Anderson: 'Mercedes lijkt te veel gefocust op Red Bull, niet op zichzelf' Formule 1
Formule 1

Anderson: 'Mercedes lijkt te veel gefocust op Red Bull, niet op zichzelf'

Anderson: 'Mercedes lijkt te veel gefocust op Red Bull, niet op zichzelf'

Formule 1-journalisten Mark Hughes, Gary Anderson en Scott Mitchell prijzen Max Verstappen voor zijn sterke optreden in Oostenrijk. Red Bull heeft een tik uitgedeeld aan de concurrentie, maar heeft de titel zeker nog niet binnen. Om het weer spannend te maken moet Mercedes minder focussen op anderen en meer naar zichzelf kijken, zo denkt Anderson.

'Max Verstappen heeft een perfecte kwalificatie en race gereden. De mannen van Mercedes moesten veel harder pushen dan de Red Bull-coureurs, waardoor ze hun banden aan gort reden', aldus gelouterd F1-journalist Mark Hughes. De voorsprong van Verstappen had nog groter uit kunnen vallen, maar Hughes ziet een nieuwe trend die dit voorkomt. 'Vandaag de dag lijken overwinningen niet meer zo dominant als vroeger, omdat je uit DRS-afstand en undercut-afstand probeert te blijven en vervolgens je banden spaart. Dat is wat Verstappen deed. Hij had nog sneller gekund, maar hij deed alles wat nodig was. Ik denk niet dat Mercedes ook maar een trucje uit had kunnen halen om de Nederlander te verslaan.'

'Mercedes lijkt de focus kwijt te zijn'

Gary Anderson ziet vooral een aangeslagen Mercedes. 'Het team lijkt vooral gefocust op de rest, niet meer op zichzelf. Ze hebben veel tijd besteed aan protesten, niet aan het verbeteren van hun eigen auto. Ook Lewis Hamilton had het met zijn engineer erover hoe veel tijd hij op het rechte stuk verloor, daar het je het niet over in een race normaalgesproken.' Zo lijkt Mercedes de focus kwijt te zijn geraakt. 'De problemen schrijven ze aan anderen toe, maar ze moeten vooral naar zichzelf kijken. Zeven jaar lang hadden ze de beste auto en daarvoor heeft ook niemand hen aangeklaagd.'

Afstelling Mercedes niet optimaal

Red Bull reed dit weekend, net als in Frankrijk, met weinig vleugel. Hierdoor ging de RB16B als een speer op de rechte stukken. Hamilton klaagde in zijn W12 juist over het gebrek aan topsnelheid. Een fout in de afstelling, zo denkt Anderson. 'De banden slijten harder in de bochten als je met meer downforce rijdt. Dus als je een setup hebt met minder downforce verlies je wat tijd in de bochten, maar je wint tijd op de rechte stukken. Zo slijten de banden minder en je kunt ook nog rondetijd winnen.'

Mag Mercedes nog hopen op de titel?

Teambaas Toto Wolff gaf na de GP van Stiermarken aan dat zijn team de ontwikkeling van de W12 stopzet. De focus wordt volledig op 2022 verlegd. Volgens journalist Scott Mitchell moet het team zich nog eens afvragen of dit de juiste keuze is. 'Als Mercedes dit jaar de titel wil winnen, moeten ze wel verder ontwikkelen. Ze liggen niet heel ver achter. Maar ze hebben al duidelijk gezegd dat ze de focus hebben verlegd op 2022, dus is het niet makkelijk om zomaar weer te focussen op 2021. De beslissing is al eerder gemaakt en toen hebben ze deze afweging gemaakt. Ik denk dat ze zich gewoon aan het plan houden.'

Volgens Anderson kan er nog meer uit het huidige materiaal worden gehaald. 'Ze hoeven nog niet op te geven. De Mercedes lijkt een kleinere window te hebben waarin hij goed werkt.' Ook vindt hij het gek dat ze zo de focus hebben gelegd op de achtervleugel van Red Bull. 'Misschien heeft Mercedes het team zelfs geholpen door al die protesten. Hierdoor heeft Red Bull namelijk de achtervleugel verstijfd, wat tot meer stabiliteit lijkt te hebben geleid. Ze hebben namelijk minder overstuur in snelle bochten en minder onderstuur in langzame bochten. Het seizoen is nog wel lang en in Frankrijk was het nog heel 'close', dus het is nog geen gelopen strijd. Maar Red Bull deelt wel een tik uit.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws