AMuS analyseert: 'Zwakte Red Bull werd duidelijk in vergelijking met zusterteam' Formule 1
Formule 1

AMuS analyseert: 'Zwakte Red Bull werd duidelijk in vergelijking met zusterteam'

AMuS analyseert: 'Zwakte Red Bull werd duidelijk in vergelijking met zusterteam'

Valtteri Bottas kroonde zich tot winnaar in de Grand Prix van Turkije. Mercedes leek duidelijk de betere hand te hebben op het Istanbul Park. Na de race bleven er dus enkele vragen open staan. Zo is natuurlijk de vraag waar het snelheidsverschil tussen Red Bull en Mercedes vandaan kwam. Daarnaast ging ook Ferrari de mist in met een late pitstop voor Charles Leclerc. In de analyse van Auto, Motor und Sport worden deze thema's uitvoerig besproken.

Op de klassieke 'Mercedesbanen' kon Red Bull nog redelijk aanhaken, maar voor het weekend van de Turkse GP waren de verwachtingen weer hoog voor Max Verstappen. Echter werd op de vrijdag al duidelijk dat Mercedes het op de heupen had en Red Bull niet kon volgen. Op de zaterdag volgde nog een prima herstel van de Oostenrijkers, maar genoeg om Mercedes aan te vallen, was het niet. Er was opeens grip op het Istanbul Park. Het circuit werd voor de F1-race behandeld en was daardoor niet meer zo glibberig als in het voorgaande jaar.

Dit leidde tot enige problemen bij Red Bull. 'Praktisch gezien is dit gewoon een heel ander circuit', zo vertelde teambaas Christian Horner hoofdschuddend. De andere teams werden natuurlijk ook verrast door de volledig nieuwe omstandigheden, maar vooral Mercedes reageerde sneller. De nacht van vrijdag op zaterdag moest er in Milton Keynes en in de garage bij Red Bull hard worden gewerkt aan een nieuwe, betere afstelling. Na de kwalificatie waren Verstappen en Sergio Perez redelijk tevreden met de balans, maar het was zeker nog niet optimaal.

'Zwakte werd duidelijk in vergelijking met zusterteam AlphaTauri'

Tegen de huidige wereldkampioenen was Red Bull niet opgewassen, maar de zwakte van het team kwam vooral naar voren in de vergelijking met het zusterteam AlphaTauri. In de kwalificatie bleef Verstappen zijn oud-teamgenoot Pierre Gasly maar nipt voor. Ook Helmut Marko was verbaasd door het kleine verschil en noemde de AlphaTauri zelfs de betere auto in Turkije. 'Onder bijzondere omstandigheden kun je zeggen dat AlphaTauri de betere auto was op dit circuit. Zij hebben een betere setup kunnen vinden', aldus Marko na de kwalificatie.

De zwakte van Red Bull zat hem vooral in de afstelling, die niet goed aansloot het volledig veranderde asfalt van Istanbul Park. Echter kwam het verschil niet alleen voort uit deze zwakte, maar ook uit een sterkte van Mercedes. De Duitse renstal was namelijk een stuk sneller op de rechte stukken, ondanks dat zij met relatief veel neerwaartse druk reden. Horner gaf aan dan zijn team al sinds Silverstone met open mond staat te kijken naar de topsnelheden van Mercedes. De volgende race op Austin is ook weer een circuit waar de krachtbron het verschil kan maken, dus mogen de mannen van Red Bull aan de bak om daarvoor te compenseren.

Strategische flops

Vorig seizoen werd Lewis Hamilton kampioen in de Turkse GP. Nu moest de Brit echter genoegen nemen met een vijfde plek en is hem de leiding in het kampioenschap ontnomen door Verstappen. Lang zag het ernaar uit dat Hamilton zijn inhaalrace zou bekronen met een podiumplek, maar zijn team durfde het niet aan om de race uit te rijden op de versleten banden en besloten zo nog tot een late pitstop. Negen ronden daarvoor kreeg hij over de boordradio al de oproep om naar binnen te komen, maar toen wilde zevenvoudig wereldkampioen nog niet.

De pitstop werd door velen met enige verbazing ontvangen, omdat de Hamilton daarmee een goede positie weggaf met nog maar een paar ronden te gaan. Zijn ingenieurs waren echter stellig en zeiden dat de pitstop noodzakelijk was. De banden aan de bolide met nummer 44 waren dermate versleten, dat het karkas van de band al begon door te schemeren. Hierdoor was het risico op een klapband te groot en moest Mercedes wel de call maken om Hamilton binnen te halen. Volgens de strategen zou hij anders minimaal zijn weggezakt naar de zevende plek.

'Hij had hij op de derde plek kunnen eindigen'

Zoals benoemd kreeg Hamilton al negen ronden voor zijn uiteindelijke pitstop de call om van banden te wisselen. Had hij dit gedaan, zou hij zeker voor Pierre Gasly zijn geëindigd, omdat zijn banden dan door de slechte eerste fase heen zouden zijn gekomen. Nu had Hamilton alleen de 'pain' en niet de 'gain' van de nieuwe band. Na zijn pitstop reed Hamilton ook veel te hard en vroeg te veel van zijn nieuwe band, waardoor hij tegen het einde van de race terrein verloor op Leclerc en Gasly.

'Sterk op de baan, matig aan de pitmuur'

Carlos Sainz werd bekroond voor zijn inhaalrace met de eretitel 'Driver of the Day'. Op de baan deed de Spanjaard bijna alles goed. Zijn team liet echter wat steken vallen. De pitstop van Sainz duurde 8,1 seconden, drie keer zo lang als normaal. Hierdoor ging de kans verloren om nog hoger te eindigen. Teambaas Mattia Binotto verklaarde waar het misging bij het team. 'Dankzij de nieuwe regels ging het mis. De pitstop zelf duurde niet lang, maar de goedkeuring met de lampjes ging niet helemaal goed. Hierdoor bleven de lichten te lang op rood staan', aldus de Italiaan na afloop van de race.

Bij Leclerc ging het op strategisch gebied mis. De Monegask kon lang de snelheid van de Red Bulls pareren en leek zo op het podium te kunnen eindigen, maar zijn team beging dezelfde fout als Mercedes. Verschil met het Duitse team is echter dat deze beslissing werd gemaakt door team en coureur samen. Leclerc wilde graag lang buiten blijven, omdat de snelheid van de mannen op de nieuwere banden niet beter leek te zijn. Na een aantal ronden kwamen die nieuwere banden echter tot leven en toen begon de Ferrari-coureur veel tijd in te leveren. Op het gebied van veiligheid waren er bij Ferrari geen twijfels, maar de snelheid was er niet meer op het eind en dus moesten ze Leclerc wel binnenhalen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws