorgaan tot het einde op oude intermediates

Terwijl Bottas zijn natweerbanden beschreef als 'een soort slicks', had Leclerc iets héél anders in gedachten: 'Mag ik tot het einde doorgaan op deze banden?', vroeg de Monegask zich af. Zijn ingenieur gaf daar in ronde 41 toestemming voor. Bij Hamilton wilde men een ronde later wél een pitstop maken, maar de coureur zelf was het daar niet mee eens: 'Nieuwe inters? Ik denk het niet.' Verstappen kende in ronde 44 opnieuw problemen met zijn stuur: 'Ik weet niet wat er mis is met mijn stuur, maar het trekt steeds meer naar linksonder.'

Leclerc reed nog steeds rond op dezelfde banden als waar hij de race mee begon, maar de concurrentie, die wel naar nieuwe intermediates ware gegaan, liep hard in. 'Als ik doorrijd op deze band, met deze snelheid, waar kom ik dan terecht?', vraagt de Ferrari-coureur zich af. Zijn ingenieur antwoordde dat hij eerste zou eindigen als hij Bottas achter zich wist te houden. Dat lukte niet en daarom vroeg Leclerc in ronde 46 alsnog een pitstop aan.

Hamilton gefrustreerd met late pitstop

Hamilton reed intussen nog steeds op dezelfde intermediates en had ook geen plannen om te stoppen: 'Deze banden kunnen nog wel tot het einde, denk ik', vertelt de Engelsman in ronde 47. Drie ronden later geeft de zevenvoudig wereldkampioen opnieuw aan dat zijn banden nog prima zijn. In ronde 50 was de Mercedes-pitmuur daar niet meer zo zeker van: 'We moeten nú stoppen, anders verliezen we onze plek aan Gasly.' Hamilton reed toen rond op P3.

Hamilton ging dus maar naar binnen, al was hij het er nog steeds niet mee eens. Wel lag hij voor Gasly, al was het op P5: 'Waarom gaven we onze positie zomaar weg, waar lig ik?', vraagt de 36-jarige zich bezorgd af. 'Ik heb enorme slijtage nu, dus dit gaat niks meer worden zo.' Toen ingenieur Peter Bonnington een update gaf over het gat naar Gasly, hoefde Hamilton het niet aan te horen: 'Laat me alleen, man.'

Bottas, Verstappen en Pérez eindigen op het podium

Ondertussen was het Bottas die loepzuiver naar de overwinning toe reed. De Fin pakte daarmee zijn eerste zege van het seizoen: 'Hey Valtteri, het is James, goede race, echt goed gedaan', prijst James Vowles de Mercedes-coureur. Bottas is dankbaar naar zijn team: 'Dank je, cheers, goed gedaan.' Ook zijn ingenieur looft vervolgens de prestatie die Bottas heeft neer weten te zetten.

Verstappen kwam als tweede over de eindstreep en denkt het maximaal haalbare resultaat te hebben behaald. Wel heeft de Nederlander weer de leiding in het kampioenschap in handen: 'Ik denk dat we het hebben gemaximaliseerd, het was niet makkelijk met de banden vandaag, maar goed gedaan! Gelukkig was de start niet al te slecht en fijn om Checo ook erbij te hebben, het was een goede dag voor het team'

Pérez pakte ondertussen zijn eerste podiumplek sinds de Grand Prix van Frankrijk. De Mexicaan was opgelucht: 'Eindelijk, man. Aah, we kwamen wat snelheid tekort in het begin en ik had moeite met de balans.' Teambaas Christian Horner was vooral erg blij: 'Ik zei al dat je op het podium zou eindigen, top gedaan!' Pérez reageerde: 'Het voelt goed om weer terug te zijn. We kunnen dit ieder weekend doen (op het podium eindigen, red.), laten we dit volhouden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws