De Formule 1-coureurs hielden het eigenlijk opvallend rustig tijdens de tweede vrije training voor de Grand Prix van Oostenrijk. Er werden wat foutjes gemaakt, en soms hadden rijders last van technische problemen, maar over het algemeen gedroegen de rijders zich. Desalniettemin stelt F1Maximaal.nl een overzichtje op van de meest interessante boordradio's die de F1-sterren te bieden hadden tijdens VT2.
Charles Leclerc heeft in het 2022-seizoen al de nodige motorproblemen ervaren, dus toen hij wat voelde aan het begin van de sessie moet de Monegask vast geschrokken zijn. 'Wat is er aan de hand met de motor?', vroeg hij aan zijn ingenieur. 'Wij denken dat het met de modus te maken heeft. Als je wil kan je de pitstraat induiken om uit het verkeer te blijven', meldde Ferrari.
Russell in gevecht met inhaalknop
Ook George Russell ervoer enige technische problemen. Mercedes wist zijn bolide nog wel op tijd in elkaar te zetten na zijn crash in de kwalificatie, maar na enkele minuten racen kwam hij erachter dat de W13 niet helemaal werkte zoals hij wilde. 'Het inhaalknopje werkt niet', meldde hij aan de pitmuur. 'Ik probeerde het in bocht 1.'
De Formule 1-teams kunnen vrijwel alles zien wat de coureur in de cockpit doet. Zo ook of ze gebruik maken van bepaalde functies. De Duitse renstal kreeg geen melding van dat Russell, de enige rijdende Mercedes tot een kwartier voor tijd, het knopje gebruikte. 'Wij zien hier niet dat je hem ingedrukt hebt..', reageerde zijn ingenieur.
'Ik heb het echt vier keer geprobeerd na bocht 1..', verzekerde Russell Mercedes. Een tijdje bleef het stil rondom de coureur, maar enkele minuten later kwam er dan toch nog een reactie van het team uit Brackley: 'Nu zien we wel dat je hem gebruikt hebt.' Of het probleem verholpen was aan boord bij de Engelsman, werd uit dat bericht echter niet duidelijk. 'Ik heb geen grip, ik glij alle kanten op', meldde Russell later nog.
Leclerc kijkt naar de beeldschermen
Tegen het einde van de sessie was het weer Leclerc die van zich liet horen. In de laatste sector schoot hij lichtjes uit de bocht, maar wel voldoende om een reactie te moeten geven. 'Ja, ik heb een vrij grote fout gemaakt..', gaf hij toe. Hij vermoedde dat zijn team meekeek met de fout: 'Ik stond op de on-boards. Jullie hebben het vast gezien.' Tijdens het rijden keek hij dus naar de schermen naast het asfalt.
Leclercs voormalige teamgenoot, Sebastian Vettel, was in de laatste minuten van de sessie ook nog even te horen. De Heppenheimer begint de sprintrace vanaf de twintigste stek, en kan naar punten op zaterdag al wel fluiten. Het feit dat hij zijn Aston Martin beschadigde op de kerbs van de laatste bocht helpt hierin zeker niet mee. 'Check de beelden van de exit bij bocht tien in mijn laatste ronde. Ik ben misschien iets verloren', aldus de coureur. Wat bleek: er vloog inderdaad een stukje Aston Martin door de lucht.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties