Boordradio's VT1 | Frustraties over Pérez: 'Deze jongen is ongelofelijk!' Formule 1
Formule 1

Boordradio's VT1 | Frustraties over Pérez: 'Deze jongen is ongelofelijk!'

Boordradio's VT1 | Frustraties over Pérez: 'Deze jongen is ongelofelijk!'

Het Grand Prix-weekend in Monaco is zojuist van start gegaan met de eerste vrije training, en zoals verwacht leverde dat de nodige klachten over verkeer op. Hoewel de sessie grotendeels zonder incidenten verliep, werd er toch tweemaal met een rode vlag gezwaaid. Max Verstappen kwam niet verder dan een zesde plek, en toonde zich duidelijk ontevreden met de afstelling van zijn RB19. F1Maximaal heeft de beste boordradio's uit de eerste training op een rijtje gezet.

De eerste klachten van Verstappen waren al te horen voordat hij de pitstraat uit was gereden. Volgens de Nederlander was het bijna onmogelijk om met zijn moeizaam werkende koppeling de pitstraat uit te rijden. Dat lukte uiteindelijk zonder problemen, en zo begon Verstappen net als zestien collega's op harde banden aan de training. Enkel Ferrari-coureurs Charles Leclerc en Carlos Sainz en McLaren-coureur Lando Norris maakten al meteen gebruik van de gele C4-banden, en dat leverde het trio de snelste tijden op in de openingsfase van de sessie.

'Traffic Paradise'

Met twintig coureurs tegelijkertijd op het asfalt in Monaco is het wachten op filevorming. Het circuit is slechts 3,34 kilometer lang, dus rijden de coureurs vlak achter elkaar. Dat leverde verschillende coureurs de nodige frustratie op, aangezien er met name bij Rascasse veel snelle rondetijden onmogelijk gemaakt werden. Fernando Alonso raakte ook enigszins gefrustreerd door Sergio Pérez: 'Deze jongen is ongelofelijk', riep de Spanjaard uit. 'Het boeit me niet meer, ik zorg dat ik in al mijn langzame ronden op de racelijn ga rijden.'

Verstappen niet blij met afstelling

Verstappen werd ook meerdere keren dwarsgezeten door langzaam rondrijdende rivalen, waaronder ook Lewis Hamilton, maar via de boordradio had hij het voornamelijk over de afstelling van zijn RB19. 'De auto bottomt heel erg', gaf de Limburger al na enkele minuten aan. Die klacht werd niet veel later herhaald, met de toevoeging: 'De tijden zijn niet relevant nu.' Enige hoop op beterschap verdween al snel, toen de wereldkampioen na zeventien minuten aangaf dat hij de pitstraat wilde opzoeken. 'Ik ga crashen als de auto zo afgesteld is', omschreef Verstappen de ernst van problemen.

Na een tijdje in de pitstraat zocht Verstappen opnieuw het circuit op, nu met de wat snellere gele banden, en met een aangepaste afstelling. Race-ingenieur Gianpiero Lambiase vraagt dan ook aan zijn coureur of de veranderingen verschil hebben gemaakt. 'Het is iets beter aan de achterkant, maar ik heb nog steeds last van bottoming op de heuvels. Dit is echt niet goed', bleef Verstappen zijn ontevredenheid tonen. Hij kreeg van zijn Italiaans-Britse ingenieur te horen dat het probleem helaas niet op te lossen was tijdens de sessie, dus Verstappen zal vooral moeten uitkijken naar de tweede vrije training, wanneer het probleem hopelijk verholpen is. In de eerste training kwam Verstappen tot een zesde tijd.'

Mercedes op weg met nieuwe onderdelen

Bij Mercedes werd er opvallend genoeg gekozen om de upgrades in Monaco te introduceren, dus was het voor Lewis Hamilton en George Russell extra oppassen geblazen voor schade. Beide coureurs waren nog niet helemaal tevreden met de afstelling. 'De achterbanden zijn te warm', liet Hamilton al na tien minuten weten. Collega Russell voegde daaraan toe: 'Ik geloof dat we de achterbanden een beetje blokkeren bij de haarspeldbocht. Het is lastig daar.' Later voegt de jongste van de twee Britten nog toe: 'De remmen voelen niet aan alsof ze erg goed werken. Ik krijg mijn banden niet aan het werk, ik heb gewoon geen vertrouwen. Ik verlies de achterkant bij bochten drie en vier. Ik glij gewoon rond. De achterkant is te zwak', beklaagde Russell zich.

De sessie werd uiteindelijk tweemaal stilgelegd vanwege een rode vlag. In de openingsfase ontsnapte Carlos Sainz nog toen hij de vangrail redelijk hard raakte in de zwembadchicane, terwijl Nico Hülkenberg wel lichte schade opliep toen hij bij het uitkomen van de tunnel ook te scherp instuurde voor de chicane en met zijn linkerachterwiel de vangrail raakte. De Haas-coureur veroorzaakte daarmee een korte rodevlagsituatie, waarna de coureurs opnieuw op weg konden. In de slotminuten was het Alexander Albon die hard werd afgestraft voor overstuur bij het uitkomen van de eerste bocht en zijn auto zo afschreef. 'Ik ben oké', gaf de Thai al snel aan. 'Ik heb mijn knieën wel hard gestoten, maar ik ben oké.'

Bookmakers zijn niet overtuigd van zege Verstappen in Monaco... Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws