Van diamant tot duik: de zeven meest opmerkelijke klappers op het circuit van Monaco Formule 1
Formule 1

Van diamant tot duik: de zeven meest opmerkelijke klappers op het circuit van Monaco

Van diamant tot duik: de zeven meest opmerkelijke klappers op het circuit van Monaco

De nauwe, smalle en bochtige straten van Monaco vormen al sinds jaar en dag een klassieker op de Formule 1 kalender. Het is de ultieme uitdaging in concentratie en stuurmanskunst voor de coureurs en alleen de allerbesten bestijgen de hoogste trede van het podium in het prinsdom. Daar waar op het scherpst van de snede wordt gereden, is de kans op ongelukken hoog en zo heeft het Circuit de Monaco over de jaren enkele bijzondere klappers geproduceerd. F1Maximaal zet een paar bijzondere crashes voor je op een rij.

1. Christian Klien (2004)

Als je iemand zou vertellen dat je je diamant tijdens een Formule 1 race bent kwijtgeraakt, zou je hardop uitgelachen worden. Hoe komt een diamant überhaupt op de baan terecht? Raar maar waar, in 2004 is dit daadwerkelijk gebeurd. Als onderdeel van een bizarre PR-stunt reden de Jaguar-bolides met 300.000 dollar waarde aan diamanten in hun voorvleugels. Een gave stunt, bedacht door een publiciteitsgenie om de nieuwe film 'Oceans Twelve' te promoten, pakte echter ongelukkig uit op zijn zachtst gezegd.

In de eerste ronde crashte Jaguar-coureur Christian Klien namelijk en verloor daarbij zijn voorvleugel, inclusief de waardevolle diamant. Toen de opruimwerkzaamheden begonnen, vroeg natuurlijk iedereen zich af waar de diamant was. Tot op de dag van vandaag is het lot van de diamant een mysterie. Een ding is wel zeker: men heeft van de stunt geleerd want vooralsnog is er nooit meer met een dure edelsteen op de auto gereden.

2. Pastor Maldonado en Max Chilton (2013)

De mensen die bekend zijn met het fenomeen Pastor Maldonado zullen niet verbaasd opkijken dat de kleurrijke Venuzuelaan is opgenomen in een lijstje met crashes. Met 29 uitvalbeurten in 96 races heeft de coureur een bijzonder track-record om maar zo te zeggen. Bij de Grand Prix van Monaco in 2013 viel de schuld echter niet af te schuiven op Maldonado. Op volle snelheid richting de Tabac-bocht werd hij afgesneden door Max Chilton, waardoor hem niets anders restte dan de muur in te vliegen. De klapper was dermate hard dat de barrières loskwamen en de baan geblokkeerd werd. Gelukkig mankeerde Maldonado niets, maar hij mocht natuurlijk wel een extra uitvalbeurt aan zijn totaal toevoegen.

3. Jenson Button (2003)

Daar waar de vorige klappers nog enig amusementsgehalte bevatten, was deze crash niets om over te lachen. Een moment waarbij de F1-wereld haar adem inhield. In 2003 staarde Jenson Button de dood recht in het gezicht. Bij het uitkomen van de bekende tunnel, op weg naar de chicane verloor de Brit de controle over zijn wagen. Met een impact van 33G knalde hij de muur in en verloor het bewustzijn. Toen hij weer bijkwam, bleek hij er erg goed vanaf te zijn gekomen. 'Toen ik de barrière inschoot, voelde het alsof het vlees van mijn botten werd getrokken. De meeste mensen kunnen hun hoofd al niet meer recht houden met 5G, ik kreeg er 33 (G, red.) te verduren', zo werd de Brit geciteerd door The Sun. Gelukkig kwam het goed met de Brit, die in 2009 nog de wereldtitel pakte in de Formule 1.

4. Derek Daly (1980)

In het kader van grote impact is de crash van Derek Daly er ook wel een. De eerste bocht van het circuit de Monaco, Sainte Devote, is vaak plaats delict als het om brokken gaat. Zo ook in 1980. Derek Daly reed bij de start tegen Bruno Giacomelli's Alfa Romeo aan, waardoor Daly opsteeg en begon aan een korte, maar impactvolle vlucht. De landing ontbrak het aan alle subtiliteit, waardoor ook Jean-Pierre Jarier en Alain Prost de race moesten staken. Zo waren er vier man al klaar voordat de eerste bocht überhaupt aangesneden werd. Een grote impact, zo kun je wel stellen. Alle coureurs konden overigens ongedeerd het circuit verlaten.

5. Alberto Ascari (1955)

In 1955 deed zich een scenario voor dat vandaag de dag niet eens voor te stellen is. De Formule 1 staat tegenwoordig bekend om haar streven naar veiligheid, maar toentertijd was dat nog niet het geval. Tweevoudig wereldkampioen Alberto Ascari (1952 en 1953) schoot over het circuit van Monaco en bij het uitkomen van de tunnel ging het mis. De Italiaan verloor de controle over zijn Ferrari en schoot het water in omdat er simpelweg geen vangrails waren. Gelukkig kon hij zijn wagen op tijd uitkomen voor deze kopje onder ging en op een gebroken neus na, mankeerde hem niks. Hier liep het nog af met een sisser, maar vier dagen later overleed de eerste Ferrari-wereldkampioen door een ongeluk op Monza. Hierdoor werd de GP van Monaco in 1955 zijn laatste F1-race.

6. Martin Brundle (1984) 

In 1984 stond de veiligheid ook nog niet zo hoog op het lijstje als vandaag de dag. In veredelde koekblikken met megamotoren scheurden de F1-coureurs rond in Monaco. In 1984 ging Martin Brundle, vandaag de dag commentator bij Sky Sports, tijdens de vrije training in de fout. Zijn Tyrell schoot de vangrail in en desintegreerde ter plaatse. Achteraf gaf de Brit toe dat hij met te veel snelheid de bocht was ingegaan, waardoor hij uiteindelijk op de kop in de vangrail belandde. Dat hij het er levend en wel vanaf bracht, kan wel een klein wonder genoemd worden als je onderstaande foto ziet.

Martin Brundle op moment van crashen in 1984.

7. Martin Brundle en Patrick Tambay (1986)

Bizar genoeg zou 1984 niet de laatste keer zijn dat Brundle betrokken was bij een zware crash in Monaco. In 1986 was het niet hij, maar Patrick Tambay die op zijn kop in de vangrail kwam te hangen. Op weg naar Mirabeau gooide de Brit de deur dicht, waardoor de inhaalpoging van de Fransman Tambay een ongelukkig einde kende. Zijn auto schoot de lucht in, vloog een eind en kwam in de vangrails tot stilstand. Gelukkig kwamen zowel hij als de toeschouwers er zonder kleerscheuren vanaf.

Bookmakers zijn niet overtuigd van zege Verstappen in Monaco... Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws