Brawn over update Pirelli-banden: 'We willen onszelf wat meer marge geven' Formule 1
Formule 1

Brawn over update Pirelli-banden: 'We willen onszelf wat meer marge geven'

Brawn over update Pirelli-banden: 'We willen onszelf wat meer marge geven'

De Pirelli-banden staan dit seizoen bijzonder onder druk. Na het fiasco in Baku werd de roep om maatregelen steeds luider. Nu heeft Pirelli voor de tiende race van het seizoen, op Silverstone, een update aangekondigd. De achterbanden worden stijver, om nieuwe klapbanden te voorkomen. De vraag is hoe groot de impact op de teams al zijn.

'Het is een evolutie. Pirelli wil de teams wat meer marge geven om in te werken. De verandering is logisch en ik denk dat iedereen het ermee eens is', aldus Ross Brawn tegenover Motorsport.com. Na de GP van Azerbeidzjan werd de bandenspanning al verhoogd, maar nu volgt een meer drastische maatregel. 'Ik denk dat de bandenspanning het probleem al heeft opgelost, maar we willen onszelf wat meer marge geven.' Het is nog de vraag wat voor impact de banden hebben op de teams. 'Er zal vast wel iemand zijn die een probleem vindt, maar de teams denken mee en ondersteunen dus ik denk dat we grote problemen kunnen voorkomen.'

Ook Mario Isola, baas van Pirelli, denkt dat de impact voor de teams mee zal vallen. 'Ik verwacht geen andere 'driveability'. Het is natuurlijk een andere constructie qua design, maar de buitenkant blijft hetzelfde om de impact zo laag mogelijk te houden.' Het wordt nog een hele klus om de banden te testen, aangezien dit nog niet is gebeurd. De teams hebben tot nu toe alleen nog basale informatie gekregen over de banden. Later deze week volgt uitgebreidere informatie. In de vrije trainingen op vrijdag mogen de rijders de banden gaan testen. Als ze bevallen, kunnen ze op Silverstone worden gebruikt. 'We moeten ze testen en leren begrijpen. Het is een leercurve, dat is heel normaal.'

Veiligheid voorop

Zoals benoemd is er veel draagvlak voor de update, vooral vanwege de veiligheid. 'Dat is uiteindelijk waar het allemaal om draait. Er zullen altijd winnaars en verliezers zijn bij dit soort veranderingen, maar de prioriteit is veiligheid en dat moet duidelijk zijn', aldus Andreas Seidl. Ook de rijders sluiten zich hierbij aan. Verwacht wordt dat de rijders niet veel zullen voelen van de veranderingen. Toch is het niet optimaal dat er midden in het seizoen dergelijke veranderingen worden doorgevoerd. 'Het is goed dat de veiligheid wordt verbeterd. Totdat ik de banden heb getest kan ik er niets over zeggen. Het zal interessant zijn om te zien wat voor impact deze 'reset' heeft, omdat de banden vaak lastig zijn om aan te wennen', aldus Esteban Ocon.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws